fredd5050 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Har lest inne på offshore1.no at detr er lagt til en data base der du legger til søknad + CV så kan alle offshore bedrifter se deg og plukke deg ut der ifra. stemmer dette? viss til, kan jeg bruke denne siden til å søke læreplass også? eller gjelder det bare for folk med fagbrev?? takk Lenke til kommentar
jsmtek Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ja det finnes mange slike CV databaser, og de varierer av seriøsitet. De fleste seriøse selskapene innen oljebransjen leter ikke etter folk i disse, de har vanligvis ikke problemer med å få tak i folkene de trenger. Jeg tror uansett ikke dette er rette plassen å finne en lærlingeplass. Hvis du vil inn i oljebransjen som lærling, så kan du jo håpe og drømme om å få plass hos Statoil, men de kan velge og vrake. Jeg ville satset på et av serviceselskapene, f.eks Aker, Aibel, etc. etc. eller faktisk enda lettere hos utleieselskapene, for å få en fot innenfor døren og for å få den erfaringen som kreves nesten overalt. Men det finnes en del litt useriøse aktører der. Serviceselskapene kommer til å få harde tider fremover sannsynligvis, og derfor tar de ikke inn så mye folk som før. Flere og flere har stoppet opp med nyansettelser. Jeg ser selv at det stort sett kreves at du allerede har offhoreerfaring og fagbrev i de fleste jobbene. Da jeg selv startet i bransjen hadde jeg fagbrev som elektriker, men ingen offshoreerfaring, bare fra hus og hytte :-) Jeg tok selv sikkerhetskurs etc. og deretter fikk jeg jobb i et utleieselskap, og fikk sporadiske jobber offshore og utenlands i noen år, og fikk dermed en "fot innenfor døren" og grunnleggende erfaring. I de siste årene har jeg jobbet for et av de større selskapene i bransjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå