Gå til innhold

Nytt Skjermkort 5970, er cpu flaskehals?

Merko

Anbefalte innlegg

Hei.

Så snart jeg får litt ekstra penger inn på konto, er planen at jeg skal gå til innkjøp av Radeon HD 5970. Forresten, er det slik at 5970 yter nesten like mye som 2 x 5870 i crossfire?

Uansett, tilbake til poenget.

Jeg har 4gb ram, og Q9550 - 2.8ghz Quad Core.. Den vil vel ikke bli noe flaskehals ?

Har egentlig ikke råd til og oppgradere til i7 systemet enda. Siden da må vel egentlig alt sammen nytt.

Jeg har også 750w Crosair PSU, den holder vel også i massevis? Jeg har ikke mye jalla i PCen, så er vel egentlig lite strøm som går. Har kunn 1 TB harddisk og en intel SSD hd.

Jeg har Radeon HD 4870x2 nå, men planen er at jeg skal bruke 3x 24" Skjermer, da må jeg gå til innkjøp av et nytt kort. ;)

Vet også at jeg hadde sikkert fått nytte av et 5870 kort, men når jeg først skal bruke noen tusen på et nytt kort, kan jeg like godt bruke et par ekstra lapper på noe sikkelig.

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Om jeg ikke er helt på vidden er 5970 kortet 5870x2.. så det blir så og si det samme.

Cpuen vil ikke bli noen flaskehals.. Selv om det ville blitt bedre med en i7 og feks 6GB DDR3 minne er det fortsatt en meget god prosessor.

Strømforsyningen holder i massevis ja. SSD trekker mindre strøm enn en vanlig S-ATA disk som trekker ca. 40W så det er ikke noe å tenke på.

Btw: Tenker du å selge 4870x2 eller? :p PM om interesse

Lenke til kommentar

Tviler på at du har stor nok PSU for Crossfire , i alle fall så tipper jeg at ved peak load så kan du slite litt da disse kortene trekker vel opp til 230W hver = 460W så da har du ca

95W til cpu.

ca 20 - 60W til hovedkort.

ca 25W per hd

ca 35W per dvd

ca 10W per vifte

Så har du jo USB enheter, add on cards etc : 30-50W?

Dvs ca : 200 til 285W vil da trekkes fra disse komponentene grovt regnet.

Edit : Du har selvsagt mer en nok strøm til det oppsett du skrev ovenfor, bare for å presisere :)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

PSU holder i massevis for HD 5870/5970 som single-kort. Crossfire funker også med 5870, men ikke 5970 i Crossfire, som krever 850w.

# 500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended (600 Watt and four 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)
# 650 Watt or greater power supply one 75W 6-pin and one 150W 8-pin PCI Express® power connectors recommended (850 Watt with two 75W 6-pin and two 150W 8-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)

http://www.amd.com/us/products/desktop/gra...quirements.aspx

http://www.amd.com/us/products/desktop/gra...quirements.aspx

Edit: 2 5870 i Crossfire er noe bedre enn et 5970, og prosessoren din er ikke noen stor flaskehals, så den kan du beholde lenge enda.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Takk for hjelp!

Da blir det nok et 5970 kort på meg snarest.

Ett annet spørsmål:

Det er så vidt jeg vet bare 2 DVI utganger eller noe sånt på 5970, men står at det støtter 3 skjermer (noen kort støtter kanskje 6x), uansett, hvilke adapter må jeg gå til innkjøp av om jeg skal kjøre på med 3 x skjermer?

Vil jeg kunne kjøre 3 x skjermer som "utvidet skrivebord" eller vil jeg kunn bruke 3 x skjermer til spilling (eyefinity) ?

Btw: Tenker du å selge 4870x2 eller? :p PM om interesse

Jeg tror ikke det :(

Det går sannsynligvis til min far's PC. Han har bare 4870 der nuh.

Får tenke litt på det så kommer jeg tilbake til det. :)

Takk for svar folkens.

Lenke til kommentar
Ett annet spørsmål:

Det er så vidt jeg vet bare 2 DVI utganger eller noe sånt på 5970, men står at det støtter 3 skjermer (noen kort støtter kanskje 6x), uansett, hvilke adapter må jeg gå til innkjøp av om jeg skal kjøre på med 3 x skjermer?

Vil jeg kunne kjøre 3 x skjermer som "utvidet skrivebord" eller vil jeg kunn bruke 3 x skjermer til spilling (eyefinity) ?

Hvis du har en skjerm som støtter HDMI kan du bruke det. Eller kan du kjøpe en adapter_dvi_kontakt___hdmi_plugg_2010570404_0.jpg

Du vil kunne bruke 3 skjermer som utvidet skrivebord ja =)

Lenke til kommentar
Du vil kunne bruke 3 skjermer som utvidet skrivebord ja =)

Awesome!

Men altså på 5970 så er det jo bare 2 x DVI porter, hva må jeg kjøpe sånn at jeg får kobla til en ekstra monitor? Skjermene mine skal støtte HDMI kabel ja :)

amd-ati-radeon-hd-5970_1.jpg

Det bildet der stemmer nok ikke.. På 5970 er det 2xDVI 1xHDMI og 1xDisplay Port.. så du kan enten bruke 2 skjermer med DVI og en med HDMI eller kjøpe deg en sånn jeg postet for å bruke alle med DVI =)

Lenke til kommentar
Hm ok det var litt rart siden alle bildene som dukket opp når jeg søkte på radeon hd 5970 var slik bildet over var..

her med klistemerke på ogås.

his_radeon_hd_5970.jpg

Se litt rundt på komplett, netonnet osv, osv.. da står det klart og tydelig at kortet har 2xDVI, 1xHDMI og 1x Display Port..

Jeg selv har bygget pc'er med både 5890 og 5850 kort. Begge de har samme tilkoblings muligheter som 5970. De kan jo ikke støtte 3 skjermer med 2 skjermutganger ?

EDIT::

De totalt fire 5-serie kortene som hittil er lansert(HD 5750, HD 5770, HD 5850 og HD 5870), hadde alle de samme tilkoblingene. På dagens testeksemplar, HD 5970 er ting gjort litt om. Vi finner to DVI-tilkoblinger, med en mini-displayport i mellom. Dette betyr kort sagt at HDMI-tilkoblingen er sløyfet. Du får derimot tilgang til denne via en DVI-adapter som ligger vedlagt i esken. Mini-displayport utgangen følger det også med en adapter til, som gir deg den normale tilkoblingen. Hvorfor disse endringene er gjort vet vi ikke sikkert, men vi kan tippe at enkelte kontakter er sløyfet for å øke luftstrømmen ut av kortet – det vil trolig bli varmt som få.

my bad.. men du får 3 skjermer uansett =)

Endret av Bibow
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hm ok det var litt rart siden alle bildene som dukket opp når jeg søkte på radeon hd 5970 var slik bildet over var..

her med klistemerke på ogås.

his_radeon_hd_5970.jpg

Se litt rundt på komplett, netonnet osv, osv.. da står det klart og tydelig at kortet har 2xDVI, 1xHDMI og 1x Display Port..

Jeg selv har bygget pc'er med både 5890 og 5850 kort. Begge de har samme tilkoblings muligheter som 5970. De kan jo ikke støtte 3 skjermer med 2 skjermutganger ?

EDIT::

De totalt fire 5-serie kortene som hittil er lansert(HD 5750, HD 5770, HD 5850 og HD 5870), hadde alle de samme tilkoblingene. På dagens testeksemplar, HD 5970 er ting gjort litt om. Vi finner to DVI-tilkoblinger, med en mini-displayport i mellom. Dette betyr kort sagt at HDMI-tilkoblingen er sløyfet. Du får derimot tilgang til denne via en DVI-adapter som ligger vedlagt i esken. Mini-displayport utgangen følger det også med en adapter til, som gir deg den normale tilkoblingen. Hvorfor disse endringene er gjort vet vi ikke sikkert, men vi kan tippe at enkelte kontakter er sløyfet for å øke luftstrømmen ut av kortet – det vil trolig bli varmt som få.

my bad.. men du får 3 skjermer uansett =)

Vet ikke om det er forsent, men: Skal du bruke 3 skjermer på et av HD5000-serie kortene, må du bruke 2 DVI + 1 Displayport! dette betyr at skjermen endten må støtte DP eller så må du gå til innkjøp av en DP adapter fra sapphire (active DP overgang) (780 kr).

Hvis du kjører 3 skjermer på 2 DVI og en på HDMI vil den siste skjermen bli EXTENDED. (IKKE EYEFINIY, altså ikke mulig for å spille elr noe med 3 skjermer)

PS: 4 skjermer er ikke mulig på likt, du kan kjøre 3 i eyefinity eller 3 i extended. men den fjerde vil alltid gi blackout på de andre hvis den blir tatt i bruk.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Er vel snart 1 måned siden jeg kjøpte ;P

Uansett, du kan kjøre opp til 6 skjermer i eyefinity, eller 4 stk hvor 3 av dem er eyefinity mens den 4. er extended.

Du må riktignok ha et skjermkort med feks 6 DP'er

Her er et bilde av hvilke setups du kan bruke

08March_Monday_4lmc5b-thumbnail.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...