wiba Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Lage elektrisitet hjemme med dampmaskin med varme fra pelletsfyranlegg? Dette anlegget var tøft synes jeg. Noen som er interesserte i slikt? Finnes det nettsteder der en får kjøpt standard-maskindeler for å prøve lage en selv? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Deler er ikke noe problem, men du må ha en del kroner og en god porsjon kunnskap om damp, elektrisitet og mekanikk.. (men det kan du tilegne deg underveis).. Når det kommer til deler, så er det ikke mye problemer med å finner deler til pellets ovnen, og det samme med den radiatoren, kokeren, generatoren osv.. men den "hjemme snekkra" stjernemotoren blir nok værre.. Slik jeg ser det, så er det litt for mye greier for å få 10Kw strøm ut av pellets.. og den motoren de hadde snekkret sammen som brukte damp.. vell, tror jeg hadde gått for en turbin løsning i stedet.. liten skala av hva jeg mener prinsipielt med damp og turbin.. http://www.youtube.com/watch?v=PFX8-BQ9eHs Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hahaha :!: Mildt sagt håpløst prosjekt det der. Ingen vil ha noe slikt i huset sitt For det første er strømmen fra kraftleverandøren billigere. For det andre støyer denne saken så inni gamperæva at det er uaktuelt for de fleste å ha noe slikt stående og surre. Elektrisitet fra kraftleverandøren er vel å foretrekke dersom man går ut i fra at pelletsproduksjon og distribusjon av pellets er både dyrt og svært mer forurensende når vi ser på alle ledd under produksjon og transport av drivstoffet til denne maskinen. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Skal man først lage strøm hjemme ut av pellets eller tilsvarende brennstoff så bør man heller satse på en stirlingmotor. Mindre som kan gå galt, og mer fleksibel med hva man får varmen fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå