TheDale Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er greit nok at det er han sitt valg hva han bedriver "fritiden" med. Men det er urettferdig at moren skal være hjemme å styre fordi mannen ikke har tid pga jobb. Hadde mannen sluttet å få mat på bordet og rene klær hadde nok han sluttet med hobby-jobben sin. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er greit nok at det er han sitt valg hva han bedriver "fritiden" med. Men det er urettferdig at moren skal være hjemme å styre fordi mannen ikke har tid pga jobb. Hadde mannen sluttet å få mat på bordet og rene klær hadde nok han sluttet med hobby-jobben sin. ...og hadde husmoren kun hatt sin egen inntekt å bruke på sin halvpart av regninger hadde hun nok skaffet seg mer income. Hun kan jo alltids vaske og rydde mindre, med mindre en steril bolig med militær orden er noe far i huset krever. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Konens arbeid i hjemmet gjør at mannen kan jobbe mer, evt slipper å ansette en hushjelp. Avhengig av hvor stort huset er da, men en liten leilighets hushjelp vil fort komme opp i 100-200 tusen kroner i året. Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Selv om mannen velger å jobbe frivillig etter jobb, vil ikke dette si at han automatisk blir fritatt for alt annet. Dette er jo noe han fint velger selv og like lett kan gi opp. Om han ikke klarer det, så ligger det faktisk på han og ikke kona. Jeg er helt enig i at en større del av ansvaret hjemme ligger på henne, siden hun har en 25 % stilling – men at hun skal ta hensyn til hobbyen hans, synes jeg er å gå for langt. Hvertfall når det er snakk om så mange timer i uka. Det jeg reagerte mest på var i grunn hvordan han gutten her inne omtalte sin egen mor, og glorifiserte sin ikke tilstedeværende far. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Som nevnt, 2 ganger tidligere, jeg kritiserer sjelden, jeg får MINST like mye kritikk selv, som jeg kan vurdere, og diskutere, og gjøre noe med. Jeg sier selvsagt ikke til min mor at hun argumeterer dårlig, jeg gjør så godt jeg kan for å være åpen, og jeg forteller henne at jeg verdsetter arbeidet hun gjør. Hun kan likevel ikke oppføre seg etter eget forgodtbefinnede uten å få kritikk for det. Behandler henne som en hushjelp. Nåja, ja vi er vel ikke spesielt erfarne på hjemmearbeid noen av oss. Hvordan vil dette fungere mest effektiv? Altså, vi må alle bidra, jeg forstår at husarbeid er kjedelig, men vi må alle gjøre noe. Hun ønsker ikke å jobbe mer enn hun gjør, greit nok, det er et valg man tar. Det er bare slitsomt å komme hjem i feriene og høre samme leksa om alt som blir gjort. Vasket 3 maskiner med tøy, og hengt opp, støvsuget stua, satt på poteter og laget middag. Jeg kan, ikke med min beste vilje, se hvordan man kan regne det å skru på en vaskemaskin, som arbeid. Støvsuging og vasking er bankers, jeg gjør det selv når jeg ikke bor hjemme, det er kjedelig. Matlaging har jeg ingenting imot, det er stort sett bare venting. Forstår likevel at noen misliker det. Jeg vil gjerne ha hjelp til å forstå. Jeg vet at det er kjedelig å gjøre det hun gjør, og hun må gjerne si ifra, men måten det kommer frem på er veldig slitsom. Noen ganger ved å protestere på overnevnte måte, andre ganger bare ved å være gretten. Hadde hun kunnet vært interessert i løse problemet, fremfor å bare klage hadde det vært fryd og gammen. The Dale: Pappa klager heller ikke, hvor har du fått det fra? Jeg påpeker noe JEG lurer på,altså ikke pappa, men ville det vært bedre om han gjorde noe han mistrivdes med, bare sånn at begge lider liksom? Det er en jobb om man liker jobben eller ikke. Personangrep på personer som du faktisk ikke har grunnlag til å angripe bør du holde deg for god til. Jeg har faktisk ikke nevnt min fars reaksjon til dette, så hva du vil frem til vet jeg ikke. Om du mener jeg er en drittsekk er det greit det. Men hva har det med forholdet mellom mine foreldre å gjøre? Du kommer ikke med mye konstruktivt, så om du ikke vil delta på andre grunnlag enn ubegrunnende personangrep, ser jeg helst at du ikke deltar i det hele tatt. Til slutt, hobbyen, er Røde Kors, han arbeider som ambulansesjåfør ved et sykehus. Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Konens arbeid i hjemmet gjør at mannen kan jobbe mer, evt slipper å ansette en hushjelp. Avhengig av hvor stort huset er da, men en liten leilighets hushjelp vil fort komme opp i 100-200 tusen kroner i året. Føler du har misforstått diskusjonen helt. Dette er ikke snakk om at kona burde gjøre husarbeid, for det bør hun mtp at hun har en 25% stilling. MEN, faren jobber faktisk bare 100%. Han kunne vært hjemme i 16-17 tiden hver dag - og da hadde han også hatt muligheten til å gjøre endel. Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Konens arbeid i hjemmet gjør at mannen kan jobbe mer, evt slipper å ansette en hushjelp. Avhengig av hvor stort huset er da, men en liten leilighets hushjelp vil fort komme opp i 100-200 tusen kroner i året. Tror du virkelig kona vil at mannen skal jobbe så mye? Og en hushjelp trenger da virkelig ikke være så dyr. Kjenner noen som hadde hushjelp en gang i uka. Det betalte de 18.000 for i året... Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Som nevnt, 2 ganger tidligere, jeg kritiserer sjelden, jeg får MINST like mye kritikk selv, som jeg kan vurdere, og diskutere, og gjøre noe med. Du er jo hennes unge, det er hennes jobb å oppdra deg og lære deg å vaske? Om hun maser på deg, ja, da gjør hun det alle mødre og fedre rundt omkring pleier å gjøre. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Selvsagt, og jeg har ingen problemer med kritikken jeg får. Hun derimot, tåler det ikke. Du nevner at pappa jobber bare 100%. Jeg vet ikke helt, men sist gang jeg sjekket, var 07-16+ 8 t 3 ganger i uka mer enn 100% av de vanlige arbeidstimene. En hushjelp er et alternativ, men det er da ikke poenget. Bør ikke alle delta i et hjem? Jeg har stor forståelse for at min fars arbeid er tidkrevende, men om en person skal tjene for to, må man jobbe mer. Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Selvsagt, og jeg har ingen problemer med kritikken jeg får. Hun derimot, tåler det ikke. Du nevner at pappa jobber bare 100%. Jeg vet ikke helt, men sist gang jeg sjekket, var 07-16+ 8 t 3 ganger i uka mer enn 100% av de vanlige arbeidstimene. En hushjelp er et alternativ, men det er da ikke poenget. Bør ikke alle delta i et hjem? Jeg har stor forståelse for at min fars arbeid er tidkrevende, men om en person skal tjene for to, må man jobbe mer. Lille venn.. Prøvd å si det lenge nå, røde kors er en hobby, ingen jobb. Dette kan han velge vekk om det er for slitsomt. Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 The Dale: Pappa klager heller ikke, hvor har du fått det fra? Jeg påpeker noe JEG lurer på,altså ikke pappa, men ville det vært bedre om han gjorde noe han mistrivdes med, bare sånn at begge lider liksom? Det er en jobb om man liker jobben eller ikke. Personangrep på personer som du faktisk ikke har grunnlag til å angripe bør du holde deg for god til. Jeg har faktisk ikke nevnt min fars reaksjon til dette, så hva du vil frem til vet jeg ikke. Om du mener jeg er en drittsekk er det greit det. Men hva har det med forholdet mellom mine foreldre å gjøre? Du kommer ikke med mye konstruktivt, så om du ikke vil delta på andre grunnlag enn ubegrunnende personangrep, ser jeg helst at du ikke deltar i det hele tatt. Til slutt, hobbyen, er Røde Kors, han arbeider som ambulansesjåfør ved et sykehus. Jeg sier ikke din far klager, det er jo du som klager. Og joda for all del, godt han gjør noe han trives med, men burde det gå utover familietid? Hadde du vært gift med ei som aldri var hjemme ville du også blitt lei, noe det kan virke som om din mor har blitt. Jeg har heller ikke sagt du er drittsekk, men jeg synest du har holdningen til en i trassalderer. Hva som er hobbyen hans er det samme, poenget består, det er og blir en hobby. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er der hvor vi er uenige da. Det er ikke en hobby, det er en godt betalt bi-jobb. At den handler om mye av hans interesser, er vel likegyldig. Den innbringer, som sagt ca 17000 kr i måneden. Store venn; Jeg har prøvd å si det lenge nå. Røde Kors ble valgt bort for en del år siden, til fordel for betalt arbeid, basert på samme verdier, altså å kjøre ambulanse, for et sykehus, altså ikke Røde Kors, men et sykehus. Som forøvrig ikke er et Røde Kors sykehus. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Stor tabbe å nevne at han faktisk liker bijobben, fordi da er det ikke lenger en jobb. Får håpe han ikke også har det godt i 100%-stillingen sin, da driver han nemlig utelukkende med daff, sprell, ablegøyer og moro! Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Men du forstår at din mor blir lei av å ha en mann som aldri er hjemme? Og du forstår at ho kan føle at hennes rolle i ekteskapet er blitt til hushjelpen? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Selvsagt, og du forstår at samfunnet er bygget opp rundt at om man skal eie noe, må man ha penger, og skal man ha penger må man jobbe. Og om part A bare jobber 25%, må part B jobbe mer for å oppnå det de ønsker. Det er selvsagt trist at mamma føler at hun er hushjelpen, men jeg syntes ikke det er urettferdig heller, om hun ikke ønsker å jobbe, men likevel vil ha penger, må man regne med at den som skal tjene pengene ikke er så mye hjemme som en selv. Lenke til kommentar
Miamor Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Til slutt, hobbyen, er Røde Kors, han arbeider som ambulansesjåfør ved et sykehus. Det tolker jeg som at hobbyen er røde kors. Det er frivillig arbeid og gir ikke inn 17000,- i mnd.. Om han liker jobben sin eller ei blander jeg meg ikke borti Uansett, så er dette her OT nå Tråden handler om kjønnsfordeling, ikke hvordan situasjonen hos dere er Lenke til kommentar
StatusQuo Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Nymph: Jeg tror ikke noen gutter her inne er uenig i at hvis det skal vaskes skikkelig så må et kvinnfolk gjøre det. Når det er sagt så prøver alle gutter å gjøre en dårlig jobb med å vaske, slik at de ikke blir spurt igjen. ## Denne diskusjonen er delt ut fra tråden Post eksempler på kvinnfolk-logikk. topic er endret av ilpostino ## Jeg leier rett og slett inn kvinnfolk til å gjøre sånn kvinnfolkarbeid. og så bor jeg alene i mitt eget hus. lettere å betale for tjenester enn å leve med et kvinnfolk hele livet. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Utelukkende min feil; Se siste inlegg, Røde Kors ble islagt, til fordel for betalt arbeid, som er ganske likt Røde-Kors. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg er så SKREKKELIG glad for at jeg kan bestemme hvordan jeg vil ha det selv, uten gnål og mas fra andre som gjerne vil snu opp ned på alt Men on topic: hvis en "hobby" bidrar med penger, og i særdeleshet så store summer som nevnt her, er det en jobb mye mer enn en hobby. En jobb som sammenfaller med en interesse, javel, men fortsatt en jobb. Hvis inntekten forsvinner er det en hobby. Det mest rettferdige ville jo vært om konemor tjente like mye som mannen, og mannen bidro med like mye hjemme som konemor, selvfølgelig. Kanskje kvinnfolket kunne funnet en digg jobb og prøvd å tjene like mye som mannen? Da hadde de hatt råd til "tjenere". Hun har vel en eller annen hobby selv, bare å tjene 17k i måneden på den om hun føler for det. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Om faren hadde sluttet med ekstrajobben, hadde de fått mindre penger. Det er derimot ingen ting som tilsier at penger = lykke. Om faren faktisk var hjemme og hadde tid med konen sin, hadde det sikkert ført til en mye hyggeligere situasjon for moren. Å gå hjemme hele dagen og bare vaske, uten noen å snakke med? Høres ikke så koslig ut. (Hvis hun ikke har noen venner som er hjemme på dagtid.) Og det å lage middag er ikke så vanskelig i seg selv, men når du etter hvert går tom for ideer og lager det samme hele tiden, forsvinner gleden i det tror jeg. Da blir det bare en plikt, og ikke lenger noe som er kjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå