Gå til innhold

Hjelp til serriøst trenings program for gutt 16. (17 i år)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Hadde trent hjelp til og sette opp et orntlig trenigs programm nå. Har trent en stund. Rundt 2 år,men ikke serriøst.

Fattern har akkurat ordna kontrakt til meg nå.

Er 174 lang og 80 kg.

Benkpress: 70 kg x 8

Knebøy: 80 kg x 10

Markløft: 90 kg x 10

Er mye og hente,ikke maksløft.

Det jeg egentlig har trent mest er biceps. Litt småli ja,men har alltid vært min favoritt muskel.

Trenger hjelp til og sette opp et ålreit opplegg utifra inf dere har fått nå. Skal ikke ha noe pingle opplegg heller,litt over middels tenker jeg.

Kom også gjerne med forslag om mat og jogging osv. Jeg jogger sjeldent,og spiser vanlig. Vurderer og starte med diett nå. Burde det hvertfall.

Dagene jeg helst vil trene er Mandag,Tirsdag,Torsdag og Lørdag. Eller onsdag IF Tirsdag.

Men kom med forslag! Setter veldig stor pris på om noen vil hjelpe meg med og fordele forkjellige muskler,dag etter dag. Og sette opp et opplegg med øveleser.

Takker for serriøse svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tn.nos Release Your Potential (RYP)

Jeg følger dette programmet, det kan gjøres mange tilpasninger slik at det passer den enkelte. Det kan være greit å sette seg mål som skal nås, realistiske mål.

Jeg trener hele kroppen hver gang jeg er å trener, splitt program mener jeg er for utøvere som har høy belastning - ikke nødvendigvis deg som nettopp har begynt å trene "på orntli".

Selv har jeg begynt å trene "på orntli" for ikke så lenge siden, før det tok jeg av noen kilo. Nå fører jeg en logg i styrketreningsdelen av forumet - grei motivasjon det :)

En ting jeg stusser over er hvor mye relativt unge folk tar i benkpress sånn "rett fra soffan", selv finner jeg skråbenk (benkpress med manualer) med 14 kg i hver hånd utfordrende. Tar dere virkelig så mye, eller er det bare et tall du/dere har lett for å legge på etpar 10-20 kg ekstra på? Ærlighet er viktig når man trener, ellers ser bare forbedringene du gjør mindre bra ut.

Lenke til kommentar

Jeg følger dette programmet, det kan gjøres mange tilpasninger slik at det passer den enkelte. Det kan være greit å sette seg mål som skal nås, realistiske mål.

Jeg trener hele kroppen hver gang jeg er å trener, splitt program mener jeg er for utøvere som har høy belastning - ikke nødvendigvis deg som nettopp har begynt å trene "på orntli".

Selv har jeg begynt å trene "på orntli" for ikke så lenge siden, før det tok jeg av noen kilo. Nå fører jeg en logg i styrketreningsdelen av forumet - grei motivasjon det :)

En ting jeg stusser over er hvor mye relativt unge folk tar i benkpress sånn "rett fra soffan", selv finner jeg skråbenk (benkpress med manualer) med 14 kg i hver hånd utfordrende. Tar dere virkelig så mye, eller er det bare et tall du/dere har lett for å legge på etpar 10-20 kg ekstra på? Ærlighet er viktig når man trener, ellers ser bare forbedringene du gjør mindre bra ut.

Skråbenk er jo veldig mye tyngre enn benkpress. Jeg kjenner folk som tar 90kg i benkpress, og 45 kg i skråbenk. Du trener jo andre muskelgrupper også.

Lenke til kommentar

Hva er det du referer til ? Usakelig kan du være på et annet forum.

Skråbenk er jo veldig mye tyngre enn benkpress. Jeg kjenner folk som tar 90kg i benkpress, og 45 kg i skråbenk. Du trener jo andre muskelgrupper også.

Ja, jeg trener skråbenk. Det er en del tyngre ja. Trener 50 x 8 på skråbenk.

Takk for link. Jeg skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Det jeg refererer til er at du enten virker ganske sterk for alderen (da kan du ta innlegget som et kompliment), eller så refererer jeg til at det er lett å skryte på seg litt ekstra på forum (da kan du ta innlegget til lærdom). Var jeg usakelig?

Vær ærlig nå, tar du virkelig skråbenk med 25 kg i hver hånd 8 repetisjoner?

Lenke til kommentar
Det jeg refererer til er at du enten virker ganske sterk for alderen (da kan du ta innlegget som et kompliment), eller så refererer jeg til at det er lett å skryte på seg litt ekstra på forum (da kan du ta innlegget til lærdom). Var jeg usakelig?

Eg vil ikkje kalle 50kg på skråbenk som tungt for ein 16-17-åring på 80kg, heller om lag det eg hadde forventa.

Sjølv ikkje for meg som brukte å vere ein latsabb av ein annan verden når eg var 16 var 50kg noko stor utfordring.

Om skråbenk er tyngre enn benk med såpass lette vekter kjem ann på hvilke muskelgrupper du har trent mest før.

Så usaklig vil eg sei du er når du beskylder folk for å skryte på seg meir enn dei kan, når saka er at det er du som ikkje veit kva du snakkar om.

Lenke til kommentar

Som sagt. Jeg skrev at jeg hadde trent i 2 år før. Men skal starte sånn helt serriøst nå!

Jeg er helt ærlig,hvorfor skulle jeg juge om sånt ? Synes det er litt teit på en måte,at du spør om det. Litt usakelig.

Da regner jeg med at du ikke kjenner så mange 16 åring som trener heller da ? Har 2 andre kamerater også, som trener serriøst. De trener virkelig serriøst også, for og bli bodybuildere. De har fått eget opplegg av en som heter Harald. Har du hørt om Harald's gym i Oslo ?

De har trent serriøst 1,5 - 2 år nå. De trener med 32,5 kg i hver hånd,skråbenk.

Benkpress: 90 kg x 8

Knebøy: 130 kg x 10

Markløft: 140 kg x 8

Vil så og si at de overtrener,spessielt for aldren. Så jeg vil ikke sa at jeg er strek i forhold til dem, og ikke sånn veldig til alderen heller. Fordi som ikke trener er jeg nok det ja. Er en som er 1 år yngre en meg også. Han starta for 1år siden serriøst, og han har tatt meg igjen på de fleste øvelser.

Lenke til kommentar

Må vel innrømme at jeg var litt rask på avtrekkeren her, beklager for det. Jeg ville tatt en titt på Stronglift 5x5 og ryp (over her) og begynt på det som faller i smak, lykke til :)

Syke kompiser du har xD Grunnen til at jeg reagerte litt slik jeg gjorde var at jeg har kompiser som benkpressa så og så mye, når det var tid for å sette opp program ble det etterhvert klart at ikke alle verdiene var helt realistiske. Vanskelig å følge et program, som RYP, om du ikke har rette verdier.

Du snakker litt om diett her, det å kombinere å gå ned i fettprosent og gå opp i styrke er mulig, men det krever litt mer enn bare å spise vanlig for at det skal bli optimalt. Jeg vil anbefale MyRevolutions h&f Advanced kosthold om du får til å praktisere det. Det er greit når du kommer inn i rytmen ;)

Lenke til kommentar
Du snakker litt om diett her, det å kombinere å gå ned i fettprosent og gå opp i styrke er mulig, men det krever litt mer enn bare å spise vanlig for at det skal bli optimalt. Jeg vil anbefale MyRevolutions h&f Advanced kosthold om du får til å praktisere det. Det er greit når du kommer inn i rytmen ;)

Mulig, men komplisert og i dei fleste tilfeller får du dårlegare framgang enn med bulk/deff.

Lenke til kommentar

Skal du gå opp i vekt eller ned i vekt?

Lettest og konsentrere deg om vektøkning eller vektreduksjon. Siden jeg regner med du skal bulke er det egentlig ikke så veldig stor vits og følge veldig streng diett. Bare sjekke næringsinnhold og spis mye og så sunt så mye.

Skal du satse på volum eller styrke?

Hva er målene dine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...