Mads-b Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg forlanger at jeg som kjøper bensin, og kun bensin - skal slippe å stå og vente på idioter som har misforstått forskjellen mellom et gatekjøkken og en bensinstasjon. Greit, matsalg på bensinstasjonen må til - men det er bak mål at personen bak disken ikke klarer å betjene andre kunder mens pølsen stekes. Hehe, sant. Men det spørs på hva vi bak kassa vurderer som tidslønnsomt. Det tar meg i snitt et minutt å mekke en pølse med tilbehør. Hvis jeg skal fly mellom kassa og matdisken (må seff vaske henda mellom hver gang), tar det ytterligere tid. For enhver ekspeditør er fokuset å betjene så mange kunder som mulig i et visst tidrom, ikke å betjene DEG. Selfølgelig, hvis det er en familie innom som skal ha burger, kan jeg godt slenge maten på grillen og betjene kunder mens maten blir klar, men kunden som bestilte mat var FØR alle andre i køen, og det faller derfor naturlig for meg at denne maten skal ha førstepri straks den blir ferdig. Hvis det er ansatte ved pølsedisken som stirrer på maten mens den blir ferdig, skjønner jeg uroen din. Heldigvis er det sjelden slik, sånn som jeg har sett. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Før i tiden var vel bensinstasjonene mer alá bilverksteder, og da kunne betjeningen mye mer om reparasjon og vedlikehold av biler. I dag er det som kjent ikke det lenger, og betjeningen er jo ansatt for å stå i "kiosken". Det er nok dette som gjør et utslag i undersøkelsen. Folk over 40 har alltid vært vandt med at betjeningen på bensinstasjonen kom ut og slo av en prat og hjalp de med å få på plass det de hadde kjøpt. Dagens marked gir verken bensinstasjonene tid eller råd til å gjøre slikt, og da er det nok litt skuffende for den eldre generasjonen. Men en ting jeg syntes bensinstasjoner burde hjelpe til med er å bytte frontlys. Det er ulovlig å kjøre uten, og mange kan være veldig tuklete å bytte. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Før i tiden var vel bensinstasjonene mer alá bilverksteder, og da kunne betjeningen mye mer om reparasjon og vedlikehold av biler. I dag er det som kjent ikke det lenger, og betjeningen er jo ansatt for å stå i "kiosken". Det er nok dette som gjør et utslag i undersøkelsen. Folk over 40 har alltid vært vandt med at betjeningen på bensinstasjonen kom ut og slo av en prat og hjalp de med å få på plass det de hadde kjøpt. Dagens marked gir verken bensinstasjonene tid eller råd til å gjøre slikt, og da er det nok litt skuffende for den eldre generasjonen. Men en ting jeg syntes bensinstasjoner burde hjelpe til med er å bytte frontlys. Det er ulovlig å kjøre uten, og mange kan være veldig tuklete å bytte. Det er sant, på noen biler må man nesten ta ut batteriet for å bytte.. Men mener du da at en som faktisk har andre kunder å betjene skal bruke oppimot en halvtime for å bytte pære? Det er akkurat like vanskelig for h*n som for deg... ikke klag over at du må vente 5 min på å betale for bensina fordi en skal ha pølse ihvertfall... Endret 9. februar 2010 av McHalvorsen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 bytte pære kan være stress, på min bil er det ihvertfal masse dingser og ting stappet inntil lyktene i bilen slik at man må presse ned hånden med all kraft for å komme imellom de trange delene. Så kan skjønne bensinstasjonene ikke kan gjøre slikt. Ellers, den dagen bensinstasjoner begynner å støtte noe mer en magnetstripe på kortene så skal jeg med glede betale utenfor, men slik det er nå må jeg ta med kontanter for å fylle. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Men en ting jeg syntes bensinstasjoner burde hjelpe til med er å bytte frontlys. Det er ulovlig å kjøre uten, og mange kan være veldig tuklete å bytte. I den tiden jeg jobbet på Shell fikk jeg beskjed om at jeg aldri skulle hjelpe kunder å bytte noe som helst. Dette fordi arbeidsgiveren må betale skaden hvis de ansatte ødelegger noe på bilen. Samtidig har sikkert 75 % ikke evner til å gjøre det. Inkludert meg selv. Fikk det alltids til på noen, men det er så mange forskjellige måter å bytte det lyset på at man blir helt ør. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) De aller fleste kundene HAR kort som funker utenfor. De resterende kan skaffe slike kort i nærmeste bankfilial. Jeg har null sympati med han som ikke orker å stå bak en pølsekunde. Det er faktisk pølsekundene som er vår hovedinntekskilde, selv om det er en BENSINstasjon. Det er ingen logikk i at de som har kjøpt bensin skal ha VIP-behandling. Men vi har selvsagt fokus på å la flest mulig kunder slippe å vente. Derfor kan man ofte høre betjeningen rope til alle kundene: Er det noen som har fyllt bensin? Disse vil da gå foran de hamburgerkundene som må vente til maten er ferdig. Dessuten kan de flytte bilene sine raskere, slik at neste bensinkunde (med dårlig tid) slipper til. Endret 9. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 På en bensinstasjon kan man forvente å få kjøpt drivstoff. Alt annet er en ren bonus. Går for denne. Jeg forventer ikke at den deltidsansatte jenten bak disken skal kunne noe mer om å skifte en lyspære i bilen enn meg selv. Hadde vært konge om de som jobbet på slike steder var utdannet mekanikere hele gjengen og kunne bil inn og ut. Men siden det ikke er tilfellet så er jeg ikke en av dem som blir sint eller oppgitt om de ikke har peiling. Spør pent om de kan hjelpe, kan de/gidder de så er det mer som medmennesker, enn som ansatt på bensinstasjon. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg forlanger terminal med chip, eller terminal der kun betjeningen har annledning til å dra kortet. Ubetjente terminaler uten mulighet for chip er derfor utelukket. Dessuten er selvbetjeningsløsningen på den lokale bensinstasjonen kjent for å være sær på hvilke kort den tar... Men her er det faktisk så lite kunder på kveldstid at de ikke har pølser liggende til steking, og da må det gå ann å være effektiv når man venter på at maten skal bli klar. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jovisst fortjener vi lønna vår. Du kan ikke komme inn og forlange alle punktene på lista i åpningsinnlegget, og tro at vi skraper og bukker. Det er ikke det jeg sier, men om en har den innstillingen du viste til "folk bør være glad de får handle hos oss", fortjener man regelrett sparken. Og dere som ikke tåler å stå bakerst i køen:Selv om dere eier en SUV som drikker 1000 liter diesel på mila, er dere ikke viktigere enn fylliken som står FORAN deg i køen og skal ha en pølse med løk. Dere må tåle at vi driver i mer enn en bransje. Eventuellt ikke kom inn. Trekk kortet ute. Det er derfor vi har terminaler der ute. Nå ble jeg litt oppgitt over deg. Når man kjører innom en bensinstasjon skulle man tro det er primært BENSIN de selger. Kjedene har sett sitt snitt til å selge mye ekstra, som mat og snop. Og de utvider stadig tilbudet. Men nå om dagen har dette gått så langt at det går utover de kundene som faktisk kun skal ha bensin. Og takket være griskheten blant bensinstasjonkjedene blir de stakkars bensinkundene fortsatt oversett, og så fort vi klager så kommer du med uttalelser om at: "Kom deg ut til kortterminalen om du bare skal ha bensin"? Du skulle heller vært mere ydmyk og sagt at "Ja, vi beklager, men det er dessverre blitt en ulempe for kundene at vi serverer mat som tar mange minutter og tilbrede" Null poeng til deg og din service-vennlighet. McHalvorsen, hehe ja, noen må man til og med skru av grillen på for å bytte pære Men ja, bensinstasjonene burde ha bemanning nok til å kunne sette av 15min til et pæreskifte i løpet av dagen, samtidig som de serverer pølser og tar betalt for bensin. Men igjen så er det vel grådigheten som rår, og jeg tipper de fleste som jobber på bensinstasjon føler de er underbemannet. Så jeg legger ikke skylda på de ansatte, men ledelsen som prioriterer overskudd fremfor god bemanning. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Kjørelæreren min fortalte meg flere ganger at man hadde rett til å forlange at de ansatte på bensinstasjoner skifta f.eks. lyspærer på bilen. Har aldri spurt noen om det selv, og har heller ingen planer om det da det er lettere å bare gjøre det selv Ja da... han har 100% rett i det han fortalte deg. Du kan forlange å få skifta lyspærer på bilen... du kan også forlange gratis vask og en gratis hamburger meny mens du venter... Men tviler på at bensinstasjonene har plikt til å følge dette opp. For mye forlangt at de skal kunne hjelpe deg med varer de selger? At folk bør vite slikt selv er helt greit, men jeg mener at de som jobber på bensinstasjon bør kunne hjelpe med de tingene de selger. Akkurat samme som at jeg forventer at en ansatt på polet kan vin, eller at fyren bak kassa i fotosjappa faktisk kan litt om foto. Jeg også forventer at dama bak kassa på rimi kan fortelle meg hvordan diske opp en grei bernaise. Han som jeg kjøper gitarstrenger av bør selvsagt ta seg bryet med å sette på strengene uten noe vederlag. Jeg forlanger at jeg som kjøper bensin, og kun bensin - skal slippe å stå og vente på idioter som har misforstått forskjellen mellom et gatekjøkken og en bensinstasjon. Greit, matsalg på bensinstasjonen må til - men det er bak mål at personen bak disken ikke klarer å betjene andre kunder mens pølsen stekes. Hehe... jeg traff på en slik som deg når jeg jobbet på Esso en gang. Han var såpass uheldig at han fylte bensin rett etter at et småjentelag hadde stilt seg i kø for å få noen pølser. Hørte bare en surmuling "en må visst bestille pølser for å bli betjent her". Selvsagt var han tøff nok til å si det til meg når det ble hans tur også... det var jo en bensinstasjon må skjønne, så da skulle han ha førstepri siden han hadde fylt bensin... så jeg forteller deg akkurat det samme som jeg fortalte ham... Det er mye mer lønnsomt med pølser, men forøvrig så betjener (betjente) jeg folk etter ett såkalt "køsystem". Dette går ut på at du blir betjent etter tur, i den orden du stiller deg på en linje foran kassa. Den som kommer først, får først. Noen ganger er du uheldig og kommer inn når det allerede er lang kø. Da må en vente på tur. Vel... faktisk så stoppet jeg etter at jeg informerte om at jeg fulgte ett såkalt "køsystem"... jeg bare gikk den ekstra mila kun for deg. Men som mange har påpekt til deg... dersom du skal ha bensin og kun bensin, så fungerer som regel de terminalene ved pumpene veldig bra. De er også enkle å bruke. Det er bak mål at folk som ikke klarer bruke disse får kjøre bil... Før i tiden var vel bensinstasjonene mer alá bilverksteder, og da kunne betjeningen mye mer om reparasjon og vedlikehold av biler. I dag er det som kjent ikke det lenger, og betjeningen er jo ansatt for å stå i "kiosken". Det er nok dette som gjør et utslag i undersøkelsen. Folk over 40 har alltid vært vandt med at betjeningen på bensinstasjonen kom ut og slo av en prat og hjalp de med å få på plass det de hadde kjøpt. Dagens marked gir verken bensinstasjonene tid eller råd til å gjøre slikt, og da er det nok litt skuffende for den eldre generasjonen. Men en ting jeg syntes bensinstasjoner burde hjelpe til med er å bytte frontlys. Det er ulovlig å kjøre uten, og mange kan være veldig tuklete å bytte. Jeg er ikke villig til å betale dyrere bensin eller annet på bensinstasjonen for at du ikke skal klare dette selv. Ja, mange kan være tuklete å skifte, men hvor lønnsomt er det å drive opplæring av disse som har det som en veldig midlertidig jobb? Jeg synes en kan forvente: 1. Få fylle bensin 2. Få mat som ikke er overstekt 3. Få hjelp til å finne riktig vindusvisker 4. Få hjelp til å finne riktig olje 5. Få hjelp til å finne riktige lyspærer 6. Få hjelp til å finne elementære ting som låsspray, silikonspray o.l. 7. Få låne do 8. En god kopp varm kaffe (noe mange feiler på) 9. En hyggelig tone 10. Store sjokoladeboller Dersom en bensinstasjon har folk som har jobba lenge i gamet og kan bil, så blir det selvsagt sett veldig positivt på om de kan hjelpe med praktiske ting med bilen. Dette var noe som var varemerket på den bensinstasjonen jeg jobbet på. Hadde vi tid, så hjalp vi med å skifte lyspærer, fylle olje, fylle luft, fylle bensin +++. Men selvsagt, noen ganger må en bare avvise høflig og be vedkommende evt. komme tilbake når det er mindre folk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Det er nok du som har feil holdninger her, lockdog..... "Når man kjører innom en bensinstasjon skulle man tro det er primært BENSIN de selger." Hvorfor tror du det, og hvorfor krever du VIP-behandling? Bensinstasjonene har forlengst sluttet å markedsføre seg som bensinstasjoner. Når hørte du sist ordet "bensin" i en reklamekampanje? Shell har langt på vei byttet navn til Fresh, og Statoil markedsførte seg som "Din underholdningsstasjon" eller noe i den duren. (med henblikk til DVD-utvalget.) Avansen på bensin er mindre enn om vi trakk et Trumf-kort for hver fylling. Bensin er langt ifra vår hovedinntekstkilde. Du er ikke en storkar, du er faktisk en av de minst lønnsomme kundene. Du kan ikke kreve å få en egen køfri kasse. De ansatte ekspederer deg når det er din tur, evt. tidligere om det passer. Det får holde. Jeg kommer heller ikke til å be deg om tilgivelse for at du måtte stå i kø i 2 minutter bak en pølsekunde som sannsynligvis var mye mer lønnsom for bedriften enn deg. Jeg har aldri sagt "pell deg ut til terminalene utendørs!!!" Jeg gjør bare oppmerksom på at om du virkelig har så dårlig tid, er det en fin mulighet. Det er kortere å gå, og du slipper å plage andre kunder ved å stå foran dem i kø. Angående terminaler med chip: Dette er ikke noe de ansatte råder over. Bensin er ekstremt presset på pris, og en slik terminal koster flere årslønner. Hvis de skal byttes før de går i stykker, vil bensinprisen gå opp. Du har valget: Mye dyrere bensin, eller stå 2 minutter i kø? Husk også at pølsekunden foran deg betaler for bensinen din. Uten ham måtte vi krevd dobbel betaling for bensinen, for å unngå konkurs. Å selge bensin er ikke lønnsomt i det hele tatt. Skulle jeg fortjene sparken på bakgrunn av meningene mine? I så fall fortjener alle som jobber i servicenæringen sparken. Det som teller er at jeg alltid har ytt service med et smil. Jeg ønsker at du forstår at ikke alle i uniform er dine ansatte. De har instrukser for hva de kan, og ikke kan gjøre. Dessuten må de prioritere. Ordet "forlange" hører ikke hjemme i denne sammenheng, selvsagt avhengig av hva som forlanges. Vi er IKKE pliktige å gjøre alt vi blir "forlangt", og har rett til å bortvise folk som ikke innretter seg. Endret 9. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Når man kjører innom en bensinstasjon skulle man tro det er primært BENSIN de selger. Kjedene har sett sitt snitt til å selge mye ekstra, som mat og snop. Og de utvider stadig tilbudet.Men nå om dagen har dette gått så langt at det går utover de kundene som faktisk kun skal ha bensin. Og takket være griskheten blant bensinstasjonkjedene blir de stakkars bensinkundene fortsatt oversett, og så fort vi klager så kommer du med uttalelser om at: "Kom deg ut til kortterminalen om du bare skal ha bensin"? Fortjenesten på bensin er ikke god så tror nok bare du må belage deg på å stå i kø. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Når man kjører innom en bensinstasjon skulle man tro det er primært BENSIN de selger. Kjedene har sett sitt snitt til å selge mye ekstra, som mat og snop. Og de utvider stadig tilbudet.Men nå om dagen har dette gått så langt at det går utover de kundene som faktisk kun skal ha bensin. Og takket være griskheten blant bensinstasjonkjedene blir de stakkars bensinkundene fortsatt oversett, og så fort vi klager så kommer du med uttalelser om at: "Kom deg ut til kortterminalen om du bare skal ha bensin"? Du skulle heller vært mere ydmyk og sagt at "Ja, vi beklager, men det er dessverre blitt en ulempe for kundene at vi serverer mat som tar mange minutter og tilbrede" Null poeng til deg og din service-vennlighet. Hvor mye vil du betale for bensinen? Jeg er sikker på at dersom det var marked for det, så ville nok noen ha startet opp bensinstasjoner som KUN selger bensin som likevel er betjente for at DU skal få lov til å trekke kortet ditt uten å plages av at noen må betale for en pølse og Vi Menn først... Hørte jeg 40 kroner literen? Ulempe for kundene eller ulempe for deg som bare kjøper bensin? Kortterminalene er ikke vanskelige å bruke... dersom de framstår som teknologisk magi og kvantefysikk så er du nok velkommen til å benytte kassa inne når det er din tur. Jeg ser liksom ikke helt den store ulempen du vil at stakkarene bak disken skal bukke og skrape for deg for... Jeg jobbet to år bak disken selv... Jeg har fått kjeft fordi det kostet 20øre literen mindre for dieselen to kommuner unna. Giddet jeg å være ydmyk da? Pft... jeg bare fortalte i ett helt normal toneleie at det er fritt fram å kjøre dit for å fylle. Jeg var forøvrig svært service innstilt og sto på pinne for folk så lenge de ikke var blottet for normal oppførsel selv. Men når jeg nå sitter å tøffer meg på nett (lik så mange andre) så ser jeg ingen grunn til å legge to fingre i kryss for å si det diplomatisk. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Etter å ha bodd i filippinene (sørøst-asia) en stund var det noe som var en selvfølge at en ikke fyller på drivstofftanken sin selv, sjekket vannet på bilen, spylervæske, lufttrykk, vasket vinduer, sjekke olje osv. Der er det bare å kjøre inn og gutta står klar til å hjelpe deg med bilen. Bare å gi 20 pesos i tips så er det så fornøyde så Så skal det også nevnes filippinene har en nyere bilpark enn norge (for et sjokk) hvor en ikke engang kan låne til en bruktbil over 2 år grunnet det er en bil uten verdi / avlegs og gutta der klarer på et vis å gjøre basic vedlikehold uten ingeniørgrad i mekanikk.... Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Etter å ha bodd i filippinene (sørøst-asia) en stund var det noe som var en selvfølge at en ikke fyller på drivstofftanken sin selv, sjekket vannet på bilen, spylervæske, lufttrykk, vasket vinduer, sjekke olje osv. Der er det bare å kjøre inn og gutta står klar til å hjelpe deg med bilen. Bare å gi 20 pesos i tips så er det så fornøyde så Så skal det også nevnes filippinene har en nyere bilpark enn norge (for et sjokk) hvor en ikke engang kan låne til en bruktbil over 2 år grunnet det er en bil uten verdi / avlegs og gutta der klarer på et vis å gjøre basic vedlikehold uten ingeniørgrad i mekanikk.... Easy dersom det er lite kunder, flere ansatte, ansatte som jobber i gamet lenge, lav(ere) lønn, dyrere drivstoff... m.m... Dersom dere tror det er marked for å starte en slik stasjon i Norge, så kjør på... Endret 9. februar 2010 av Griffin Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Angående terminaler med chip:Dette er ikke noe de ansatte råder over. Bensin er ekstremt presset på pris, og en slik terminal koster flere årslønner. Hvis de skal byttes før de går i stykker, vil bensinprisen gå opp. Du har valget: Mye dyrere bensin, eller stå 2 minutter i kø? Betalingsterminaler for kasse som har støtte for chip koster rundt 5000kr, likevel støtter ingen (som jeg har sett) bensinstasjoner somjeg har sett chip. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 [..]Hvor mye vil du betale for bensinen? Jeg er sikker på at dersom det var marked for det, så ville nok noen ha startet opp bensinstasjoner som KUN selger bensin som likevel er betjente for at DU skal få lov til å trekke kortet ditt uten å plages av at noen må betale for en pølse og Vi Menn først... Hørte jeg 40 kroner literen? Bensinstasjoner har aldri overlevd på kun bensin, og det er greit. Pølser og ViMenn går også helt greit. Men å stå i 4 minutter å se på at han løken bak kassa skal lage burger er ikke greit. Noen stasjoner er flinke til å samkjøre slik at en person står for maten og en tar kassa og betalinger, men det er dessverre et fåtall av disse. Og det er det som er så irriterende. At stasjonene skal på død og liv se sitt snitt til å ta litt av markedet fra Jafs, Kysten Rundt og Mac'ern, selv om det går utover servicen. Ulempe for kundene eller ulempe for deg som bare kjøper bensin?Kortterminalene er ikke vanskelige å bruke... dersom de framstår som teknologisk magi og kvantefysikk så er du nok velkommen til å benytte kassa inne når det er din tur. Jeg ser liksom ikke helt den store ulempen du vil at stakkarene bak disken skal bukke og skrape for deg for... På grunn av burgerkøene har jeg blitt en flittigere bruker av kortterminalene, men ser det er flere her i tråden som er skeptiske til disse da de ikke tar chip. Men ofte stikker en innom for å kanskje kjøpe en flaske brus eller noe i samme slengen. Og det klarer ikke de stakkars kortterminalene å spytte ut, dessverre. Kanskje mye hadde vært løst med brusautomater.. Jeg jobbet to år bak disken selv... Jeg har fått kjeft fordi det kostet 20øre literen mindre for dieselen to kommuner unna. Giddet jeg å være ydmyk da? Pft... jeg bare fortalte i ett helt normal toneleie at det er fritt fram å kjøre dit for å fylle. Jeg var forøvrig svært service innstilt og sto på pinne for folk så lenge de ikke var blottet for normal oppførsel selv. Men når jeg nå sitter å tøffer meg på nett (lik så mange andre) så ser jeg ingen grunn til å legge to fingre i kryss for å si det diplomatisk. Din måte å ta i mot folk som klager på pumpepriser hørtes bra ut. Du hørtes egentlig ut som en allright figur bak kassa. Angående klaging på pumpepriser: Kjenner en del som har jobbet på bensinstasjonen hjemme der jeg kommer fra og de sier at de har litt å gå på om stasjonene noen km unna har lavere priser, slik at trofaste kunder skal få bensin til samme pris som om de hadde dratt til andre. Men det er mulig dette varierer litt fra stasjon til stasjon. Nå må man også skille mellom klaging og informering/lettere pruting. Om en kommer innom og spør pent om dere kan sette prisene slik at de matcher Statoil, slik at han vil fylle hos dere, så er det noe helt annet enn om han kommer inn å sier "Faen dere er jo 30øre dyrere enn Statoil jo!" Og når en skal fylle 1100 liter diesel så blir det faktisk noen kroner av 30øre/literen Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Angående terminaler med chip:Dette er ikke noe de ansatte råder over. Bensin er ekstremt presset på pris, og en slik terminal koster flere årslønner. Hvis de skal byttes før de går i stykker, vil bensinprisen gå opp. Du har valget: Mye dyrere bensin, eller stå 2 minutter i kø? Betalingsterminaler for kasse som har støtte for chip koster rundt 5000kr, likevel støtter ingen (som jeg har sett) bensinstasjoner somjeg har sett chip. Frittstående utendørsterminaler er vesentlig dyrere enn en vanlig terminal til bruk inne i butikken. Men uansett, på den lokale bensinstasjonen er det sånn at de ansatte drar kortene for deg, og da kan jeg under tvil godta bruk av magnetstripe istedet for chip. Uansett - jeg forlanger at de ansatte skal være effektive der det er rom for det. De vet når matlaging tar mange minutter og gjør seg selv, og de vet når det er gjort på 30s. Heligvis er det mulig å planlegge bensinstasjonsbesøkene slik at man får gjort det når bensinen er billig og køen er ikkeeksisterende. En tank på 40l holder lenge med en bil som går billig. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Min lokale bensinstasjon var en ordentlig skikkelig bensinstasjon hvor de hadde verksted og meget kunnskapsrike ansatte. Tror den eneste maten de solgte var sjokolade og brus. Synd den ble byttet ut med "On the run" som er mer et gatekjøkken som tilfeldigvis selger bensin. Tre hyller med godteri og én med diverse tilbehør til bil. Supert sted når man trenger snacks en lørdag eller søndag når alle andre butikker er stengt, men ikke noe sted jeg drar for å kjøpe noe til bilen (bortsett fra bensin). For meg er ikke det at det har blitt et gatekjøkken et stort problem, for jeg drar til Biltema, Mekonomen eller BilXtra om jeg skal ha noe bilrelatert, men om man bor langt unna slike dedikerte biltilbehørsteder, så skjønner jeg folk blir frustrerte når de ikke får skiftet dekk eller kjøpt nye tennplugger på sin lokale bensinstasjon. Uansett. Det eneste jeg "forlanger" fra den lista i førstepost er 1, "Finne riktig oljetype" og 2, "Dekkskift eller reparasjon ved punktering". 1, fordi dette kan være vanskelig for mange folk. Helsyntetisk, delsyntetisk, mineral og alle disse viskositets-betegnelsene kan være forvirrende. Det at samme bilen gjerne skal ha annen type olje på vinterstid eller når kilometerstanden er over et visst nivå gjør ikke ting lettere. 2, fordi en bensinstasjon er gjerne det stedet som er nærmest, og det stedet du først oppsøker når du har punktert. De trenger ikke akkurat skifte dekk, men de bør være behjelpelige med eventuelle verktøy dersom det er behov for dette. Det å få hjelp til å finne riktige lyspærer er også greit, men skifte disse? Heldigvis (?) er bilparken i Norge såpass gammel at skift av lyspærer går på 5 minutter, men om dette skulle vært et fast tilbud så hadde ikke de ansatte fått gjort noe annet. Har vært med å skrudd på nyere biler hvor lyspæreskift tok en time på grunn av de fancy løsningene som benyttes. Man må jo nesten skru fra hverandre halve bilen.. Og det at en så høy andel bilister forlanger etterfylling av spylervæske og oljepeiling synes jeg er hårreisende. "Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand (...)" Nå er ikke jeg ekspert på dette området, men vil da si at korrekt oljemengde, annen væskemengde (bremsevæske!) og lufttrykk går under "forskriftsmessig stand". Om du ikke kan forvisse deg om disse tingene er du ikke skikket til å kjøre bil. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Wow! Skal si det tok av her gitt! Men det er godt å se at så mangen deler mine synspunkt på ting her i livet. Kan til dels være enig med dekkskifts punktet. Men dette kan kun være et tema i bygdestrøk. Koster penger og drive med dekk. I tillegg så må ein være autorisert for å kunne drive med service på dekk! Det er norske myndigheter som regulerer dette. At de skal ha en viss peiling på produktene de selger, er for min del "et must" uansett hvilken butikk jeg velger. Heldigvis så hadde jeg en bra dag på jobb i dag, så har ikke funnet noe å ergre meg over. 4 timer jobb no, så unitedkamp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå