Gå til innhold

Hva kan oss forbrukere forlange på en bensinstasjon?


ThOms-N

Anbefalte innlegg

Leser på VG-Nett at 6 av 10 slakter serviceen de får på bensinstasjoner.

Kjenner at eg begynner å bli smått lei alle avisoppslag og nyhetsreportasjer (uthenging av arbeidere i alle yrkesgrupper) om sånne småting.

 

For at butikker o.l. skal unngå konkurs, så må de tjene penger. DVS. mer penger i kassa enn utgifter.

Med 20 ører i fortjeneste pr. liter bensin, så må de selge 600 liter bensin i timen for å ha en inntjening på 120 kroner.

Lønnskostnader og avgifter pr. pers(lønn: 120 kroner timen) +feriepeng*arb.giv.avgift er tilnærmet lik 160 kroner.

Skal en ansatt bruke 10 min på ekstraservice, ved å fylle spylervæske så vil det si ca 27 kroner i lønnsutgifter for stasjonen.

 

Her er et utsnitt av hva ola normann forlanger:

* Etterfylle spylervæske: 44,6 prosent.

* Finne riktige lyspærer og skifte disse: 55,7 prosent.

* Finne riktige vindusviskere og skifte disse: 54,3 prosent.

* Sjekke dekktrykk: 36,6 prosent.

* Finne riktig oljetype: 52,8 prosent.

* Peile oljenivået og etterfylle: 31,9 prosent.

* Sjekke og etterfylle bremsevæske: 32,9 prosent.

* Dekkskift eller reparasjon ved punktering: 36,2 prosent.

 

Mitt spørsmål: "Var ikke dette potensielle teoretiske oppgaver på oppkjøringa?"

Det vil da i så fall si at ALLE bilsjåfører SKAL kunne dette.

Gå på bilverksted og fiks det hvis ein ikke klarer det selv. De er utdannet og autorisert i faget.

 

Er det noen som kan klages på, så er det regjeringen. Antall permitterte og arbeidsledige er sterkt økende, men alikevel så sender de massive prosjekt til Sør-Korea. --> GOLIAT

 

Utsnitt av Petroleumsloven følger:

§ 1-2. Ressursforvaltningen

 

Petroleumsressursene skal forvaltes i et langsiktig perspektiv slik at de kommer hele det norske samfunn til gode. Herunder skal ressursforvaltningen gi landet inntekter og bidra til å sikre velferd, sysselsetting og et bedre miljø og å styrke norsk næringsliv og industriell utvikling samtidig som det tas nødvendige hensyn til distriktspolitiske interesser og annen virksomhet.

 

En jobb som kan sysselsette 1000vis av industriarbeidere-hotellmedarbeidere-kokker-renholdspersonell-ingeniører-bussjåfører-taxisjåfører+++ berre sendes på andre siden av kloden på mistenkelig lave anbud? Aker hadde ikke kunnet konkurrere om alle arbeidere hadde jobbet dugnad. Nei nei..

Er litt oppgitt! Dette er noe OLA NORMANN kan klage på!

Klag på sykefravær og arbeidsledighet, samtidig som jobbene våre blir sendt til utlandet. Det er dobbeltmoral det..

 

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! ER BERRE GODT LEI I DAG OG TRENGTE BLÅSE LITT UT!!

 

Thomas (enda i arbeid)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig?? Greit nok at de som jobber der bør kunne hjelpe til med å finne ut hvilken type olje bilen har og hvilke pærer du trenger... Men å forlange at de skal hjelpe til med å fylle på spylevæske osv det er jo helt utrolig...

 

Det er positivt hvis betjeningnen kan svare på enkelte spørsmål, men hvis man ikke klarer å sjekke olja, eller fylle spylervæske så kan man like gjerne finne fram sykkelen.

 

Hva blir det neste? Skal de komme ut og fylle bensina for deg og?

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min fortalte meg flere ganger at man hadde rett til å forlange at de ansatte på bensinstasjoner skifta f.eks. lyspærer på bilen. Har aldri spurt noen om det selv, og har heller ingen planer om det da det er lettere å bare gjøre det selv :p

Lenke til kommentar

For mye forlangt at de skal kunne hjelpe deg med varer de selger?

At folk bør vite slikt selv er helt greit, men jeg mener at de som jobber på bensinstasjon bør kunne hjelpe med de tingene de selger.

Akkurat samme som at jeg forventer at en ansatt på polet kan vin, eller at fyren bak kassa i fotosjappa faktisk kan litt om foto.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

En ting er å kunne hjelpe til med å finne rett lyspære, en annen ting er å faktisk bytte den. Eg håper eg kan spørre betjeningen om slike ting som å finne rett lyspære, olje, vindusviser, men regner egentlig med at de ikke kan. Skylda for dette legger eg dog ikke på de ansatte.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Kjenner også få som har dine (Ola Normann) krav. Men veldig godt mulig at fleire har det. Selv synest jeg dei er totalt urimelige.

 

Alle burde vite så mye om sin bil at dei klarte dette selv. Tårer ikkje tenke på alle dei 18 år gamle jentene som skal lære alt dette uten og ha den minste interesse i det.

Lenke til kommentar

Ansvaret ligger hos arbeidsgiver ja.. Hadde jeg vært daglig leder for en bensinstasjon så ville jeg prøvd å ansette noen som kan bittelitt ihvertfall. Uansett så får man tak i skjemaer som beskriver hva slags olje og pærer osv som de forskjellige bilmerken bruker. Er bare å ha dette tilgjengelig bak disken.

 

hvis betjeningen skal hjelpe til med å skifte pærer og fylle olje så bør det ihvertfall koste noe av det samme som å få en mekaniker til å gjøre jobben. Hadde det kostet 300kr å få noen til å skifte pære på en bensinstasjon, så skal jeg love deg at folk plutselig visste selv hvordan man gjorde det.

Lenke til kommentar

Greit nok at dei skal finne ut kva som passer, men at dei skal vermed ut å sette det på. Då blir du veldig storkrevande.

 

Veeldig enig i McHalvorsens siste setning.

 

EDIT: Synest kvar bensinstasjon selv burde vurdere lønsomheten med den ekstra servicen.

Endret av Sigurdl
Lenke til kommentar

Man må også ta med i betraktning at på nyere biler så er det gjerne et herk å bytte lyspærer da det er usansynlig trangt om plassen under panseret så dette nesten havner under verkstedjobb.

Men helt klart, spylerveske og olje burde alle ha litt peiling på hvordan man etterfyller, det er ikke rakettforskning vi snakker om.

Lenke til kommentar

De ansatte skal SELGE spylervæske, ikke fylle den.

De bak kassa har utrolig mye å gjøre, og kan ikke ta et kvarter fri fra kundene for å finne ut hvordan man kommer til bak luftfilteret i en 1993 modell Snobbilac for å bytte en H4-pære.

 

Har dere tenkt over at den ansatte skal inn og selge pølser rett etterpå?

Kan ikke risikere å skitne til hendene da. Mye av dette veistøvet er vanskelig å bli kvitt, samme hvor mye man vasker seg og bruker Antibac.

 

De ansatte selger.

Jeg har selv hatt jobben. Jeg bytter gjerne pæra for en 80 år gammel kvinne. Men det er ekstraservice vi burde tatt betalt for, og gjør hvis vi har god tid. Ikke noe hun kan FORLANGE! (Jeg hater ordet "forlange")

 

Man krever ikke at de ansatte på Meny lager middagen for seg!

 

Jeg er enig i at de ansatte kunne ha en viss peiling på hvilken oljetype, pæretype og viskertype.

Men å kreve at vi skal være behjelpelige ved å bytte disse tingene er vanvittig.

Klarer ikke kunden det selv, kan et verksted gjøre det.

 

Mange av disse kravene er skittarbeid som krever tid. De fleste bensinstasjoner er betjent av en 18 år gammel jente. Skal hun gå ut og skifte dekk? Hvem skal passe kassa?

Hvem er ansvarlig hvis dekket faller av?

 

Folk bør slutte å FORLANGE. Slikt kommer man ingen vei med.

Det å få være kunde på Esso eller Shell er et privilegium. Man kan ikke gå inn og FORLANGE ditt og datt. De ansatte jobber for sjefen sin, ikke for DEG.

 

Beklager, men verden dreier seg ikke om deg. Selv om du legger igjen 200 kroner hver uke.

 

 

(De siste, skarpe setningene er rettet mot kunder som kommer og FORLANGER.)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg forlanger at jeg som kjøper bensin, og kun bensin - skal slippe å stå og vente på idioter som har misforstått forskjellen mellom et gatekjøkken og en bensinstasjon.

 

Greit, matsalg på bensinstasjonen må til - men det er bak mål at personen bak disken ikke klarer å betjene andre kunder mens pølsen stekes.

Lenke til kommentar

Jeg syns dem bør hvite hva som passer, hva jeg trenger av olje og vindushviskere, men å bruke tingene jeg kjøper er jo mitt ansvar vil jeg si, selvsagt er det jo fint om dem gjør det for folk som ikke kan dette, men uansett, det for være en bonus.

 

Oljeskift og vinduspyler skift og slike ting står det jo i bilmanualen hvordan man gjør, så ingen bør ha problemer med dette, med mindre man har en utenladsk manual selvsagt.

Lenke til kommentar

Tror nok du må finne deg i at vi må betjene andre kunder også... Selv om jeg hater de jævlene som bestiller hamburger med alt, nei veeent litt... Kan du ta av løken? Jeg hater løk... Det får meg til å fise... Kan jeg få litt ekstra BBQ-saus? Nei ikke så mye. Tørk det av..............

 

Da bensinstasjonen vår ble oppgradert fra pølser til glassdisker med tusen varianter, ble arbeidsmengden økt betraktelig. Lønna og bemanningen økte ikke.

 

Ingen ansatte står og stirrer tomt mens pølsa stekes. Den stekes av seg selv, ganske langsomt, og ligger der og venter til noen bestiller den.

Pølsebrødet må du nok vente på. Men hvis betjeningen skulle ekspedere bensinkunder imens, ville pølsebrødet blitt brent. Det skal bare ha noen få sekunder i toastjernet.

 

 

PS.

Du gjør de bensinstasjonsansatte en UTROLIG stor tjeneste hvis du benytter muligheten til å trekke kortet ute på bensinpumpa, i stedet for å komme inn. Hvis bonuskortet ditt er parret med kredittkortet (slik som Trumf), så får du rabatten din der ute også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg forlanger at jeg som kjøper bensin, og kun bensin - skal slippe å stå og vente på idioter som har misforstått forskjellen mellom et gatekjøkken og en bensinstasjon.

 

Greit, matsalg på bensinstasjonen må til - men det er bak mål at personen bak disken ikke klarer å betjene andre kunder mens pølsen stekes.

 

 

Da kjører du rolig opp mot den pumpa det står "kort" på, setter inn kortet, taster koden og fyller ønsket mengde bensin. Nesten like vansklig som å fylle spylervæske.

Lenke til kommentar

Selv om bensinstasjoner er lavtlønnete og faktisk bør være det, så betyr det da ikke at man ikke kan være service-orientert fordet?

 

Som Jan-Ove sier, det er plagsomt å stå i ei faens pølsekø for å få betalt for bensinen, særlig om en har det litt travelt.

Noen bensinstasjoner er riktignok ganske flinke på å hjelpe andre kunder innimellom, men man møter titt og ofte på han dusten av en 18åring som svimer rundt i sin egen lille verden og ikke en gang enser kundene et smil.

 

Og Mannen med ljåen; Uansett hva folk forlanger er faen ikke detta riktig:

Det å få være kunde på Esso eller Shell er et privilegium. Man kan ikke gå inn og FORLANGE ditt og datt. De ansatte jobber for sjefen sin, ikke for DEG.

Hvis en har den innstillingen på jobb fortjener man faen ikke et øre i lønn.

Lenke til kommentar

Supply and demand.

Bensinstasjoner selger pølser fordi kundene helst vil ha det.

 

Det er nesten slik at man må ha spesialverktøy for å bytte en plugg på en moderne bil nå til dags.

Ting er såppas driftsikker\komplisert at det forventes at du tar bilen inn på en forhandler for å få fixet de minste tingene. Derfor ville det vært uøkonomisk for en bensinstasjonforhandler og trene opp personale til det.

Dessuten er det mye gjennomtrekk av personale i den bransjen, det er vanskelig å lære opp folk.

Lenke til kommentar

Jovisst fortjener vi lønna vår. Du kan ikke komme inn og forlange alle punktene på lista i åpningsinnlegget, og tro at vi skraper og bukker.

Mange av oppgavene krever spesialverktøy, merkespesifikk kompetanse (prøv å skifte pæra på en Mitsubishi minibuss!) masse tid (andre kunder må vente) og man skitner til hendene og uniformen.

 

Den ansatte har, og må ha, retten til å sette foten ned. I tillegg har vi "eiers rett" til å kaste ut dem som ikke oppfører seg.

 

Og dere som ikke tåler å stå bakerst i køen:

Selv om dere eier en SUV som drikker 1000 liter diesel på mila, er dere ikke viktigere enn fylliken som står FORAN deg i køen og skal ha en pølse med løk.

Dere må tåle at vi driver i mer enn en bransje.

 

Eventuellt ikke kom inn. Trekk kortet ute. Det er derfor vi har terminaler der ute.

 

 

Du tolker selvsagt innlegget mitt dithen at jeg aldri hjelper kunder med å bytte lyspære, og at jeg truer dem med kniv hvis de bestiller hamburger. Det er selvsagt ikke tilfelle. Jeg gjorde alltid mitt beste, men observerte at ikke alle kollegene var like ivrige i jobben.

 

Det som provoserer meg er de kundene som tror at de kan kreve hva vi vil bare fordi jeg har uniform. Jeg heter for pokkeren ikke Jeeves!

Krever de noe som er borte i natta, får de et høflig nei med en forklaring.

 

En gang ble jeg faktisk med en kunde ut og brukte min private bil og private startkabler for å få start på en gammel Opel. Ville du FORLANGT dette, eller sett på det som en ekstraservice?

Ville du FORLANGT det hvis den ansatte var alene på jobb?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...