andrvas Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Vel, der ser du grunnen til at Nikons 300mm koster så mye mer. Ikke glem at fastobjektiv mer eller mindre alltid vil ha bedre kvalitet på største blenderåpning enn zoom-objektiv, og i ditt tilfelle blir denne regelen bekreftet, ihvertfall slik jeg ser det. Er det noen forskjeller i autofokushastighet forresten? Har selv kikket litt på Sigmas 120-300mm, men har vært litt skeptisk. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Tror du missforstår litt her... I den siste posten min er ALLE bildene tatt med Sigma 120-300mm f/2.8 - bare det at ett er en Canonversjon, og den andre er min. Canonversjonen leverer som jeg forventer på f/2.8, min gjør det definitivt ikke. AF- hastigheten er god nok til fotball ihvertfall - som er det jeg stort sett har brukt min til så langt... skarpheten, not så good på min versjon Men, sett utifra tester, og denne andre varianten som jeg har testa i dag - så er det intet å være skeptisk til. Men, for enkelhets skyld - kjøp i Norge, helst gjennom de riktige importkanalene ! Endret 20. februar 2010 av ThorEH Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Ok, da misforsto jeg sisteposten din litt ja, trodde det var Nikon vs Sigma. Men da er det vel bare én forklaring igjen, og det er vel at du rett og slett ikke har fått en fullt så skarp kopi, noe Sigma er kjent for. Kvalitetskontroll har i bunn og grunn aldri vært deres sterke side, muligens derfor prisene er sånn som de er. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Ved skarphetstester - bruk alltid liveview og manuell fokus. Bruk også nedblendingsknappen ved manuell fokus når du stopper blenderen ned. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg ser den Trondster.. Men, siden nå kamera har vært inne for fokusjustering ikke mindre enn 2 ganger, så skulle man anta at AF funker ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg ser den Trondster.. Men, siden nå kamera har vært inne for fokusjustering ikke mindre enn 2 ganger, så skulle man anta at AF funker ? Er det en ren test av skarphet, så gjør som beskrevet. Når du så har testet om det er skarpt kan du gå over til fokustestene.. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Har foretatt de enkle fokustestene, med dette printa arket som var så populært en tid - og det virker faktisk som det fokuserer riktig med D700'en min - men, at det er soft. Skal ta og finne frem ett bilde av dette også.. Så en ny skarphetstest med LV og MF etterpå Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Som man ser - så ser det ut til at fokus treffer i det minste... Så da kan man vel nå utelukke den vanlige feilen til Sigma, nemlig front eller bakfokus ? EXIF : D700 300mm f/2.8 1/50 ISO200 Stativ, selvutløser Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Som man ser - så ser det ut til at fokus treffer i det minste... Så da kan man vel nå utelukke den vanlige feilen til Sigma, nemlig front eller bakfokus ? Ja, på dette bildet traff fokus. ..Men traff fokus på alle de andre bildene? På skarphetstester, bruk (..) Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Ja, fokus traff på alle utenom det første som jeg antar var en brukerfeil.. Skarphetstest med MF og LV kommer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Men - det er veldig få zoomobjektiver som slår fastoptikk - hvor AF-S 14-24/2.8G ED er en av de veldig få.. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg forventer ikke at det skal slå Nikon 300mm f/2.8 på skarphet, MEN jeg forventer at det skal være like bra som ett annet Sigma 120-300 f/2.8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå