Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Kan noen av dere test/grafnerder der ute finne frem en graf eller test (eller aller best en sammenligning) mellom skarphet på Sigma 120-300 f/2.8 og Nikon AF-S 300mm f/2.8 ED IF Alle tester jeg har lest(ikke dyptgående), sier at Sigmaen skal kunne konkurere med (og i noen tilfeller være skarpere enn) fastoptikk, til og med på største blender.. Sier grafene det samme ? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 ephotozine.com sier dette om Sigmen : The only noticeable difference I can find is that the sharpness goes from great to stunning once the lens is stopped down from f/2.8 to f/4 or beyond! Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det eneste jeg kan huske, er at jeg leste engang at den var vel så skarp som Sigma sin 300m. Om noen har testet mot Nikon 300 kjenner jeg ikke til. Vil tro begge er brukbare. Jeg "testet" engang forskjellen på min 300 f/2.8 og 70-300VR, begge med og uten Kenko 1,4 konverter. Med konverter var forskjellen meget stor, mens forskjellen uten telekonverter var mye mindre. Men som sagt, den testen var langt ifra slik tester bør utføres. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Min uoffiselle test - stativ, og litt blits... Begge tatt med D300 EDIT : FOKUS LIGGER PÅ 900 Referanse, Nikon AF-S 300mm f/2.8 @ 2.8 (non-VR) Så Sigma 120-300 f/2.8 @ 2.8 Så Sigma 120-300 f/2.8 @ f/7.1 Fremdeles ikke like skarpt som Nikonen på 2.8 Dette objektivet har nå vært inne 2 ganger, (ikke Camera@Videoteknikk), men TuraScandinavia i Sverige - hvor jeg får beskjed om at det fokuserer som det skal... noe, det sikkert også gjør. Men, hva hjelper det når det ikke er skarpt ? Correct me if I'm wrong - men, det må være lov å forvente bedre skarphet enn dette ? EDIT : FOKUS LIGGER PÅ 900 PS - alle bildene er skalert til ca 100% PPS - begge objektiv ble testet på to forskjellige D300, med samme resultat. Endret 9. februar 2010 av ThorEH Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Vet heller ikke sikkert, men jeg har en mistanke om at forskjellene i skarphet virkelig bare er av akademisk interesse. Forskjeller i pris, VR og fleksibilitet har langt større betydning til alle praktiske formål... Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Antar du svarte etter at jeg la ut testbilder ? For, de forskjellene der er vel ikke av akademisk interesse ? De gjør det nemlig umulig for meg å få skarpe øyne... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Spør du meg, ser det ut som bakfokus. Men det er jo ikke optimalt testmotiv for dét... Teksten i bakgrunnen er jo mye mer bluret på Nikkoren - noe som er logisk om fokus ligger en tanke legger frem. Har du prøvd å legge inn mikrojustering på D300? Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hva om du prøver live view og manuell fokus? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Nei, har ikke testa justering i kamera... Men, F heller - De har hatt det inne ikke mindre enn to ganger. Siste gangen konkluderte de med at det hadde litt bakfokus på 120mm, men var bra på 300mm Og krever kamera inn sammen med det neste gang... Men, nå har jeg jo teste på 2 forskjellige kamera. Med samme resultat. Men, har bytta ut kamera i dag, ("oppgradert") til D700 - skal teste om det er likt på dette i dagslys i morgen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Nei, har ikke testa justering i kamera...Prøv litt, bare for å se om det blir bedre? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Bare sånn for sikkerhetsskyld, for å rette opp bakfokus.. + eller - ? Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 I slike tilfeller er Camera Controll Pro verdt pengene. Da får jeg fokusert med 200% forstørrelse på skjerm - og sammenlignet AF med manuell. Lenke til kommentar
se# Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Enig med andre her at det ser ut som litt feil fokus. Jeg har ikke brukt noen av disse selv, og fant heller ikke noen gode tester. På Fred Mirandas forum ligger det mye brukererfaringer, og det er mye froskjellig - som vanlig på brukertester, men ser fokusnøyaktighet er nevnt av noen. http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=37&page=1 Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Bare sånn for sikkerhetsskyld, for å rette opp bakfokus.. + eller - ? - flytter fokus mot kameraet Lenke til kommentar
Cax Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Om du skal sjekke etter fokusfeil kan det jo være lurt å bruke tommestokk eller noe tilsvarende, gjerne det for formålet konstruerte skjemaet, slik at du kan se fokusfeilen uten å måtte prøve deg frem med justering. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Så kan man jo begynne å gjette hvor jeg har fokusert..... Joda, jeg fokuserte på 20 ! Stativ, blits, D700 Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det gir en god pekepinne, men jeg ville også forsøkt på 3D objekter. Det er mange som er svært kritiske til disse 45 graders fokustestene. Fokusmarkørene i søkeren er bare indikasjoner. Dersom bildet er tatt i portrettmode, så er vistnok fokuspunktene lenger enn det markøren viser. Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det ser unektelig ut til å være et fokusproblem, men enig med arela. Så lenge du kun har omtrent 45-graders vinkel og bare målebåndet å fokusere på er det vanskelig å vite eksakt hvor kameraet har fokusert. Hvis du setter noe (helst vinkelrett i forhold til kameraet) ved siden av målebåndet og bruker det å fokusere på så er det sikrere at kameraet virkelig treffer der du tror. Målebåndet trengs fortsatt for å bedømme fokusen. Jeg vil anbefale en slik test før justering så du ikke justerer til feil punkt. Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ja til metoden se# skisserer Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Tiden går, og har fått tatt ett par tester til. Bl.a en direkte sammenligningstest mellom to 120-300 f/2.8 objektiver... Mitt objektiv på 300mm f/2.8 Her er den andre objektivet på 300mm f/2.8 Så det som forstyrrer meg litt... Mitt på 300mm f/5.6 Så det andre på 300mm f/5.6 Som man ser så er mitt objektiv elendig på f/2.8 - men minst like bra på f/5.6 ? Endret 20. februar 2010 av ThorEH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå