OPL Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Her står det at man kan kjøre vannscooter som er laget i eu, så nå kan jeg kjøre vannscooter uten og få bot ? http://jettrade.no/index.php/Nyheter/22.01...ESA-I-RUTE.html edit: fikset link Endret 9. februar 2010 av OPL Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) linken din er ødelagt. kjekt om du kan fikse det siste jeg leste var at det er ikke lov i Norge, mener myndighetene mens importøren mener det er feil og oppfordret folk til å ikke betale bøter for at saken kunne bli tatt for retten og det der kunne bli satt en presedens. mener jeg det var *tillegg* nettavisen: dette kan bli lovlig artikkel om at det kan bli lov og hvorfor/hvordan hittil beste jeg har funnet Endret 9. februar 2010 av stich_it Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Nå er jeg lite bevandret i internasjonal rett, men så vidt jeg har skjønt er det ikke slik at eventuelle vedtak - f.eks. av ESA - umiddelbart får virkning for norsk rett. Vedtaket må på en eller annen måte inn i norsk rett, f.eks. ved at man endrer Småbåtloven. Før så er gjort, er det fortsatt forbudt å bruke vannscooter. Slike ting kan ta litt tid. En annen sak er at politiet kanskje velger å ikke forfølge eventuelle overtredelser. Det betyr likevel ikke at det er fritt frem. En typisk situasjon kan være at det skjer et uhell: en vannscooter kjører på noen, og skader personen for livet. Jeg vil tro at en bevisst overtredelse av Småbåtloven ikke akkurat vil være noen formildende omstendighet... erstatningssaken kan bli stygg for vedkommende. (disclaimer: er ikke jurist..) Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Det kommer tydelig frem i loven om fritids- og småbåter §40 3. ledd at det ikke er tillatt med ferdsel på vannscootere Norge. http://www.lovdata.no/all/tl-19980626-047-005.html#40 Flere av produsentene legger press på å forandre loven, fordi dagens vannscootere er av en helt annen kvalitet og som tilfredsstiller dagens strengere krav enn det var før i tiden. Så vi får håpe at det en dag blir en lovendring. Les mer i en artikkel på nettavisen: http://www.nettavisen.no/motor/article2655076.ece Endret 11. februar 2010 av Eivind87 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Nå var det ikke kvaliteten på vannscooteren som var årsaken til forbudet men heller alle idiotene bak styret som på liv og død skulle kjøre opp i fjærasteinene der folk fisket, badet eller bedrev andre aktiviteter der vannscooter er en irriterende/sjenerende problem samt alle ulykkene disse var utsatte for. Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Nå var det ikke kvaliteten på vannscooteren som var årsaken til forbudet men heller alle idiotene bak styret som på liv og død skulle kjøre opp i fjærasteinene der folk fisket, badet eller bedrev andre aktiviteter der vannscooter er en irriterende/sjenerende problem samt alle ulykkene disse var utsatte for. Helt enig i det du skriver. Man skal ferdes hensynsfullt ovenfor andre mennesker uansett hvor man er. Med forbedret kvalitet og teknologi tenkte jeg hovedsaklig på forbudet mot at de tidligere forurenset mer i forhold til dagens strengere krav (både støy og eksos etc.). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Tviler på at de forurenset eller støyet noe mere en datidens totakt påhengsmotorer men det blei nok brukt som tilleggsargument for å få de forbudt. Forskjellen er at ingen drar sin skjærgårsjeep med 2x150HK på hekken så nært land som mange kjørte vannscooter. Hadde de holdt seg utpå sjøen hadde det nok ikke vært noe problem. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Det er ikke blitt bevist at de nåværende CE-godkjente vannscooterene forurenser mer enn andre motorbåter på sjøen, det er jo tross alt en grunn til at vannscooterene blir CE-godkjente. De nye vannjet-motorene er tvert om mer miljøvennlige enn en god del av det som finnes på sjøen idag. I den tid det blir lovlig, så vil vannscootere være lovlig å kjøre de samme områdene som andre fritidsbåter får kjøre i. Miljøet har alltid vært myndighetenes argument for å hindre lovligheten av vannscootere, men med dagens CE-merkede (i henhold til EØS avtalen Norge er bundet av) og moderne vannscootere, så svikter dette argumentet. Det er bare å følge med på saken hos jettrade.no. ESA venter nå på svar fra de norske myndigheter etter at det første klagebrevet med krav om lovendring ble avslått av norske myndigheter. Nå som i likhet med tidligere har norske myndigheter 2 måneders svarfrist. Dersom de norske myndigheter fremdeles ikke går med på lovendring, så vil det ble en sak for EFTA domstolen. Inntil noe blir avgjort, så ville jeg ventet med å anskaffe vannscooter. Endret 12. februar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå