Gå til innhold

Hjelp! Utdanning- elektro

ez0rt

Anbefalte innlegg

Hei. Nå nærmer det seg søknadsfrist for skole året 2010/11 og jeg er ikke helt sikker enda og trenger litt hjelp.

Jeg har gått VG1 Elektro nå og vurderer å gå videre på VG2 Automatisering, jeg syntes vanlig ElEnergi var utrolig kjedlig. Kunne noen forklart meg nøyaktig hva en automatiker gjør?

Jeg lurte på å ta Ingeniør utdanning, men går det ann å bli Automatiker Ingeniør? Og hva er jobben da?

En vurdering var å ta Vg3 eventuelt noe annen utdanning i Forsvaret. Noe hjelp?

Hvordan er utdanning i Forsvaret?

Nærmeste Automatisering skole er rundt 40-50min vekke fra der jeg bor. Jeg kjenner ingen som har planlagt å gå samme linje som meg og jeg kjenner ingen som skal gå på den skolen. Hvordan blir det med hybel og bortebu-stipend?

Jeg vil og si at jeg har interesse for; Fotball, Våpen, Spill og redigering av film.

Våpen utvikler, er det noe her til lands?

Om noen har noe som helst tips, veiledende hjelp eller lignende så hadde det vært utrolig flott om noen kunne hjelpt meg. Jeg takker på forhånd for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette var nesten som å lese om meg selv for 12 år siden.

Jeg gikk GK og VK1 Elekro, og hadde også selv veldig lyst til å gå Automatiker, men akkurat av de grunnene som deg, jeg måtte flytte til en by i nabofylket for å kunne ta automasjon (eneste utdannelsen jeg ikke kunne ta i mitt fylke da), og det var ingen jeg kjente som skulle i de retninger.

Derfor endte jeg opp med å ta fagbrev som vanlig elektriker Gr. L, innenfor bygg. Dette er en super jobb, for all del, og jeg likte den veldig godt. Men jeg trakk mer og mer mot det å jobbe som elektriker innen industrien, som jeg personlig likte bedre, og da ble skillet mellom elektriker og automatiker mindre og mindre. Men likevel, jeg ønsket at jeg tok Automatikerpapirene.

Hva en automatiker gjør varierer en del, avhengig av hvor man jobber. Det er veldig mange som tar læretiden og jobber på en industribedrift (smelteverk, renseanlegg, sagbruk, meieri og annen næringsmiddelindustri osv osv.) mens andre jobber for serviceselskaper som utfører jobber rundt om kring. Det går veldig mye i å holde fabrikken (eller hva det måtte være, i gang), feilsøke på styresystemer, forebyggende vedlikehold osv osv. Det er ofte automatikeren som må få tingene i gang igjen om noe stopper opp i en bedrift, og ofte han som får kjeft om ting ikke fungerer ;)

I de fleste nyere anlegg er man gått mer og mer bort ifra god gammeldags styring, og gått mer og mer over til PLS, så hvis du er interressert i data kan dette være en spennende jobb for deg.. Da kan det og være lurt å jobbe i en bedrift som leverer automasjonssystemer.

Jeg kjenner automatikere som knapt har vært borti noe som har med elektro å gjøre, som nesten bare har jobbet med montering av instrumentrør og hydraulikk, samt mer mekanisk arbeid. Hver sin smak.

Hvis du har mulighet til å pendle med buss el. de 40-50 minuttene til skolen så er det jo ingen problem, det blir fort en vane. Hvis ikke så er det jo kjempefint å flytte på hybel da! Jeg måtte bo på hybel allerede på grunnkurs.

Ikke tenk på det at det er ingen du kjenner som skal gå der, du kommer garantert til å få deg gode kompiser på skolen. Man blir fort kjent med folk når man går på skole.

Nå kjenner jeg ikke hvordan reglene for borteboerstipend, men jeg vil tro du har rett til å få det.

Jeg tok i ettertid teknisk fagskole og fikk dermed generell studiekompetanse (som du også kan ta som privatist, eller allmenn påbygg), og gikk videre på Automasjonsingeniør ved Høgskolen i Bergen.

I dag jobber jeg i hovedsak med PLS programmering, service og igangkjøring av maskiner og utstyr i oljebransjen, og dermed er veldig mye på reise.

Man kan også bli automasjonsingeniør ved å gå noe de kaller Y-veien (bla. i Porsgrunn), da tar man ingeniørutdannelsen etter fagbrevet, uten å gå via allmenn påbygg eller fagskole etc.

Men som automasjonsingeniør kan man få veldig mange forskjellige jobber (man blir en sånn potetingeniør som kan brukes til det meste), igjen avhengig av hvor man jobber, og selvfølgelig hvilke interesser man har. Noen har en ren kontorjobb, hvor de planlegger og administrerer prosjekter, eller designer, dimensjonerer og tegner styresystemer (som automatikere og elektrikere følger). Noen er softwareingeniører, som programmerer og utvikler styresystemer (PLS og skjermsystemer), noen driver med industriroboter, noen jobber for leverandører av maskiner og utstyr. Dette bare for å nevne noe.

Om du vil gå videre til Ingeniør, så vil du ha en kjempestor fordel med et fagbrev, både fordi du vil ha en veldig god bakgrunnsforståelse før studiene (som de som kommer rett fra gymnaset ikke har), og du vil bli mye mer attraktiv på jobbmarkedet etter studiene.

Hvis du vil bli automatiker, så kjør på! Et fag som anbefales på det varmeste.

Endret av jsmtek
Lenke til kommentar

Oj. Det var til hjelp! Tusen takk! Jeg har jo ikke bestemt meg 100% enda men takket være din hjelp blir det litt lettere vertfall! Den skolen jeg går Vg1 på, jeg vil egentlig ikke skryte noe av den skolen, syntes vi får dårlig forklart hva de forskjellige programfagene egentlig hovudsaklig går ut på! Og vi har jo en del praktisk både Automatisering, El energi og Data og elektronik. Data og elektronik og El Energi vil jeg si var ganske kjedlig i grunn!

Hovudgrunnen til at jeg liker Automatisering er vell kanskje i bunn og grunn fordi jeg forsto koblingskjemaene ganske fort. (Hovudstrøm-,Styrestrømskjema og PLS skjema) Ellers har vi hatt litt for lite til at jeg kan si at "DET VIL jeg gjøre!", men det er jo en start, det er ganske sjeldent det er en jobb du virklig brenner for og som er så utrolig gøy at du nesten vil ha overtid.

Jeg må bare undersøke litt mer å høre hva andre folk mener (det hjalp meg ganske mye at du fortalte det til meg, setter stor pris på det og det hjelper meg å velge rettning)

Jeg er kanskje ikke den mest "handy" fyren som går med hammer'n i lomma og klogger på bena.

Så kontor er jo delvis noe for meg, men kommer garantert til å bli kjedlig i lengden så en balanse mellom Kontor og praksis ville være utrolig bra!

Takker stort for hjelpen Jsmtek! Lykke til videre i karieren til deg;)

Om noen har noe info om det jeg ønsket angående, utdanning i Forsvaret hadde det vært flott med litt hjelp der og;)

Takker!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har akkurat samme problemstilling her. Bortsett i fra at det til meg står mellom Elenergi og Flyfag. :ermm:

Det er noe dritt!:S Vi har fått så lite info at jeg aner nesten ikke hva flyfag går ut på.. eneste vi har hatt noe om er D&E, Elenergi og Automatisering..

Jeg lurte jo litt på å gå heis... en gang og men aner jo ikke hva vi gjør innen for de forskjellige linjene.. fått så lite info..

1uke til med tid til å finne ut:S

Skal du inn i forsvaret da, kanskje?

Hvor er det du går på skole?

Lenke til kommentar

Data- og Elektronikksystemer skal jeg i allefall ikke gå... Synes Automatiseringssystemer er noe vanskelig og forvirrende, så da står jeg mer eller mindre igjen med Elenergi og Flyfag som virker attraktive for meg.

Har også tenkt litt på Heisfaget, og utelukker ikke at jeg satser på det etter endt VG2 Elenergi om det blir det.

Vet som sagt ikke hva jeg skal gå enda - har rett og slett ikke peiling...

Huff... :no:

Lenke til kommentar

Data- og Elektronikksystemer skal jeg i allefall ikke gå... Synes Automatiseringssystemer er noe vanskelig og forvirrende, så da står jeg mer eller mindre igjen med Elenergi og Flyfag som virker attraktive for meg.

Har også tenkt litt på Heisfaget, og utelukker ikke at jeg satser på det etter endt VG2 Elenergi om det blir det.

Vet som sagt ikke hva jeg skal gå enda - har rett og slett ikke peiling...

Huff... :no:

Me 2.. Helt jævlig å finne ut av det.. Jeg syntes Automatisering var litt artig pga. at det va litt vansklig å utfordrene. Elenergi var utrolig kjedli, men ender vell med å gå det siden jeg har skolen nærmest osv men:s

Fortell når du bestemmer deg da. vis du kommer frem til en besluttning :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...