Gå til innhold

BK: Bølger og uvær (serie igjen)


Larsenio

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Har nå vært og luftet Pentaxen i et område jeg ofte drar til når det er mye vær, på vestersiden av Andøya. Området heter Børra. Der er neste stopp Island vestover og havet ruller hardt her. Mange liv har gått tapt utenfor dette havstykket.

 

Over til bildene; jeg har prøvd å fange essensen av bølgene, og samtidig kanskje fått med litt rundt, litt området jeg befinner meg i og litt av råskapen og samtidig det fine og fascinerende med dette nydelig farget havet.

 

Stativ er brukt.

De to første er tatt med Auto Chinon 28mm f/2.8-objektivet mitt og det siste med Vivitar 100-200mm f/4.

 

Blender har nok vært ca f/5.6-8 om jeg ikke husker helt feil. Bildene er behandlet i Lightroom2 for å prøve å få frem mest mulig detaljer fra råfilene.

 

Ber om kritikk på helheten og det dere måtte finne på ville kritisere :!:

 

post-179066-1265738982_thumb.jpg

ISO 200, 1/100 sek lukker

post-179066-1265748660_thumb.jpg

V.2, litt mer vidvinkel

post-179066-1265739024_thumb.jpg

ISO 200, 1/80 sek lukker

post-179066-1265739085_thumb.jpg

ISO 200, 1/50 sek lukker (og polariseringsfilter)

 

Edit; ekstra info, la til v.2 av bilde1

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

du har en del fine bilder fra øya di, men jeg syntes ofte at bildene dine mangler litt skarphet og noen ganger også har litt feil hvitbalanse, i hvert fall etter slik de vises på min skjerm :)

 

Likte forresten bilde nr 1 best, men hadde personlig valgt litt annen hvit balanse og også økt skarpheten litt:)

Lenke til kommentar

Fine fotografier du har her. Jeg vil likevel velge å snakke om de jeg likte best, nemlig de to første. :)

 

Det første bildet ditt består av et ganske så monotont landskap, men med en fargeklatt av en bølge som bryter opp det hele. Uten den, så hadde rett og slett ikke bildet vært noe noe spesielt. Det andre som slår meg er lukkertiden din, og det den fører med seg. Blant annet så har du fått med deg fine smådetaljer, som for eksempel vanndråpene som vinden har tatt med seg i overkant av bølgene (me like :thumbup: ). Når jeg er inne på det med lukkertid, ville jeg faktisk å ha foretrukket å brukt litt lengre lukkertid enn det som er eksempelet her. Det vil nemlig ha lagd en følelse av bevegelse, som jeg tror kunne ha løftet fotografiet ditt. Og når jeg mener lengre lukkertid, så er det viktig å påpeke at det ikke er en mange sekunders lang lukkertid, men likevel litt lengre enn du har nå. For å være enda mer pirkete, skulle jeg gjerne ha sett litt mer ut til sidene, og da spesielt ut til høyre siden. Jeg synes nemlig at bølgen har blitt et offer for kutting. Dette kunne nok en mindre brennvidde og cropping i ettertid ha gjort bra. Forgrunnen er ellers fin, og utgjør en bra del av bildet. Den trekker ikke alt for mye oppmerksomhet, som er bra, men er likevel et blikkfang som er verdt å se på. Fargevalget ditt vil jeg si er fint, med de duse fargene rundt, og den grønne fargen som bryter opp det hele. Alt i alt, et absolutt fint bilde, men som kunne vært løftet til andre høyder om ikke disse "skjønnhetsfeila" hadde blitt brutt. ;)

 

For å gå over til bilde nummer to, må jeg starte med å si at her er det først og fremst komposisjonen som gjør og er hele bildet. Her har valget ditt vært perfekt, med delinga av himmel/bølge/vann, og aller viktigst, den hvite marmorlinjen i berget. Blikket starter nemlig midt i pytten, finner så den hvite linjen før den blir ført mot det virkelige blikkfanget; bølgen. Himmelen er dessuten fin, med sin "mellom-dramatiske" skyer og farge, og setter dermed det hele på måte på spissen. Og det på en veldig fin måte. Skal jeg derimot trekke noe her, må det være at jeg mener at du burde å valgt en mindre blender, for å fått større dybdeskarphet. Med mer DOF hadde også berget i forkant vært skarpt. På en måte er det i grunn bra at det ikke var det, slik at det i alle var noe jeg kunne trekke på.. ;):)

 

Bra jobba!

Lenke til kommentar

@Heggstad:

 

Tusen takk for din kritikk, igjen finner du mye fint i mine bilder :omg:

 

Bilde 1

 

Det er befriende med slik kritikk som plukker i stykker bilder og forklarer i brede ordlag om hva og hvordan forbedringer kan gjøres.

Jeg vil først og fremst si at jeg nå har lagt til v.2 av det første bildet, med full utnyttelse av 28mm etter oppretting av horisont (tror jeg er venstrevridd :lol: )

 

Og ser absolutt ditt poeng! Apropos den bølga er det ingenting som er "sprayet" på av fargelegging eller lignende, har bare justert hele fargemetningen på bildet og vips :fun:

 

Bak denne bølga er det et rød-brunt steinområde som jeg syns er ganske interessant, det viser seg at det har en rustfarge, oppdaget det på alle bildene mine fra området etter jeg kom hjem...

Lengre lukker har jeg også noen bilder med, men tror ikke det var like spennende bølger på disse. Har ned til 1/30 sek om jeg ikke tar helt feil...

Er helt enig i dette også forresten :cool:

Skal sjekke hva jeg har og kanskje poste alternative bilder imorgen en gang. (Jobber nattevakt fire netter denne uka, må se an tid)

 

 

 

Bilde to ; takk for fine ord.

 

Tok også her en masse bilder med forskjellige lukkertid og blendere, men har da plukket ut de som jeg faktisk traff først og fremst fokus (manuell på begge objektivene) , og så har jeg deretter sortert utfra om det var litt action med i bildet, og slik kommet fram til disse :)

Kunne sikkert hatt større blender, og jeg aner rett og slett ikke hvilken blender det er på det gjeldende bildet, men ser at det nok ikke er over 5.6 kanskje...?

Ser det at det er litt forskjellig redigerte hvitbalanser , som Dan83 er inne på.. Vet ikke helt, har liksom ikke tro på så kald hvitbalanse nå for tiden..

Egentlig aldri :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...