Gå til innhold

Skal skattebetalerne måtte betale underskuddet til SAS?


  

46 stemmer

  1. 1. Bør SAS få statlig støtte for videre drift?

    • Overskuddet var jo mye større, burde de ikke få mer?
      0
    • Ja, vi trenger flere flyselskap for å holde prisene nede
      6
    • Nei, det er skattepengene våre som de kaster bort
      40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er glad for at SAS får hjelp.

Vi trenger konkurranse i luften over Norge. Hvis SAS skulle gått konk så vil Norwegian få monopol, og prisene vil gå i taket.

 

Selv flyr jeg alltid med SAS hvis jeg har mulighet.

Er møkk lei av Norwegian (luftens svar på NSB) sin elendige pålitelighet, og gebyrer og atter gebyrer på alt!

Lenke til kommentar

På generelt regnskapsgrunnlag uten at jeg har inngående kjennskap til SAS group; De har lånebetingelser de må overholde, verdiene kan ha en annen reel verdi enn den bokførte da det kan være vanskelig å omsette de til likvide midler etc.

 

edit: Ser fra regnskapet at de tapte 1,5mrd SEK siste kvartal, samt at de får en bot fra EU for prisfisking så de likvide midlene tørker fort opp da og det er dermed behov for frisk kapital gjennom en emisjon.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
SAS hadde ved nyttår 44mrd svenske kroner i verdier hvor av 4mrd var i cash. EK var på 11mrd.

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSCon...m%20reports.htm

Joda, jeg har lest årsrapportene. Spørsmålet var egentlig mer om hva disse verdiene var, det vil si om det er papirverdier eller om de er reellt omsettelige, f. eks. ved en konkurs, og ikke minst hvor mye kapital eierne alt har skutt inn til sammen.

 

Og om de nye 5 milliardene øker verdien - eventuelt omsetteligheten - av selskapet med det samme beløp. Hvis ikke måtte det være bedre for eierne å realisere verdiene nå, enn å gi dem 5 milliarder og så gjøre det. Da kan man ikke argumentere for at SAS har verdier og eierne vil få pengene tilbake.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

13 av de 44 mrd er current assets og er lett omsettelig. Av fixed assets er det meste tangible altså fly, matriell og eiendommer. Problemet er at de de har flere current liablities enn current assets, altså de er ikke likvide.

 

Konkurs er en kostbar prosess og det tar lang tid å få gjort opp et konkursbo fra SAS og det kan dermed være bedre å tilføre mer kapital nå slik at de får dekket inn utgiftene de har på kort sikt for deretter å se hvordan en kan få mest ut av de verdiene som er i selskapet. Det er ikke bare bare å realisere verdier for 30 mrd i fly, kontormateriell etc, og en vil ihvertfall ikke få i nærheten av bokført pris på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...