Salt kjeks Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hei ECU'en på vår 2004 Citroën Xsara Picasso er korrodert (kontaktene til den). Dette er et ganske vanlig problem på disse bilene. Dette er fikset midlertidig med en binders, men det er hele tiden en overhengende fare for at dette kan slutte å virke. Det koster ca 12 000 å få byttet dette på merkeverksted, men man kan lett få tak i en (ny) uoriginal til litt over et par tusen på nettet. Det er en liten boks som ligger svært lett tilgjengelig, kun koblet til med tre kontakter. Er det noen som helst fare ved å kjøpe den uoriginale? Denne styrer jo motoren, så kan det ha noe å si for motorfunksjonen? Bensinforbruk og ytelser? Noe annet en bør tenke på? Det er jo en betydelig prisforskjell her... Takker for svar dersom noen vet noe om dette Endret 9. februar 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) ECUen deres er hverken ny eller uoriginal, men en overhalt enhet. De har testet og byttet ut komponenter, samt lagt inn nyeste programvare. Såvidt jeg kan se etter litt googling, så er det mange som har hatt positiv erfaring med dette firmaet. Jeg hadde utvilsomt tatt sjansen på dem. Jeg synes forøvrig det er dårlig gjort av Citroen å ta fullpris/blodpris for en ny ECU når den gamle bare har vart i 6 år, og dette er et problem de er klar over. Endret 9. februar 2010 av Exiter Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Tusen takk for svar Jeg er enig angående Citroën - problemet oppstod bare 3 mnd etter reklamasjonsfristen på 5 år, så det var jo litt surt. Litt rart var det også at de påstod at de aldri hadde hørt om problemet, selv om det på flere sider er nevnt som et spesielt vanlig problem med akkurat denne bilen. En annen ting jeg stusset over var at den som står i bilen ikke var merket med noe nummer, slik at det blir litt usikkert om den de selger på nettet der er helt riktig. Endret 9. februar 2010 av grizzlyx Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Litt rart var det også at de påstod at de aldri hadde hørt om problemet, selv om det på flere sider er nevnt som et spesielt vanlig problem med akkurat denne bilen. Ville forundret meg om de ikke hadde sagt dette, slik er det overalt uansett om det er bil eller andre ting det gjelder. Ellers så kan man alltids ta en prat med disse hvis man kjører fransk bil og spesielt Citroën: http://classicparts.org/ Lenke til kommentar
Virion Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Bytt til Megasquirt hehe Fra spøk til alvor så burde jo dette gå bra. Det er en standard Bosch enhet programmert med Citroens mapping og innstillinger. Altså ikke uoriginalt. De oppdaterer ikke "programvaren" dog som Exciter sier. En Bosch ECU som dette her er ikke som en mobiltelefon eller BIOS, som har flashbart minne. Programvaren er hardkodet. Det de kan ha gjort er å ha endret på mappingen, som er utbyttbar. Endret 10. februar 2010 av Virion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå