Gå til innhold

Registrere Enkeltmannsforetak kun for .no domene

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å starte et enkeltmannsforetak, slik at jeg kan ta ibruk et .no domene med org. nr.

Jeg har ingen planer om å tjene noe eller ha noen slags økonomisk aktivitet igjennom enkeltmannsforetaket, men er avhengig av et .no domene for å være seriøs innenfor det jeg driver med. Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av linchpin @ mac1.no/forum

Enkeltmannsforetak MÅ man ha.. dette er den enkleste form for "business" og når du er registrert som dette så får du ett organisasjonsnummer og kan opprette ett .no domene!

For å registrere ett enkeltmannsforetak (og andre forretningsformer) så går du hit :

http://www.brreg.no/registrering/

Vær oppmerksom på at når du er registrert så følger det med endel forpliktelser. Om du tjener penger så må du bla. betal forskuddskatt og du må levere eget regnskap. ENten du tjener penger eller ikke.

Jeg har ett .no domene som jeg betaler penger for. Det MÅ man med alle .no domener. Samt at jeg har webhotell hos webhuset.no så dette koster penger i tilegg.

just my 2 cents

Lenke til kommentar
Om du tjener penger så må du bla. betal forskuddskatt og du må levere eget regnskap. ENten du tjener penger eller ikke.
Hmm.. så han mener at jeg må betale forskuddskatt "enten jeg tjener penger eller ikke" ? Eller gjelder det kun for regnskapsdelen?

Fullt mulig, men om det er helt lovlig vet jeg faktisk ikke.. Har selv et enk, som pr i dag kun brukes til .no domener.

Bakdelen er at du lignes som næringsdrivende, må fylle ut næringsoppgave og får skatteoppgjør i oktober.

Hvilke kostnader har du igjennom et år da? Ved kun å bruke foretaket kun til domene?

Lenke til kommentar
Om du tjener penger så må du bla. betal forskuddskatt og du må levere eget regnskap. ENten du tjener penger eller ikke.
Hmm.. så han mener at jeg må betale forskuddskatt "enten jeg tjener penger eller ikke" ? Eller gjelder det kun for regnskapsdelen?

Nei, du trenger ikke å betale forskuddsskatt hvis du ikke har næringsinntekter. Faktisk er det valgfritt hvis du har slike inntekter også. Da får man alt som restskatt.

Hvis du har 0 i inntekter og 0 i utgifter blir såklart regnskapet noe inni helete enkelt. Ferdig på 0 sekunder. Regnskap skal for øvrig ikke leveres, bare oppbevares hvis skatteetaten kommer på hjemmebesøk.

Å ha et enkeltpersonforetak kun for domener medfører svært lite ekstraarbeid. Man må levere en næringsoppgave i tillegg til vanlig selvangivelse. Men i den fyller man ut 0 i alle kolonner, så det er svært enkelt. Ulempen er at skatteoppgjøret først kommer til høsten.

Skatten blir den samme som før.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...