Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale til naboen for kommunalt vann?

ponnihest

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å koble oss til kommunalt vann, ligger en ledning med plass til vår husstand nedenfor huset. Vi har bodd her i to år, og det er naboen som har betalt for ledningen og gravekostnader etc. Planen var at de som hadde huset før oss skulle være med å betale halve stasen, men trakk seg pga økonomien. Helt siden vi flyttet inn har naboen vært gira på at vi kunne koble oss på han, og at det ville koste så og så mye. Summen stiger for hver gang vi snakker med h*n :hrm:

Poenget er: Har h*n rett til å kreve penger av oss for tilkobling? Vi må jo betale ca 25.000 til kommunen også. Og hva om flere skal kobles på senere, skal naboen kreve penger av de også? Da må jo vi også forlange vår del, for å være smålige...

Det er snakk om 40-50.000 til naboen, som mener at det er halve kostnaden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har planer om å koble oss til kommunalt vann, ligger en ledning med plass til vår husstand nedenfor huset. Vi har bodd her i to år, og det er naboen som har betalt for ledningen og gravekostnader etc. Planen var at de som hadde huset før oss skulle være med å betale halve stasen, men trakk seg pga økonomien. Helt siden vi flyttet inn har naboen vært gira på at vi kunne koble oss på han, og at det ville koste så og så mye. Summen stiger for hver gang vi snakker med h*n :hrm:

Poenget er: Har h*n rett til å kreve penger av oss for tilkobling? Vi må jo betale ca 25.000 til kommunen også. Og hva om flere skal kobles på senere, skal naboen kreve penger av de også? Da må jo vi også forlange vår del, for å være smålige...

Det er snakk om 40-50.000 til naboen, som mener at det er halve kostnaden.

Alle må betale for den ledningen som ligger på egen tomt altså stikkledningen fra hovedvannledningen som vannverket eller kommunen eier. Jeg hadde hørt med kommunen, de vet helt garantert hva som er riktig. Hvis det ikke er noen annen måte for deg å koble deg på hovedvannledningen utenom å grave på tomta til naboen så er jeg faktisk litt usikker på reglene, men vil jo tro det er kommunens ansvar å komme med en løsning dersom de tvinger deg til å koble på.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Helt utrolig at naboen krever at du skal betale dette til han ihvertfall... Hvorfor i all verden han har betalt for å legge vannledningen på en annen sin tomt er for meg en gåte, det er rimelig idiotisk ihvertfall :)

Kan hende han har skjønt dette og prøver å kutte ned litt på tapet.. Tror du gjør veldig lurt i å kontakte noen i kommunen ja.

Lenke til kommentar

Generelt: Det er ikke unormalt at én utbygger tar hele kostnaden for å føre frem en ledning, og så betaler eventuelle senere utbyggere seg inn med en forholdsmessig del av den første utgiften for å koble seg på. Dette er også vanlig med f.eks. vei. Så vidt jeg vet.

Du bør definitivt ta kontakt med kommunen for å høre hvordan forholdene er her, jeg vil tro de har sakene i orden og kan gi deg et godt svar.

Lenke til kommentar
Naboen har betalt for arbeidet, gravingen og sånn. Får høre hva kommunen sier :yes: Halvparten blir jo litt mye dersom det kobler seg flere på senere :nei:

Da sitter dere som "andelseiere", slik at nestemann eventuelt må betale til både dere og førstemann. :)

Men rette sted å henvende seg er altså kommunen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er i en lignende situasjon som trådstarter her, og har et par spørsmål som jeg ønsker andres vurdering av.

Jeg har nylig koblet til kommunalt vann via stikkledning som allerede lå til to naboer.

Den ene naboen la opp vann og kloakk til sin egen bolig da han bygde. Dette var i 1980.

Senere bygget enda en nabo, og koblet seg til samme stikkledninger.

Når jeg nå koblet meg til vann (har egen septikktank for kloakk), så krevde første nabo "tilknytningsavgift". Summen jeg skulle betale ble skjønnsmessig satt av første nabo, i.o.m. at den nøyaktige summen det kostet i 1980 ikke var kjent. Det ble også tatt noe høyde for prisstigning siden da. Det samme ble gjort da den andre naboen knyttet seg til.

Så langt tror jeg alt er greit. Men da jeg nevnte at han da skulle få halve denne summen, og den andre naboen halve, ble jeg noe overrasket. Han hevdet nemlig at siden de to første ikke hadde inngått noen avtale om eierforhold av stikkledningen, så var det han som fortsatt står som eneeier, og skulle følgelig ha hele summen. Den andre naboen hadde, som meg, betalt for å få lov å bruke hans ledning, og ikke kjøpt seg inn. Siden min fysiske tilkobling skjedde på den andre naboens ledning, hevdet første at jeg da måtte avtale en sum med dem utenom. Er dette riktig?

Da jeg skulle snakke med den andre naboen om dette, ble de rimelig overrasket også, fordi de hadde tatt det som en selvfølge at de hadde kjøpt seg inn, og ikke bare betalt for å få lov å bruke ledningene. Forøvrig, så ville ikke de ha noe vederlag fra meg. Men kan de kreve tilbakebetalt halve summen fra første nabo?

Og hvordan skal egentlig en slik sum settes? Finner ikke noe info om akkurat det. Er det slik at "eier" av en privat stikkledning kan sette hvilken pris h*n vil, og eventuelt nekte andre å koble til dersom ikke denne godtas?

Så kommer vi til framtidig vedlikehold/reparasjoner. Hvordan skal dette fordeles? Skal alle 3 dele likt dersom noe oppstår frem til første nabo, og vi to som er videre dele det dersom noe skjer her? Uavhengig av hvor et eventuelt brudd skulle komme, så vil alle tre miste vannet dersom det skjer mellom hovedvannledningen og de enkelte utvendige stoppekranene.

Kan legge til at jeg ikke har noe pålegg fra kommunen om å koble meg på, så det var frivillig. Jeg har også satt opp bolighus, mens den andre naboen som kom til har fritidsbolig.

Hele grøfta som jeg fikk gravd opp, ligger på min egen eiendom, så dette har ikke kommet noen av de andre partene til ulempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...