Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysskobling i etasjefordeler?

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg kobble opp en etesjefordeler?

Hei har fått i oppgave å koble opp en etarsjefordeler

skal terminere et tele/data punkt tele punktet skal også funke som data + en fax

Hvordan å hva menes med å krysskoble mellom arbeidsplasser og hvordan gjøres dette? Det er 4 plinter

Plint 1 : 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

plint 2 : 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

plint 3 : 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

plint 4 : 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

etasjefordeleren ser slik ut

IMG_0098-1-1.jpg

Har også koblet opp kontaken for tele/data som vist på bilde under:

cat5_vegg_inni.jpg

Endret av housetown12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du merket kablene evt fordeler kart? å krysskoble vill si å terminere med 1 par, f.eks plint 1 og 2 er der kablene fra kontorene kommer, mens plint 3 og 4 er en 20par som kommer med tilførsel,

Plintene er jo som regel beskrevet slik: 1-1-1 (rad 1, plint 1, par1) ellr f.eks 1-1-10 (rad 1 plint 1 par 10)

Krysse vil så å legge en kryssetråd fra inngående kabler mot utgående kabler. 1-1-1 mot 1-3-1 f.eks.

Viss du ahr ANING på hvilke kabler som er hvilke sett på en teletest i kontakten den vil sende en lyd du finner igjen med en "linjesniffer" men for gudskyld lag fordeler kort!, og du terminere kun et par av hver kabel hvitblå blå

Lenke til kommentar
har du merket kablene evt fordeler kart? å krysskoble vill si å terminere med 1 par, f.eks plint 1 og 2 er der kablene fra kontorene kommer, mens plint 3 og 4 er en 20par som kommer med tilførsel,

Plintene er jo som regel beskrevet slik: 1-1-1 (rad 1, plint 1, par1) ellr f.eks 1-1-10 (rad 1 plint 1 par 10)

Krysse vil så å legge en kryssetråd fra inngående kabler mot utgående kabler. 1-1-1 mot 1-3-1 f.eks.

Viss du ahr ANING på hvilke kabler som er hvilke sett på en teletest i kontakten den vil sende en lyd du finner igjen med en "linjesniffer" men for gudskyld lag fordeler kort!, og du terminere kun et par av hver kabel hvitblå blå

ok hørs greit ut, men dette er hva jeg ikke skønner: her er oppgaven :

Det skal krysskobles fra plint for arbeidsplasser til plint for stigekabel,

tele krysskobles til par 7 på stige kabel plint. Data krysskobles til par 8,9 og fax krysskobles til par 17.

feks hva sier par 17 meg? er det 1 og 7 på plint for stigeledning eller er jeg på jordet? og hvorfor skal jeg bare krysskoble kun par 8, 9 på data? det sier meg at 2 par =4 ledninger men jeg har jo brukt 8 ledninger i utaket på veggen?

Lenke til kommentar

Data, tele og faks (faks går på analog tele linje) bruker kun 1par så du kunne egentlig kobla hvitblå blå mot 4 og 5 i kontakten :) err noe annet viss det er et nettverk du kabler da kan du har bruk for alle parene men ikke når linja fra leverandør er ført helt fram til kontakten. litt overkill med 2 kabler til hver dobble kontakt viss de går rett ned til fordeler.

Du skal kun bry deg om hvitblå blå i kabelen da.

Par 17 kommer jo helt ann på, 20paren er jo terminert på 2 plinter du må finne ut hvilke det er og par 17 er da nr 7 på plint nr2.

Enten blir det 1-2-7 eller 1-4-7 kommer ann på om kabelen er på de 2 øverste eller nederste.

Anntar dette skapet går ned til en annen fordeler osv helt til Telenor sin sentral?

Endret av Nehm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...