MST Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Har prøve i morra og har såklart glemt igjen boka på skolen, men har heldigvis ett ark med notater. Men, er noen ting jeg lurer på: Forklar hvorfor USA fikk en så dominerende rolle i verden etter andre verdenskrig. Diskuter likheter og forskjeller mellom Vest-Europa og USA. Hvorfor ble stadig mange lang skeptiske til USA og deres posisjon i verden etter WW2. Hvorfor så så mange land opp til USA i tiden etter andre verdenskrig? Setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Enorme spørsmål, men du kan hvertfall ta med deg at amerikanerne ble fikk gode deler rikdom under andre verdenskrig fordi de eksporterte så mye til Europa. De som bodde i Europa var opptatt med å lage bomber, noe som medførte stort marked for amerikanske varer. Likheter mellom Europa og USA: Ressursrike landområder. Kristendom. Moderne. Les i boken din du. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Forklar hvorfor USA fikk en så dominerende rolle i verden etter andre verdenskrig. Resten av den industrialiserte verden lå i ruiner. (Vel, Europa, Russland og Japan.) I USA gikk fabrikkene for fullt. USA fant ut at det lureste var å fortsette å produsere, selv om kjøperne (=vest-europa og Japan) ikke hadde særlig med penger å betale med. Dermed unngikk USA en ny depresjon (som de hadde hatt på 30-tallet, egentlig helt fram til WW2), Vest-Europa og Japan ble raskt bygget opp og kunne etter hvert etablere vanlig handel med USA. Win-win. Lenke til kommentar
MST Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Nå sa jeg at jeg ikke hadde boka mi, er derfor jeg må spørre her:p Men takk for svar Keep em coming Lenke til kommentar
MST Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Trenger virkelig hjelp med denne: Hvorfor ble stadig mange lang skeptiske til USA og deres posisjon i verden etter WW2. Lenke til kommentar
MST Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Trenger kjapt hjelp Lenke til kommentar
MST Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Then don't answear Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Poenget mitt er vel at du kanskje skulle hatt litt bedre tid, samt boken. Noen av disse spørsmålene er veldig omfattende. Jeg gjetter vilt, du får se om det ringer noen bjeller fra forelesninger: - Amerikanerne setter opp prisene på eksportvarer (vet ikke om de gjorde dette) ettersom det er blitt veldig mye mindre konkurranse, noe som irriterer europeerne. - De brukte atomvåpen, noe som gjorde resten av verden urolig med tanke på deres videre utenrikspolitikk. - Amerikanerne var som kjent livredde for kommunister og ble dermed suspekte mot europeere ettersom kommunismen kommer fra Europa. (Tror denne er heller tvilsom ettersom mistanken går feil vei) http://no.wikipedia.org/wiki/Marshallplanen Denne er jo svært relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå