JanA Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Morn! Som en test har jeg fått lov til å klone harddisken på min jobb-PC(Lenovo T61) til en Intel SSD 80GB G2. Er det noen som kan gi meg et par hint om hva jeg må tenke på for at dette skal gi stabil og høy ytelse? Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hvis den Intel SSD'en har vært i bruk rådes det til å ta en HDDErase 3.3 før du kloner. Du bør også ta en titt innom SSD benketråden Se post nr.2 Endret 9. februar 2010 av johome Lenke til kommentar
JanA Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Hvis den Intel SSD'en har vært i bruk rådes det til å ta en HDDErase 3.3 før du kloner. Du bør også ta en titt innom <a href="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834" target="_blank" rel="nofollow">SSD benketråden</a> Se post nr.2 Det gikk til slutt ved hjelp av en Acronis boot cd. Lenovo T61 har visst et problem med SATA-hastigheten så det begrenser nok maxfarten. Synes likevel 4kb burde vært bedre. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 JanA Du har ikke rett alignment på SSD'en, dette går ut over både levetid og ytelse. Løsningen er å installere på nytt. (kommer ikke på noen måter å omgå dette) Hvis du skal bruke XP må du manuelt aligne partisjonen eller bruke en maskin med Vista eller W7 for å opprette partisjonen. (Vista og W7 lager automatisk korrekt alignment) Lenke til kommentar
JanA Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 JanA Du har ikke rett alignment på SSD'en, dette går ut over både levetid og ytelse. Løsningen er å installere på nytt. (kommer ikke på noen måter å omgå dette) Hvis du skal bruke XP må du manuelt aligne partisjonen eller bruke en maskin med Vista eller W7 for å opprette partisjonen. (Vista og W7 lager automatisk korrekt alignment) "31K Bad", betyr det at det ikke er aligned? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Ja, Det er en typisk XP verdi som hverken er optimal eller bra for SSD. Lenke til kommentar
JanA Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Ja, Det er en typisk XP verdi som hverken er optimal eller bra for SSD. Takk for tips, Anvil. Foreløpig virker PCen bra, men det hadde vel vært lurt å få løst dette alignment problemet. Det er ikke så greit å installere alt på nytt da dette er en jobb-PC og det er stor belastning for IT-avdelingen hvis alt skal gjøres om. Kan følgende funke? 1. Ta en ny ghost/image av SSDen 2. Bruke "HDErase" for å nullstille SSDen 3. Aligne partisjon 4. Laste tilbake image Jeg tror jeg har lest at punkt 3 og 4 lar seg gjøre, men tror ikke det er helt rett frem. Noen tips om dette? Lenke til kommentar
JanA Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Svarer meg selv bare for å holde litt progresjon i prosjektet mitt. SSDen funker topp, så det er ingen hast. Regner med å bytte ut punkt 3 og 4 med denne beskrivelsen: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?60340-cloning-HDD-gt-SSD-*with-alignment*-quickly-with-GParted Lenke til kommentar
JanA Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Foreløpig ser det ut til at ytelsen holder seg stabil: Lenke til kommentar
JanA Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Nå går det nedover.. Det eneste jeg har gjort er å installere Autocad på ca 500MB. Fortsatt 28,7GB ledig. Lenke til kommentar
JanA Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Ny måling. PCen føles veldig kjapp. Lenke til kommentar
JanA Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Ny måling: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå