Gå til innhold

Kostholdsplan, noen kommentarer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på universitet nå, og tenker det er nå eller aldri for å legge om kostholdet skikkelig. Derfor har jeg lagt opp en liten plan. Jeg trener hver dag etter frokost, ca 1 time. 15 min tredemølle og resten vekter, roterer bryst+tri/rygg+bi/skulder+ben+mage.

Jeg er 19 år og veier 82kg, 195cm høy.

3220kcal/dagen fordelt på:

180g proteiner

100g fett

400g karb

Frokost: havregryn med helmelk. En liten yoghurt + en frukt/en nøttefruktbar med litt yoghurt i (mye karbohydrater).

Etter trening: Proteinpulver + en frukt og en nøttefruktbar.

Lunsj: det kantina serverer, stort sett god og sunn mat.

Middag: 250g kyllingfillet i salat (isbergsalat, sukkererter, tomater, paprika) + glass med supersmoothie (massssssse frukt)

Snack: 1 frukt

Tar også en omega3-tablett morgen og kveld, + kreatin.

Drikker masse vann, gjerne opptil 2 liter når jeg trener. Har også mye fokus på å sove nok.

Noen skikkelig store smeller her eller ser det greit ut? Har holdt på med dette her i et par uker nå, sett bort ifra proteinpulveret og kreatinet som jeg fikk i posten idag.

Veldig takknemlig for alle svar! :)

- Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt umulig å svare på sånn som det står nå.

1)Hva er målet ditt? Opp eller ned i vekt , evt holde vekten.

2)Hvordan trener du? Med xRM + progresjon + deload eller random satsprog?

3)Når er disse måltidene? Etter middag er det bare en frukt der før du legger deg?

Lenke til kommentar

Var kanskje litt tynt ja, sorry. Litt utfylling:

Trener først og fremst for å holde meg i form, men formen er ikke god så jeg ser gjerne at jeg forbedrer meg en del. Går gjerne litt opp i vekt også, er naturlig tynn - hadde vært veldig ålreit med litt ekstra kilo såfremt det er stort sett muskelmasse som øker og ikke bare fett. Trener med 8-10 reps, forsøker å øke litt hver økt, eller ta litt mer reps. Ingen makroplan for øyeblikket.

Frokost er mellom 8 og 9, så er det opp på gymmen stort sett mellom 9 og 10 (avhenger litt av forelesninger osv). Lunsj er kl 12-1ish, og middag blir stort sett rundt 8. Snacksfrukten tar jeg gjerne imellom lunsj og middag.

Lenke til kommentar

Dette ser egentlig ganske bra ut, men 400g karbohydrater kan da umulig være sant?

Frukten gir da ikke mer enn 50g karb per 100g, og yogurten kan da være rundt 30g i sukker. Og nå spørs jo det hvor du får resten fra... :S

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Dette ser egentlig ganske bra ut, men 400g karbohydrater kan da umulig være sant?

Frukten gir da ikke mer enn 50g karb per 100g, og yogurten kan da være rundt 30g i sukker. Og nå spørs jo det hvor du får resten fra... :S

Sliter litt med karbisene ja, havregryn gir 65~g/100g, men sitter igjen med litt over 100 allikevel. Et glass med smoothie gir 40g, så kan jo ihvertfall ta et sånt glass til. Vurderer også å blande i litt pasta i middagssalaten - 200g gir 50g carb tydeligvis. Noen tips til å få med seg resten der om nødvendig?

Ellers kan jeg rapportere at jeg er helvetes tørst idag. Mistenker en blanding av start på proteinshake+start på kreatin+placebo, drikker ihvertfall vann som en gal. Positivt satser jeg på. ;p

Lenke til kommentar

Pijus, protein over rundt 2,2ca g over pr kg kroppsvekt omdannes til glukose og blir karbohydrat.

Det er det man gjør med vilje på en deff på 3g pr kg.

Alt over det vil garantert være bare dyre karbohydrater.

Når man setter 2,2g pr kg kroppsvekt så er det regnet inn at man tar mer en musklene trenger pga andre prosesser i kroppen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Drikker en proteinshake med minst 300ml H-melk, og spiser en frukt rett etter trening. Tar ikke lange tiden etter trening før det er lunsj også.

Trener ca 30-45 min etter frokost for tiden, det er lenge nok unna til at jeg ikke får hold på tredemølla.

Ellers kan jeg fortelle at jeg ikke har fått trent noe som helst den siste uka grunnet en helt ekstrem arbeidsmengde, men er over kneika på mandag og setter da igang med nytt program - 5x5 (3 treninger i uka). Det blir spennende. Har forøvrig holdt kostholdet oppe selv om jeg ikke trente, skader ikke med en ekstra kilo uansett.

Endret av mrhenrik
Lenke til kommentar

Prøvde å google H&F C, men fant ikke noe fornuftig. Kan ihvertfall si med sikkerhet at det ikke er noe jeg holder på med bevisst, for å si det sånn. ;p

Jeg går gjerne opp i vekt, men da mest i muskelmasse såklart. Er som sagt naturlig tynn, men har begynt å komme seg litt nå.

Hva med et glass (250ml) smoothie etter trening i tillegg? Ren frukt i den, 40g karbohydrater per 250ml. Det pluss en frukt bør vel dekke en del?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...