mr_erlend Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Heisann. Jeg lurer. Jeg er i gang med å bygge en videoredigeringsmaskin der det behøves en god del lagringsplass. I utgangspunktet ønsket jeg å bruke dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513288 sammen med 6 stk 1TB SATA disker. Pluss at jeg skal ha en SSD med operativsystem og programvare på. Nå er det jo, slik jeg har forstått i alle fall, ikke helt optimalt å sette opp RAID direkte på hovedkortet fremfor et dedikert RAID kort. Det var introen, så kommer spørsmålene: Hvis jeg heller kjøper et litt billigere hovedkort, velger 4 x 1,5 TB disker og en RAID kontroller. Hva bør jeg da velge? Er det stor forskjell på software RAID (som det dyre hovedkortet støtter i RAID 5) og dedikerte RAID kort? Er det noen andre ting jeg bør overveie før jeg går i gang med å handle inn? Håper noen har noen glupe tanker omkring dette. Edit: Dette skal settes opp på en win 7 maskin (som overskriften antyder) Endret 9. februar 2010 av mr_erlend Lenke til kommentar
Anv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Det spørs hvor avansert videoredigering du skal drive med. En "alt-i-ett" raid-5 løsning er ikke noe å satse på, det vil fungere dårlig i og med at man både leser og skriver data samtidig. Normalt sett er det beste å sette opp 2-3 forskjellige disksett. Ett sett hvor arbeidsfilene (rådata) ligger mens du jobber med dem og ett sett som brukes når du genererer resultatet. I tillegg bør du ha en plass hvor du arkiverer de ferdige filmene, her kan ev. raid-1 eller raid-5 komme inn i bildet. Hvilke løsninger/disker man velger kommer helt an på budsjettet. Endret 9. februar 2010 av Anvil Lenke til kommentar
KriB Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg spiller også inn en kommentar her (om det er greit. :-) ) Jeg lurer på om det er noe mer lurt rundt RAID man må tenke på, annet enn å sette opp forskjellige disksett? Hvordan bør feks swapfile settes opp? Bør man ha egen OSdisk? Er det nok båndbredde i et PCI kontrollerkort? Eller må man over på PCIExpress eller annet? Har googlet litt, men finner kun beskrivelser av hva RAID er, og ikke tips og tricks. :-) Lenke til kommentar
mr_erlend Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Anvil: Takk for svar. Jeg har en post her som beskriver litt bedre hva jeg skal bruke maskinen til https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1201699 Hvordan er det dette med disksett fungerer? Flere RAID oppsett liksom? Trenger man da flere RAID kort? KriB: Det er mer enn i orden, jeg lurer i grunn på det samme selv! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er vel ca 130 MB/s "båndbredde" på pci busen. Setter man en pci kontroller på hovedkortet, så deler den båndbredde med alt annet på hovedkortet som bruker pci busen. Altså lydkort, noen nettverkskort etc. Pci-express er veien å gå. pci-e x1 v1.1 gir 250 MB/s per lane opp og ned. Pci-e x4 v1.1 gir da 1000MB/s opp og ned. Hvis det er pci-e v2.0 (som det er ofte på nyere hovedkort) så er båndbredden det dobbelte av v1.1 Lenke til kommentar
mr_erlend Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Ok. Så dette kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584078 f.eks vil være et godt alternativ? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Nei, egentlig ikke. Skal se om jeg finner noe å anbefale. Problemet er også å finne HDD'er til en rimelig penge som fungerer godt på en raid kontroller. Man bør egentlig gå for raid utgaver for å være sikker på at de ikke dropper ut. Lenke til kommentar
mr_erlend Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Ok, flott! Da venter jeg i spenning Lenke til kommentar
mr_erlend Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Har sett litt på dette kortet. Det ser ikke så halvgæærnt ut: http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=13446 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Hvis du er innstilt på å kjøpe en kontroller i en den prisklassen vil jeg anbefale å gå for en som støtter 6Gb/s. LSI 92xx serien er de eneste som støtter det per i dag. 4 port LSI 9260-4i Link 8 port LSI 9260-8i Link KIT utgavene kommer med nødvendige kabler men uten BBU. (batteri backup) Disse kontrollerene støtter alle interessante raid nivå. (0, 1, 5, 6 og 10, 50, 60) Jeg bruker 8i idag og den har vært meget stabil. Problemet er å finne HDD'er som ikke krangler med kontrollere generelt. Jeg bruker WD Black i mitt oppsett men det ryktes at nyere produksjoner av disse ikke er så gunstige i raid lengre. (det gjelder forøvrig alle merker, ikke bare WD) Tilbake til oppsettet. Hovedsaken er at man bruker diskene til forskjellige oppgaver og ikke blander lesing og skriving til samme volum. Dette unngår man ved å skille rådata fra output og lagring. Hvis du går for en god kontroller som f.eks LSI'en vil jeg foreslå Bootdisk SSD er selvsagt det beste og da vil en 80-160GB Intel fungere utmerket. Denne kjører du rett på hovedkortet. Arbeidsdisk(er) for rådata Single eller 2 i raid-0 for maks båndbredde. Disse kjører du på raid kontrolleren hvis du går for raid eller på onboard ved single. Kjøp moderne disk(er) med god throughput som f.eks WD Black, Seagate 7200.12 eller Samsung F3. (alle disse vil fungere godt i single mode men er usikkere i raid mode) Disk for utdata Single eller raid-0 for maks båndbredde. Single er egentlig godt nok da båndbredden du trenger som oftest er begrenset av cpu. En moderne SATA disk gir deg uansett god nok båndbredde selv for output i HD format. Denne kopler du til raid kontrolleren. Lagring Raid 5 eller 6 avhengig av budsjettet. Kjøper du en god kontroller kan du hoppe over "Disk for utdata" da f.eks en 9260 med 4-5 disker gir deg båndbredde i massevis. Du kan i tillegg sette opp en egen temp/scratch disk på hovedkortet hvis programvaren din drar nytte av dette. Her vil en av de ovenfornevnte være gode nok. Problemet er å finne de rette diskene for raid-5/6. De eneste som er garantert å virke er typisk raid editions som f.eks WD RE4 (Link), disse koster en god del mer enn vanlige disker. (Link til Nextron for flere raid disker) Det finnes disker som fungerer i raid til mer normale priser men det må du nesten søke deg frem til. Det som vil koste noe her er kontrolleren og lagringen, de andre diskene er rimelige. Du får nesten bare se hva budsjettet tillater og ta det derfra. Endret 12. februar 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kan jo fortelle at Samsung f1 1tb har vært en vinner hos meg. Ingen problemer med Adaptec, Areca, Rocketraid eller LSI Lenke til kommentar
Anv Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg husker du nevnte F1 og det er egentlig en veldig grei disk til dette formålet. Det eneste er at de er litt små og EOL og da kan supplering bli et problem. Prisen er imidlertid veldig bra og ytelsen god. 1.5TB disker hadde vel vært mer optimalt spesielt mtp pris/GB men også pga lagringsbehovet på 5-6TB. F2 og F3 har jeg hørt litt ymse om mtp raid kompabilitet. Seagate LP, Samsung Eco eller WD Green hadde vært optimalt men som sagt det kan gi problemer rundt TLER/dropouts. Løsningen kan selvsagt være å kjøpe noen rimelige 1.5TB og ha som ekstra backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå