Gå til innhold

Nytt objektiv div filter, og blits til Nikon

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ett rimelig, men artig D3000 fra Nikon, men ønsker noen oppgraderinger, så trenger da noen gode råd og veiledninger til nytt kit for kameraet.

Det er til rent hobbybruk. har per dags dato ett 18-55 linse 52mm filteråpning, føler den blir litt lyssky, og vil se meg om etter noe litt større, og med litt mer zoom. men har lest litt og sett etter dette en stund. Har primært sett på 18-200mm fra Nikon, med nye vr2 osv, men skjønt at denne blir veldig mørk på full zoom? noen som har noen erfaring med liknende? og hvis det er bra, hva med alternativet fra Sigma? Hørt OS er litt treg i forhold til VR der? eller noe i den duren.. TIPS?? Prisklasse jeg har sett meg om i er alt fra rett over 1000 - 6000, +/-

Blits, hmm, tja. en helt enkel, ikke proff, ikke kamerablits men noe som funker bra, aner egentlig ikke hva jeg ser etter. bare veldig kjipt med kamerablitsen i blant.. spesielt når objektivet lager skygger på bildet.. Pris her vet jeg ikke, kom gjerne med forslag, må jeg forresten ha Nikon blits?

Hørt filter er bra for bilder, mtp lys og div andre faktorer, selv for renslighet(?), som tidligere skrevet er kameraet kun hobbybruk, og ingen ting mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filter er noen du ikke har brukt for til normal fotografering.

UV-filter er et filter som ble brukt på gamle filmkameraer for og unngå ultrafiolette stråler,denne beskyttelsen er innebygget i digitale kameraer,det er noen som fortsatt bruker disse som et rent beskyttelsefilter men du må da forvente og få litt dårligere bildekvalitet proporsjonalt i forhold til pris.

PL-filter er et sirkulert polariseringsfilter,det er fint og bruke i situasjoner hvor du har refleksjoner fra vann og glass,typisk så gir det deg også varmere lanskapsbilder med bedre kontraster og skyene fremtrer bedre.

ND-filter er et nøytralt gråfilter som gjør at du kan bruke lengere lukkertider og du får disse i forskjellige styrker etter hvor lengere lukkertider du trenger.Det er også et filter som heter gradert ND-filter,det er todelt så du kan få himmelen mer riktig eksponert i forhold til forgrunnen.Typisk så blir disse filtrene brukt for og få en blurete effekt på vann.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er altid vanskelig å gi gode generelle råd.

Mitt tips: Det er tatt, og vil bli tatt mange fine bilder med 18-55mm, så den bør du beholde. Å kjøpe et objektiv med "mer zoom", er å kjøpe et objektiv med flere kompromisser. Nikon 18-200 skal være ok, men ......

Nikon 55-200mm og særlig 70-300mm er gode telezoomer.

Skal du ha lyssterk optikk, så kan f.eks 35mm f/1.8 være fint å spe på samlinga.

Nikon SB-400 eller SB-600 om du kan få tak i en brukt en.

SB-400 kan kun brukes på kameraet, mens SB-600 kan brukes i Nikons CLS (~kreativt lyssystem) som slave.

Med 18-55, 35mm eller 70-300, så slipper du at blitsen lager skygger, iallefall med SB-600 (jeg har ikke prøvd SB-400). 18-200m skal vistnok lage blitsskygger på vide brennvidder.

Filter er bra for bilder dersom du bruker rett filter til rett tid, så du gjør det enklere for deg selv om du dropper filter helt til du vet at her skulle jeg hatt er *-filter.

Start med det du har. Lek og lær. Snart vil du se hva du savner, om noe.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Har du evt noen erfaring med Sigma eller andre merker på objektiv?

Og hva med filter/linse-åpning? har 52mm på 18-55 nå, føler jeg får litt bedre lys-gjengivelse med ett objektiv med større filter/linse-åpning? e. 67mm, eller 72mm?

Lenke til kommentar
Filter er noen du ikke har brukt for til normal fotografering.

UV-filter er et filter som ble brukt på gamle filmkameraer for og unngå ultrafiolette stråler,denne beskyttelsen er innebygget i digitale kameraer,det er noen som fortsatt bruker disse som et rent beskyttelsefilter men du må da forvente og få litt dårligere bildekvalitet proporsjonalt i forhold til pris.

PL-filter er et sirkulert polariseringsfilter,det er fint og bruke i situasjoner hvor du har refleksjoner fra vann og glass,typisk så gir det deg også varmere lanskapsbilder med bedre kontraster og skyene fremtrer bedre.

ND-filter er et nøytralt gråfilter som gjør at du kan bruke lengere lukkertider og du får disse i forskjellige styrker etter hvor lengere lukkertider du trenger.Det er også et filter som heter gradert ND-filter,det er todelt så du kan få himmelen mer riktig eksponert i forhold til forgrunnen.Typisk så blir disse filtrene brukt for og få en blurete effekt på vann.

Er helt fersk innen speilrefleks, så har ett par gjennomført klønete spørsmål.

Først og fremst, takk for godt svar, utrolig kult, med mange av disse bildene, men som du skrev, så hadde pris litt å si, som nevnt spesifikt på UV-filteret. Men da hva med ND og PL filter? Hvor mye bør jeg legge i noen slike filter, og er det mye sprik i kvalitet og pris?

Og hvordan blir slike bilder, si f.eks om jeg tar bilder av en person, og vil gjerne ha med litt natur i bakgrunnen, blir det da helt feil, eller kan det gi gode resultater? Blir kanskje galt når en person står i fokus..

Har tatt en god del tusen bilder de siste ukene, knipser av alt jeg finner og ser, blir nok noen ekstra oppgraderinger underveis..

Lenke til kommentar

Ja

Et godt polariseringsfilter (og ND filter for den saks skyld) koster flesk.

Tenk solbriller; et PL filter fjerner reflekser i vann f.eks, men kan også gjøre at du får friskere blåfarge på himmelen.

Et ND filter gjør alt mørkere, slik at du kan bruke lengre lukkertid eller større blender. Lengre lukkertid for å få "melkeffekt" av vann i bevegelse og større blender for å skille ut motiv mot bakgrunn.

For å få skarp bakgrunn, må du bruke liten blenderåpning (8-11-16) og det har ingenting med filter å gjøre.

Med et difuserfilter, kan du få motivet klart mens resten blir uskarpt.

Lenke til kommentar
Ja

Et godt polariseringsfilter (og ND filter for den saks skyld) koster flesk.

Tenk solbriller; et PL filter fjerner reflekser i vann f.eks, men kan også gjøre at du får friskere blåfarge på himmelen.

Et ND filter gjør alt mørkere, slik at du kan bruke lengre lukkertid eller større blender. Lengre lukkertid for å få "melkeffekt" av vann i bevegelse og større blender for å skille ut motiv mot bakgrunn.

For å få skarp bakgrunn, må du bruke liten blenderåpning (8-11-16) og det har ingenting med filter å gjøre.

Med et difuserfilter, kan du få motivet klart mens resten blir uskarpt.

Artig, takk atter en gang. Får se hva jeg ender opp med, men svir nok av ett par månedslønninger fram over. allerede sprengt planlagte budsjetter... Er utrolig artig, og grensesnittet for hva man kan gjøre og få til, er jo latterlig.. lærer nyttige og nye ting hver dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...