Lillalollen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei! Jeg er på utkikk etter et lett og lite kamera, som tar knallbilder. Var egentlig fast bestemt på å kjøpe et Nikon d5000, men jeg har innsett at et speilrefleks bilr for stort til å bære med i jakkelomma. Ser nå at FotoVideo har Olympus E-P1 til 3999,- men at denne ikke har innebygget blitz. Har også kikket på Panasonic Lumix LX3. Virker som et godt kamera, som er lite og tar bra bilder. Det er dog litt gammelt. (Kom i 2008?) Har også fått litt sansen for Panasonic Lumix GF1, men dette koster det dobbelte av de to overnevnte kameraene med bra optikk (Pancake 1.7 et eller annet) Hvilket kamera er det greieste for en nybegynner å begynne å ta bilder med? Prisen jeg vil bruke er 4-6000 kr. Har igrunnen aldri hatt et kamera, men når jeg først skal kjøpe et, vil jeg kjøpe et som jeg vil bli skikkelig fornøyd med og som jeg kan ha i en god stund. Kom gjerne med synspunkter og erfaringer! Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei! Jeg er på utkikk etter et lett og lite kamera, som tar knallbilder. Var egentlig fast bestemt på å kjøpe et Nikon d5000, men jeg har innsett at et speilrefleks bilr for stort til å bære med i jakkelomma. Ser nå at FotoVideo har Olympus E-P1 til 3999,- men at denne ikke har innebygget blitz. Har også kikket på Panasonic Lumix LX3. Virker som et godt kamera, som er lite og tar bra bilder. Det er dog litt gammelt. (Kom i 2008?) Har også fått litt sansen for Panasonic Lumix GF1, men dette koster det dobbelte av de to overnevnte kameraene med bra optikk (Pancake 1.7 et eller annet) Hvilket kamera er det greieste for en nybegynner å begynne å ta bilder med? Prisen jeg vil bruke er 4-6000 kr. Har igrunnen aldri hatt et kamera, men når jeg først skal kjøpe et, vil jeg kjøpe et som jeg vil bli skikkelig fornøyd med og som jeg kan ha i en god stund. Kom gjerne med synspunkter og erfaringer! Du er der hvor jeg er med tanke på hvilke kamera du ønsker. E-P1 satt ned i pris fordi Fotovideo har kjøpt overskuddslagret til Fotoknudsen Pro, samt at det har kommet E-P2 og kommer E-PL1 i mars. Vanskelig å bestemme seg, men den store forskjellen er at det i olympus er billedstabilisator og i Lumix GF1 er det ikke stabilisator (er i objektivet). Kan ikke hjelpe deg, men jeg hadde valgt et kamera med stor billedbrikke og da er Lumix LX3 ikke aktuell. LX3 gir kjempegode bilder, men de kommer til kort når det blir litt mørkt. For min del er det ikke muligheten til å bytte objektiv som er avgjørende i valg av kamera, men det at det er en større billedbrikke på systemkameraene som er viktig for meg. Har speilrefleks som jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe som speilrefleks som reisekamera, hvis du ikke er veldig glad i å drasse rundt med et stort kamera. Hadde med speilrefleks på ryggsekktur i asia, tungt å drasse med også for stort til lomma, men kjempegode bilder. Systemkamera er også litt for stort til lomma, men lettere å ta med seg. Det har også en gadget faktor, hvertfall før mange får det. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Først; jeg har E-P1 selv så mine meninger kan være farget av det. Jeg tror at en nybegynner vil kunne ha stor glede av E-P1. Det er enkelt å starte å ta fine bilder. Begynner du først å rote i menyene så er det et hav av muligheter for å være kreativ og ta kontroll, men i begynnelsen vil du få flotte bilder i auto eller motivprogram. Det tilbudet om E-P1 til 4000,- hos FotoVideo kan inkludere en fancy blits som er laget spesielt til E-P1, prøv i tilfelle å få med den. Den har nypris 2000,- og jeg ville solgt den ubrukt på foto.no, der bør du kunne få 1200-1400 for den ganske fort. Vurder å bruk de pengene sammen med resten av budsjettet du nevner på en Panasonic Lumix 20mm f/1.7 til de mørke kveldene, men ikke med en gang. Legg de pengene til side til du vet om det er det du vil bygge ut med. Det kan være du heller vil ha noe annet, f.eks. en god blits, eller en telezoom. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ser ikke at fotovideo har E-P1 til 3999 lengere. Kan jo hende i butikken, men ikke på nettsiden. Lenke til kommentar
Lillalollen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Først; jeg har E-P1 selv så mine meninger kan være farget av det. Jeg tror at en nybegynner vil kunne ha stor glede av E-P1. Det er enkelt å starte å ta fine bilder. Begynner du først å rote i menyene så er det et hav av muligheter for å være kreativ og ta kontroll, men i begynnelsen vil du få flotte bilder i auto eller motivprogram. Det tilbudet om E-P1 til 4000,- hos FotoVideo kan inkludere en fancy blits som er laget spesielt til E-P1, prøv i tilfelle å få med den. Den har nypris 2000,- og jeg ville solgt den ubrukt på foto.no, der bør du kunne få 1200-1400 for den ganske fort. Vurder å bruk de pengene sammen med resten av budsjettet du nevner på en Panasonic Lumix 20mm f/1.7 til de mørke kveldene, men ikke med en gang. Legg de pengene til side til du vet om det er det du vil bygge ut med. Det kan være du heller vil ha noe annet, f.eks. en god blits, eller en telezoom. Takk for godt svar. Når jeg var inne på FotoVideo så fikk man med den blitzen inkludert i prisen på 3999,- Når jeg nå skal ha et kamera, vil jeg helst ha et kamera, MED alt, så jeg slipper å drasse med alt av utstyr. Blitz, ekstra linse, osv. Det var igrunnen da jeg tenkte på Panasonic GF1 med 20mm f/1.7. Da har jeg blitz og ei god linse. Har lest gjennom flere tester av GF1 med den linsa og alle har skrytt av kombinasjonen. MEN, vil GF1 + Pancake rettferdiggjøre prisen på ca 8000,- ? Det er vel helst her jeg er i stor tvil... Ser ikke at fotovideo har E-P1 til 3999 lengere. Kan jo hende i butikken, men ikke på nettsiden. Fant heller ikke tilbudet nå, kan være de er utsolgt allerede.... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Når jeg nå skal ha et kamera, vil jeg helst ha et kamera, MED alt, så jeg slipper å drasse med alt av utstyr. Blitz, ekstra linse, osv. Det var igrunnen da jeg tenkte på Panasonic GF1 med 20mm f/1.7. Da har jeg blitz og ei god linse. Har lest gjennom flere tester av GF1 med den linsa og alle har skrytt av kombinasjonen.MEN, vil GF1 + Pancake rettferdiggjøre prisen på ca 8000,- ? Det er vel helst her jeg er i stor tvil... Bare du kan svare på om kombinasjonen rettferdigjør prisen for deg, men skal du ha en alt-i-ett-løsning så er kanskje ikke et systemkamera tingen? Du nevnte LX3 i førsteposten, selv om det er litt mer enn to år gammelt er det fortsatt et veldig godt kamera, og bruktprisen ligger fortsatt på ca. 3000,- når de en sjelden gang selges. Ellers er Nikon S90 svært godt og en helt ny kompaktkameramodell. Spar resten og se hva som skjer det neste året, i mellomtiden kan du jo forsøke å overfalle noen som har et kamera du er interessert i og kanskje få prøve litt. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Det finnes ikke noe kamera som er perfekt for alle, så til syvende og sist må du selv avgjøre hva som er det rette for deg. Du sier at speilrefleks er for stort, men hvor går grensen? GF1 med 20mm F1.7 er en fantastisk fin kombinasjon, men det er ikke for ingenting at et overveldende flertall av kameraer som selges i dag har zoom. Sammen med tilsvarende Olympusmodeller med Olympus sin 17mm F.28 er GF1 det minste og letteste du får i dag som gir tilnærmet "speilreflekskvalitet" på bildene, men det er likevel ganske store og tunge kameraer i forhold til en Canon Ixus. Og skal du ha på et zoomobjektiv er verken GF1 eller EP1/EPL-1 små nok til å være egnet til å ha i en lomme. LX3 (det er spådd ny versjon i løpet av februar, men mange spådommer slår ikke til) er vesentlig mindre når du tar objektivet med i betraktning selv om selve kamerahusene ikke er så forskjellig. LX3 er også et bra kamera, men det har et veldig spesielt zoomområde. Er du sikker på at du er mest (nesten bare) interessert i vidvinkel-normal-området er LX3 et bra valg. Hvis ikke er kanskje Canon S90 et bedre alternativ. Det er ennå mindre enn LX3, mangler blitssko, men har et mer "normalt" (28-105mm) zoomområde enn LX3 og har fått mye positiv omtale. Jeg har ikke prøvd det selv, men jeg har testet "storebror" Canon G11 som har samme elektronikk, men annet kamerahus og objektiv. En ulempe med S90 er videodelen som er ganske dårlig i forhold til konkurrentene. Endret 9. februar 2010 av seriksen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ellers er Nikon S90 svært godt og en helt ny kompaktkameramodell. Spar resten og se hva som skjer det neste året, i mellomtiden kan du jo forsøke å overfalle noen som har et kamera du er interessert i og kanskje få prøve litt. Canon S90 mener du nok. Jeg hadde nok vurdert den foran Panasonic LX3 fordi den har et større brennvidde omfang (aka. zoom) enn LX3. LX3 har riktignok noe mer vidvinkel, men har ikke noe tele å skryte av. Men jeg kan være enig i at et µ43 kamera er et bedre alternativ. Hvis du kan vente litt; så er nok den nye E-PL1 et mer passende alternativ. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Ellers er Nikon S90 Canon S90 mener du nok. Jeg hadde nok vurdert den foran Panasonic LX3 fordi den har et større brennvidde omfang (aka. zoom) enn LX3. LX3 har riktignok noe mer vidvinkel, men har ikke noe tele å skryte av. Men jeg kan være enig i at et µ43 kamera er et bedre alternativ. Hvis du kan vente litt; så er nok den nye E-PL1 et mer passende alternativ. Hehe, ja, Canon S90. Jeg har forøvrig anbefalt samboeren det. Forresten, siden GF-1 med 20mm ansees som et godt alternativ, så er jo zoom-omfanget på LX3 rimelig greit, men jeg ville nok godt for en S90 i dag, av de to. Enig i at E-PL1 er et godt alternativ å vente på. Endret 9. februar 2010 av kaian Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Enig i at E-PL1 er et godt alternativ å vente på. Jeg tror jeg skal vente på den - den har et enklere brukergrensesnitt; noe som passer mitt tiltenkte bruksområde. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Enig i at E-PL1 er et godt alternativ å vente på. Jeg tror jeg skal vente på den - den har et enklere brukergrensesnitt; noe som passer mitt tiltenkte bruksområde. Jeg ble sittende og telle på knappene om jeg skulle slå til på et ekstra E-P1 til 4000, men fant ut at jeg i hvertfall venter til E-PL1 kommer, trolig lenger. Etter en femukersperiode uten kamera innså jeg at jeg må ha et reservehus etter hvert. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg ble sittende og telle på knappene om jeg skulle slå til på et ekstra E-P1 til 4000, men fant ut at jeg i hvertfall venter til E-PL1 kommer, trolig lenger. Etter en femukersperiode uten kamera innså jeg at jeg må ha et reservehus etter hvert. Der er jeg godt utstyrt med E-420, E-620 og Canon EOS 30D Pluss noe analogt utstyr ... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Der er jeg godt utstyrt med E-420, E-620 og Canon EOS 30D Pluss noe analogt utstyr ... Hehe, jeg sa ETT reservehus. Det der er jo et varehus! Og jeg har alt det analoge utstyret jeg trenger, XA'en :o) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hehe, jeg sa ETT reservehus. Det der er jo et varehus! Og jeg har alt det analoge utstyret jeg trenger, XA'en :o) Har en EOS 3 i tillegg til XA'n. Apropos E-PL1; når er det den kommer til landet? Har du fått med deg det? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Nei, var det ingenting om det i lanseringsartikkelen heller? Lenke til kommentar
skjerve Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hehe, jeg sa ETT reservehus. Apropos E-PL1; når er det den kommer til landet? Har du fått med deg det? Hei, vil ikke legge meg oppi diskusjoner om valg av utstyr, men en liten saksopplysning. Olympus E-PL1 er forventet å være i butikk i månedsskiftet mars/april. De to nye objektivene (9-18mm og 14-150mm) er forventet å være i butikk i månedsskiftet april/mai. Hilsen Erik Olympus Norge Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Olympus E-PL1 er forventet å være i butikk i månedsskiftet mars/april. De to nye objektivene (9-18mm og 14-150mm) er forventet å være i butikk i månedsskiftet april/mai. Aha, takk! Mens du er her, kan ikke du sende en faks til japan om at det er på tide med et moderne Zuiko 42mm f/1.2 til Pen, det haster! Edit: og et 70mm f/2 når de først er i gang... Endret 10. februar 2010 av kaian Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Aha, takk! Mens du er her, kan ikke du sende en faks til japan om at det er på tide med et moderne Zuiko 42mm f/1.2 til Pen, det haster! Hvis det er lettere å lage en 40mm f/1.4, så går det greit det også Edit: og et 70mm f/2 når de først er i gang... Hadde ikke vært dumt det ... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Aha, takk! Mens du er her, kan ikke du sende en faks til japan om at det er på tide med et moderne Zuiko 42mm f/1.2 til Pen, det haster! Hvis det er lettere å lage en 40mm f/1.4, så går det greit det også Edit: og et 70mm f/2 når de først er i gang... Hadde ikke vært dumt det ... Ærlig talt, de klarte 1.2 for snart 60 år siden, det har da ikke blitt vanskeligere... Men de lagde 40/1.4 også, de er betydelig lettere å få tak i nå enn 42/1.2, så det kan kanskje tyde på at de var billigere å lage? Jeg har vært veldig nær flere ganger å kjøpe et gammelt 70/2, får "nær mint" for €350, men jeg skulle gjerne ha gjort et par prøveeksponerigner med det før jeg bestemte meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå