kozel Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei! Når jeg bruker max zoom på kamera har det i det siste dukket opp flekker på bildet, har lagt ved et foto som illustrerer. Antar at kamera må renses og at dette er rutine for mange, men jeg har selv ikke gjort dette før. Er det noen som har noen tips/linker til hjelpemidler jeg kan bruke? Hvor er det sannsynlig at støvet/flekkene befinner seg (sensor/linse?) Hvordan rense uten å risikere å ødelegge kamera? Har naturligvis pusset linsen uten at det hjelper. Forøvrig dreier det seg om et Sony SLR A230 Mange takk for svar! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Du har noen alternativer: 1) Levere inn kamera for rens av sensorbrikke. 2) Kjøpe blåsebelg (aoptekvare) og forsøk å blåse bort støvet (speil må slås opp - se manual). 3) Rense selv. Kjøp rensesvaber i riktig størrelse for sensorbrikken i ditt kamera samt renseveske (som ikke etterlater seg spor på brikken.) Følg instuksjonene som følger med svaberene. Alternativ 3 er nok best på lengre sikt. Da lærer du også hvordan du skal gjøre det neste gang. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Blåsepumpe får du på apoteket "øreskyllepumpe" er alltid greit og bruke den regelmessig for å unngå at støv "brenner" seg fast.Det du gjør er og holde kameraet med objektivhullet nedover og blåser,fortrinsvis i det rommet som det er minst aktivitet i og støvfritt. Sensorsvab er en direkte fysisk renseprodukt til rengjøring av sensoren,du får flere forskjellige utgaver av denne,et sett koster rundt 700.-hvis du handler på eBay blir prisen endel billigere.Det er at par viktige ting og huske,på ta aldri på speilet/mattskiven og når du har satt på "speil-opp" funksjonen så må du ikke ta ut batteriet eller slå av kameraet. Du kan også levere inn kameraet for rens,typisk så ligger prisen på rundt 300.-.Det du burde gjøre er og ta et bilde før og etter rensen,så du er sikker på at de har gjort en god jobb,gjør det gjerne i butikken.Bruk en blender på f/22 eller noe sånt og ta et bilde mot en lysgrå flate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå