Datasmurfen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei, har en tabell, la oss kalle den 'oversikt' med som ser slik ut: |Id|Servernavn|Plassering|Ansvar|Feil| Er det ved hjelp av en input form mulig å søke etter noen av verdiene i databasen og echo disse i textformer slik at jeg kan oppdatere dem i databasen ? Lagt ved litt kode for å gjøre det lettere å forstå.... <form name="input" action="insert.php" method="post"> <h1>Sette en server til overvåkning.</h1> <p>Servernavn: <input type="text" name="Servernavn" value=" " size="40"> <br> <br /> Plassering server <select name="Plassering"> <option value="Velg plassering">Velg server plassering</option> <option value="Plass">Plass</option> <option value="Plass">Plass</option> <option value="Plass">Plass</option> </select> <br> </p> <p>Ansvar for server: <select name="Ansvar"> <option value="Ansvar for server">Finnes i!</option> <option value="Navn">Navn</option> <option value="Navn">Navn</option> <option value="Navn">Navn</option> <option value="Navn">Navn</option> <option value="Navn">Navn</option> <option value="Andre" selected="selected">Andre (Husk å skrive i beskrivelsesfeltet hvem dette er.)</option> </select> <br> </p> <p>Beskrivelse av problemet:</p> <p> <label> <textarea name="Feil" id="Feil" cols="45" rows="5"></textarea> </label> <br> </p> <p> Hvis du klikker på Registrer kanppen vil du sette serveren til overvåkning. </p> <input name="Regg" type="submit" id="Regg" value="Regg" /> </strong> <strong> <input type="reset" name="Fjern info" id="Fjern info" value="Fjern info" Altså hvis jeg skal oppdatere feltene i databasen, hvordan gjør jeg da det ? Min teori er: Lage en input som heter søk.php, det du putter inn blir en variabel som søker i databasen, og setter verdiene som matcher inn i textbokser som gjør det mulig å oppdatere systemet... - har svært liten erfaring med dette er så er ren gjetting... Lenke til kommentar
Vial Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei Hvis du bruker MySQL, les om INSERT og UPDATE. For å lage et enkelt søk kan du bruke LIKE og % for wildcard, da i formen: $query = "SELECT kolonne FROM tabell WHERE enkolonneverdiitabellen LIKE '".$brukerinput."%'"; (Søker i en kolonne der verdien begynnre med dataene i $brukerinput. Her kan du eksperimentere med å ha % foran og bak, på begge sider eller mellom flere søkeord) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det enkleste er, etter min mening, å ha en "Rediger"-knapp for hver oppføring som viser den oppføringen i et eget redigeringsskjema. Hvis det er tilfeller hvor mange verdier oppdateres samtidig så blir dette veldig klønete, men hvis det som oftest kun er en og annen som oppdateres så er dette den minst rotete måten å gjøre det på. Cluet er da å ha en input type="submit" name="$id" for hvert felt og så plukke den ID-en i action-en til skjemaet. Håper det hjelper deg på vei. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Det enkleste er, etter min mening, å ha en "Rediger"-knapp for hver oppføring som viser den oppføringen i et eget redigeringsskjema. Hvis det er tilfeller hvor mange verdier oppdateres samtidig så blir dette veldig klønete, men hvis det som oftest kun er en og annen som oppdateres så er dette den minst rotete måten å gjøre det på. Cluet er da å ha en input type="submit" name="$id" for hvert felt og så plukke den ID-en i action-en til skjemaet. Håper det hjelper deg på vei. Hjelper meg veldig på vei, har allerede laget en ID for hver ting/oppføring som blir registrert i databasen. Eneste problemet er jeg har ikke helt erfaring med å kode en endre/oppdater funksjon.... Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Forutsatt at du har ID på raden du vil endre, navnet på feltet og den nye verdien så er det enkelt: UPDATE tabell SET felt=verdi WHERE ID=id Legg merke til at hvis verdi er en streng så må du omkranse den med '. UPDATE tabell SET felt='verdi' WHERE ID=id Hvis tabell eller felt er et reservert ord i databasen så må disse omkranses av ` UPDATE `tabell` SET `felt`='verdi' WHERE `ID`=id Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Forutsatt at du har ID på raden du vil endre, navnet på feltet og den nye verdien så er det enkelt: UPDATE tabell SET felt=verdi WHERE ID=id Legg merke til at hvis verdi er en streng så må du omkranse den med '. UPDATE tabell SET felt='verdi' WHERE ID=id Hvis tabell eller felt er et reservert ord i databasen så må disse omkranses av ` UPDATE `tabell` SET `felt`='verdi' WHERE `ID`=id Hmm.. Da må jeg nok lage en input form med en variabel som henter den ID jeg forespør ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå