Delvis Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Så dette innslaget på Dagsreven i går om en med Aspergers syndrom som fikk seg jobb. Akkurat den jobben der tror jeg mange kunne tenkt seg? Og jeg sitter igjen med en opplevelse av at slike med noen skavanker alltid får fine jobber, mens helt friske må ta drittjobber. Helsefarlige jobber i industri og tunge jobber. Det virker litt diskriminerende. Han der feks, kunne sikkert hatt en jobb på "gølvet" i en fabrikk eller noe. Men det vil de sikkert ikke utsette ham for. Men friske folk er det ikke så farlig med? Husker en historie fra en en fabrikk jeg har jobbet på. Der er det litt sånn smårøyk og ikke direkte bra luft for helsa. Men det er ikke sånn at folk går med masker eller noe. Det går ikke bra å jobbe med der. Men så kom det en fugl inn som ikke klarte komme seg ut igjen. Og da satte lederne himmel og jord i sving for å få den ut. Fordi det "var skadelig for den" å være der inne i den lufta..! Så der ser man litt av tankegangen som er ute og går Endret 9. februar 2010 av groenn Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 "Mange med diagnosen Aspbergers syndrom får ikke jobb .." Hva forteller det deg? Dette er et litt for sjeldent eksempel på at ting ordner seg for noen få. Han gjør tydeligvis en god jobb, hva er problemet? Og vi vet jo ikke hvordan han fikk denne jobben. Overskriften din sier at han har denne jobben på bekostning av en ikke-avviker. Noen mennesker må ha tilrettelegging. At dette gjør tilværelsen deres misunnelsesverdig for deg, er noe du må jobbe med selv. Jeg er ganske sikker på at du ikke ville byttet liv med de fleste av dem. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) "Mange med diagnosen Aspbergers syndrom får ikke jobb .." Hva forteller det deg?Dette er et litt for sjeldent eksempel på at ting ordner seg for noen få. Han gjør tydeligvis en god jobb, hva er problemet? Og vi vet jo ikke hvordan han fikk denne jobben. Overskriften din sier at han har denne jobben på bekostning av en ikke-avviker. Noen mennesker må ha tilrettelegging. At dette gjør tilværelsen deres misunnelsesverdig for deg, er noe du må jobbe med selv. Jeg er ganske sikker på at du ikke ville byttet liv med de fleste av dem. Til det siste: Det skal du ikke være sikker på. Skulle gjerne vært i hans sted jeg. Men det var ikke helt poenget. Hvorfor kunne han ikke fått jobb som gatefeier feks? Ser en sånn her i nærmiljøet. Han har blitt særskildt annsatt på en matvarebutikk, og får gå rundt å sulle som han vil i pen drakt. Vanlige arbeidere kan de pushe og plage med mer effektivitet, kostnader osv. Å pushe slik på en sånn, ville vel medført anmeldelse. Så mitt poeng er: Hvorfor diskrimineres vanlige friske arbeidere sånn? De blir jo herset med og tråkket nedi søla uten at noen bryr seg. Endret 9. februar 2010 av groenn Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 "Mange med diagnosen Aspbergers syndrom får ikke jobb .." Hva forteller det deg?Dette er et litt for sjeldent eksempel på at ting ordner seg for noen få. Han gjør tydeligvis en god jobb, hva er problemet? Og vi vet jo ikke hvordan han fikk denne jobben. Overskriften din sier at han har denne jobben på bekostning av en ikke-avviker. Noen mennesker må ha tilrettelegging. At dette gjør tilværelsen deres misunnelsesverdig for deg, er noe du må jobbe med selv. Jeg er ganske sikker på at du ikke ville byttet liv med de fleste av dem. Til det siste: Det skal du ikke være sikker på. Skulle gjerne vært i hans sted jeg. Men det var ikke helt poenget. Hvorfor kunne han ikke fått jobb som gatefeier feks? Ser en sånn her i nærmiljøet. Han har blitt særskildt annsatt på en matvarebutikk, og får gå rundt å sulle som han vil i pen drakt. Vanlige arbeidere kan de pushe og plage med mer effektivitet, kostnader osv. Å pushe slik på en sånn, ville vel medført anmeldelse. Så mitt poeng er: Hvorfor diskrimineres vanlige friske arbeidere sånn? De blir jo herset med og tråkket nedi søla uten at noen bryr seg. Så du mener du ahr mer rett på de bra jobbene bare fordi du i dine øyne er frisk? Idiot! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Vanlige arbeidere diskrimineres ikke. De trenger ikke tilretteleggelse for å fungere, og misliker de jobben er det mulig å skifte beite (merk: jeg sier ikke at det "bare er" å skaffe seg ny jobb, men det er noe helt annet for en handikappet). Med en gang avvikeren går ut i den store vide verden, blir han "diskriminert" fordi den er tilpasset streitingene, ganske av seg selv. En annen ting: Synes du det er like ille at rullestolbrukere får arbeidsplassen tilrettelagt? Til det siste: Det skal du ikke være sikker på. Skulle gjerne vært i hans sted jeg. Nettopp. Det er et problem du må løse, og siden det ikke kan løses ved at du bytter liv med ham, må du heller ta sikte på å kvitte deg med misunnelsen. Helst ved en god kombinasjon av å tenke seg om og å skaffe seg et bedre liv. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Fin jobb? Det er jo en helt normal kontorjobb. Faktisk vil jeg ikke kalle det noen kremjobb eller noe slikt. Det er begrenset med utfordringer, mye rutine og lite rom for kreativitet og egen påvirkning av fremtid i bedriften. Men sikkert en perfekt jobb for en med asberger som trenger rutine. Dersom du selv ikke klarer å få en tilsvarende jobb tror jeg det sier mer om dine egne egenskaper og hva arbeidsgiver er på jakt etter. Selvfølgelig får de som har problemer og slike diagnoser ekstra omtanke og beskyttelse også på arbeidsplassen, men det er jo bare rett og rimelig. Din opplevelse som fabrikkarbeider tror jeg ikke er representativ for arbeidslivet forøvrig. Det er få ledere som er ute etter å pine sine ansatte, selv om det kanskje føles slik for deg. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Skjønner. Det er visst jeg som er litt på blåbærtur her Men så tror jeg poenget mitt blir litt misforstått og da. Eller det er vel jeg som ikke får det helt klart fram. Sorry Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Men det var ikke helt poenget. Hvorfor kunne han ikke fått jobb som gatefeier feks? Hvordan vet du at han ikke kunne fått jobb som gatefeier? Kanskje han heller hadde lyst på jobb som regnskapsfører, og var flink nok til å få den? Hva er da problemet? Vil du heller at alle med behov for tilrettelegging skal få så dårlige jobber som mulig? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Det er nå sånn mener jeg, at det er to ting som favoriserer. 1. Mest mulig frekkhet. 2. At en oppnår sympati hos andre pga noe spesielt. Så ting er likevel ikke helt rettferdig mener jeg. Å være beskjeden, høflig og velvillig, itillegg til å ikke feile noe, fører en helst nedover. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 igjen, du generaliserer arbeidslivet for mye. slik du har opplevd arbeidslivet er ikke nødvendigvis slik standarden er. alle sjefer er forskjellige, og liker forskjellige ting. noen liker de frekke, andre høflige. tror du har ett veldig feil inntrykk av arbeidslivet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hvis det bare er sånn, hvorfor ikke bare forholde seg til det i stedet for å sutre over de kyniske, grusomme menneskene som er så freidige å utnytte sitt usynlige handikap til tross for at de står oppreist som alle andre? Ingen har sagt at alt er rettferdig. Men det er ikke galt at denne personen har en tilrettelagt arbeidsplass. Hvis du har et reellt behov for puter under armene som du ikke får dekket fordi du ikke har en diagnose er det ille, men det har ingenting med denne saken å gjøre. Hvis du er for beskjeden, for høflig og velvillig, eller dumsnill som det også heter, går det ikke bra. Men hvis du er disse tingene akkurat passe mye, i tillegg til at det ikke feiler deg noe, har du en bra karriere foran deg. Tenk heller på det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Karriere? Skal snart gå av Og snakket ikke spesielt om meg selv her. Det er mer hva jeg har sett. Men litt erfaringer også fra tidligere. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det store spørsmålet du ikke har svart på er: Hva med rullestolbrukere, er det galt at de får tilrettelagt arbeidsplassen? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Det store spørsmålet du ikke har svart på er: Hva med rullestolbrukere, er det galt at de får tilrettelagt arbeidsplassen? Selvfølgelig ikke. Det er ikke galt at noen får tilrettelagt hva som trengs. Det har jeg vel heller aldri sagt. Det jeg forsøkte få fram: at vanlige friske arbeidere som jobber i dårlig helsemessig industri osv - også burde ha krav på mer respekt og støtte. Har inntrykk av at få og ingen bryr seg særlig om deres situasjon. Det var det hele. Når det gjelder friske arbeidstagere, må man hvertfall opp et nivå over det såkalte "gølvet" for å bli respektert, få helsen sin brydd om osv. Det er jo kontorfolk osv man legger vekt på skal ha skikkelig "inneklima" og hjelpemidler for heldige arbeidmetoder osv. Er man blant de uti "røyken" blir man gitt f.. i mer enn en fugl (som jeg illustrerte med historien innledningsvis) Men nå antar jeg det er stort sett akademikerspirer som ferdes her og de er naturligvis interessert i at sånn skal det være. Endret 11. februar 2010 av groenn Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 at du godtar at du jobber i røyk/gass er jo delvis din feil. det skal nemlig ikke være slik. har du ikke en tillitsvalgt/HMS ansvarlig du kan ta det opp med? evt kan du ta det mer arbeidstilsynet eller din fagorganisasjon. "gutta på gølvet" skal bli tatt vare på de også, rettighetene er det samme. det er ikke alle andre som skal bry seg, det er DU som må bry deg og ta tak i problemet selv. nytter ikke å sitte på gjerdet å vente på at lufta på magisk vis skal bli bedre. når jeg har ett problem på arbeidsplassen tar jeg det opp med min sjef eller HMS-ansvarlig, jeg sitter ikke å venter på at noen skal fikse det, slik det virker som om du gjør. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Som sagt i forrige innlegg: Snakker ikke om meg og min situasjon her Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Som sagt i forrige innlegg: Snakker ikke om meg og min situasjon her det gjelder uansett generellt for alle. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Ja men ikke for meg i dag. Og når det rettes så voldsomt mot meg som person, kan en i hvertfall se å si "De" til meg, istedenfor "du" hele tiden. Jaja.. vet jeg er litt rar sånn da. Men ikke bry deg om det Endret 12. februar 2010 av groenn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå