Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God dag kjære forum folk :D jeg tenker å lage et telefon bok program til jobb... men har ingen anelse på hvordan jeg lager noe slikt... så jeg lurte på om dere hadde noe tips? jeg har ingen erfaringer så...

hva språk burde jeg bruke?

hva program trenger jeg?

osv?

takke for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et verktøy som er såpass enkelt at du kan bare leke deg litt med det.

Men en enkel gjennomgang:

Databaser består av én eller flere tabeller. Hvor mange du trenger kommer an på løsningen du vil bruke. Først gå i tabelldesigneren, legg ut en ny tabell, og legg inn felter du vil ha (fornavn, etternavn, adresse, telefonnummer etc)

Du må også ha en primærnøkkel. Hva du setter det til, er opp til deg. Det kan være blanding av fornavn og etternavn om du vil, men dette er ikke en ideell nøkkel ettersom det er mange som heter Hans Olsen for eksempel. Ofte bruker man bare en teller som øker med 1 for hver gang et felt legges inn (husker ikke hva dette heter i norsk access, men auto increment på engelsk)

Lager du flere tabeller, burde du også sette opp fremmednøkler (mener at det er såpass enkelt som å dra et felt til et felt i en annen tabell)

Når du er fornøyd med tabellene dine, kan du starte med GUI. Jeg har ikke Access tilgjengelig, så jeg tror ikke jeg kan være til mere hjelp ettersom jeg ikke har rørt access på 7-8 år nå.

Lenke til kommentar
God dag kjære forum folk :D jeg tenker å lage et telefon bok program til jobb... men har ingen anelse på hvordan jeg lager noe slikt... så jeg lurte på om dere hadde noe tips? jeg har ingen erfaringer så...

hva språk burde jeg bruke?

hva program trenger jeg?

osv?

takke for svar :D

Jeg ville ha brukt Erlang, eller Haskell... Eller, når jeg tenker meg om, ville jeg skrevet greia i ren maskinkode.

Lenke til kommentar
haha ok? særlig... men no er jeg helt på tryne her... hva er i grunn best... vil gjerne dele prog.. el DB ut her på jobb... liksom jeg er lærling så tenker jeg sanker litt + poeng hos sjefen viss jeg for det til

Jeg tror nok du bør lære deg litt grunnleggende programmering, før du begynner å drømme om å lage en distribuert telefonliste for kontoret.

W

Lenke til kommentar
haha ok? særlig... men no er jeg helt på tryne her... hva er i grunn best... vil gjerne dele prog.. el DB ut her på jobb... liksom jeg er lærling så tenker jeg sanker litt + poeng hos sjefen viss jeg for det til

Jeg tror nok du bør lære deg litt grunnleggende programmering, før du begynner å drømme om å lage en distribuert telefonliste for kontoret.

W

det er noe med at hvis access er for merkelig og excel er hatobjekt numero uno, så gjenstår igrunnen bare en tekstfil og notepad som alternativ. det funker det og, men gir nok ikke store fjæra i hatten.

hvis du, ts, bare er ute etter å være «smartass» :cool: så kan jeg heller foreslå at du oppretter en konto for jobben din på en eller annen gratis-wiki, hvor dere kan legge inn telefonnr og alt mulig annet. det er ganske enkelt, krever ingen programmering og er kjempenyttig hvis man svømmer rundt i gule lapper og annet rot. bare pass på å ikke legge ut sensitive ting, selv om tjenesten har passordbeskyttelse har du ingen anelse om hvor bra beskyttet wiki'en egentlig er. telefonnummere og tilsvarende ting kan man kanskje si at ikke er sensitive, mens f.eks. referater fra medarbeidersamtaler og lignende legger man *ikke* ut et sånt sted. Edit: her kan det være lurt å avklare på forhånd med sjefer og sånt tjafs hva som kan passere som ikkesensitivt.

forøvrig kan man også risikere å få fjær i hatten hvis man viser at man vil lære noe nytt, ikke bare hvis man viser at man kan noe fra før av. f.eks. en telefonbok er et veldig minimalt og enkelt prosjekt å sette igang med hvis man vil lære seg f.eks. php eller noe annet (jeg foreslår seff. java :-). så selv om det blir ukjent terreng kommer du nesten helt sikkert til å få cred for å prøve. åsså får du sikkert hjelp her om du står fast :-)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Quantum : er litt ut av egen innteresse jeg vil lære programmering også ikke bare cred. siden jeg jobber som IT lærling... men ja takker for ideene dine og alt :D....

Steingrim: takker så meget for språk forslag... fikk tips fra sjefen at Visual basic var en bra plass å starte :D

Lenke til kommentar
Quantum : er litt ut av egen innteresse jeg vil lære programmering også ikke bare cred. siden jeg jobber som IT lærling... men ja takker for ideene dine og alt :D....

Så bra! Anbefalingen blir da som sagt å prøve seg på noe, gjerne VB som sjefen din foreslår.

Evt. Java, C#, Ruby, Python eller noe annet som er foreslått her av andre. Kvier meg for å anbefale Php, siden det etter min mening er noe ræl, men det er jo veldig mange som lærer seg programmering den veien også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...