Datasmurfen Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Har disse variablene som skal settes inn i en database: $var1 = addslashes($_POST['Servernavn']); // Beskrivelse $var2 = addslashes($_POST['Plassering']); // Beskrivelse $var3 = addslashes($_POST['Ansvar']); // Beskrivelse $var4 = addslashes($_POST['Feil']); // Beskrivelse $var5 = Problemet er jo at $var5 som er dagens dato skal settes inn i 'Date' i sql. Noen som kan hjelpe med dette da jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kode det......??? Endret 9. februar 2010 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det er fleire måter å gjere det på. Du kan enten nytte PHP til å finne datoen, for så å poste det som tekst i MySQL. Eller du kan nytte SQL til å gjere det. Personleg hadde eg berre nytta PHP. Sjå her. Der står det korleis du nytter "date" funksjonen i PHP. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Problemet er jeg i skjønner det med echo date. Men er ikke helt sikker på hva jeg skal skrive for å få den inn i sql... Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Vel, du kan jo berre definere ein variabel med namn dato, for så å referere til denne når du skal putte inn i databasen. Om eg forstår deg rett no.. $dato = date("funksjonen du vil ha"); $var5 = addslashes($_POST["$dato"]); // Dato Du må nytte "" i plassen for '' når du skal ha noko anna enn rein tekst trur eg - t.d variabler. Mogleg eg ikkje forstod deg rett no? Endret 9. februar 2010 av steffenz Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Berre hyggeleg, du Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg ville ha lagret det som DATE i databasen, gjør det enklere å formatere datoen senere ved hjelp av funksjoner som DATE_FORMAT (mysql) og TO_CHAR (oracle). Forutsetter dato i formatet DD.MM.ÅÅÅÅ, f. eks 09.02.2010. Å formatere tekst til dato varrierer litt fra database til database. Her er to eksempler fra databaser jeg har noe kjennskap til: For Mysql så bruker man STR_TO_DATE: $sql="INSERT INTO tabell (dato) VALUES (STR_TO_DATE('".$dato."','%d.%m.%Y))"; I oracle så heter funksjonen TO_DATE i stedet for og vil se slik ut $sql="INSERT INTO tabell (dato) VALUES (TO_DATE('".$dato."','DD.MM.YYYY'))"; Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå