Gå til innhold

Bytte av bank

PTRN

Anbefalte innlegg

Jeg har en sparekonto hvor jeg per i dag får en rente på 2.35%. Jeg tenkte på å bytte, og den som gir best rente er naturligvis umiddelbart interessant.

Den beste tilbyderen per i dag er Nordax Finans, en svensk bank, som gir en rente på 4.5%. Her er det ingen bindingstid, ingen etableringsgebyr, og ingen avgifter. Man får heller ikke nettbank, og uttak gjøres ved å sende brev/fax, for så at de overfører pengene til en norsk bankkonto. For meg spiller ikke dette noen stor rolle.

Hvor trygt er det? Og om jeg skulle opprettet en konto der, er det da bare å føre pengene fra den eksisterende sparekontoen til den nye, og så er man ferdig? Eller er det noe mer man må gjøre?

Jeg har ingen binding på min nåværende sparekonto.

_L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Er du sikker? Det blir sagt: "Nordax Finans, en svensk bank".

På www.nordaxfinans.se opplyses følgende:

Insättning

När du öppnat ett Nordax Sparkonto får du en bekräftelse med ditt kontonummer. För att sätta in pengar på ditt Nordax Sparkonto gör du en insättning via bankgironummer 380-8912 från din internetbank eller genom att besöka ett bankkontor. Vid insättningen skall du ange ditt Nordax Sparkontonummer som OCR-nummer. När vi mottagit din insättning skickar vi en bekräftelse till dig.

Her er det snakk om konto i SEK og innbetalingen til sprekontopen skjer via en konto tilhørende Nordax i SEK i annen svensk bank.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Ikke glem renter. Hvis du setter inn 400 000 1.1 og renten er på 4.5% hele året så vil balansen være 418 000 den 31.12, mao. 18 000 høyere enn hva sikringsfondet garanterer.

Hvis sikringsfondet garanterer for 50 000 Euro så vil også valutasvingningene påvirke sikringsbeløpet.

Lenke til kommentar

Det svenske sikringsfondet garanterer for 50 000 euro eller 500 000 SEK, alt etter hva som har høyst verdi. Som du sier så lønner det seg ikke at totalen av renter og innskudd i løpet av ett år overstiger hva det svenske sikringsfondet garanterer.

I dag er 500 000 SEK mer enn 50 000 euro, derfor er du sikret helt opp til ~410 000 NOK. Jeg foreslår uansett at man aldri setter inn mer penger i Nordax enn 383000 NOK, da havner man på rundt 400 000 NOK totalt (383000*1,045~400 000NOK) som sikringsfondet skal kunne sikre med mindre det skjer noe veldig galt med euroen eller den svenske krona.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...