petterg Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg har snubla over et snodig problem. Host er ubuntu server, 64bit. Host filsystem er ext4 på lvm Virtualisering er vmware server 2.2 Jeg tenkte jeg skulle bruke denne til å sette opp 32bit gentoo for en gammel pc (går mye fortere å gjøre install i vm, og flytte hele installasjonen til den gamle pc'n etterpå. Så jeg lager en ny vm og setter igang. InstallasjonsVM'en får 8GB disk, default setting. Installasjonen og kompileringer fullføres, før jeg skal boote vm'n fra disk og oppdager at jeg ikke har kompilert inn scsi-støtte, og vm'en har fått scsi-disk. SÅ, jeg oppretter en ny IDE disk på samme størrelse og kopierer over filer - og får beskjed om at disken er full. 'df' viser at den er fyllt kun 53%. Nuvel, jeg sletter den disken, og lager en ny IDE-disk på 12GB og starter kopiering på nytt - den kommer lenger i kopieringen før den igjen sier at disken er full. Nok en gang viser 'df' at disken er 53% full. Guest filsystem er ext4. Hva i all verden kan dette være? Lenke til kommentar
wsp Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Petterg, Dette høres veldig merkelig ut. Du kopierer på filsystemnivå her med tar eller lignende? Har brukt tar for å migrere data mellom filsystemer mange ganger uten å få slike problemer. Har dog ikke migrert noe til ext4. Hvilken blokkstørrelse har du på filsystemet som går fullt? Lars Lenke til kommentar
petterg Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Har kjørt alt på standardinstillinger. Vet ikke hva som er default blokkstørrelse på ext4. Det merkelige er at dette skjer på virtuell IDE disk, men ikke på virtuell SCSI. Det spiller ingen rolle om jeg legger en stor fil på den virtuelle IDE disken eller mange små. Jeg kan også dele disken i små partisjoner, og guest får skrivefeil så fort en partisjon er ca 53% fyllt. Jeg mistenker at det også kan ha noe å gjøre med 32bit guest på 64bit host å gjøre, at data kanskje skrives med 0'fill. Det gjenstår endel testing for å finne ut hva som egentlig skjer. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Kjøring av 32 bit VM på 64 bit host fungerer vanligvis helt fint. Du kan også se i loggfila vmware.log i samme katalog som VM'en om den sier noe rart når du får skrivefeilmeldinga. Lars Lenke til kommentar
petterg Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg har brukt vm-ware mye, helt siden esx i sin tid ble gratis, men tror aldri jeg har kjørt 32 bit guest med IDE disk på 64 bit linux host, så der er det en ukjent kombinasjon. Bare for å gjøre det hele enda mer interessant er dette også første gang jeg har ext4 på host. Synes forøvrig det er mye tull med admin av vmserver 2 på linux. Har ikke tall på hvor mange ganger den har hengt seg og eneste løsning er å reboote host, unloade alle vm-moduler, slette modulfilene, rekompilere modulfiler, for så å kjøre igang igjen. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 For å unngå tull med VMware Server på linux er det viktig at du kjører en støttet distro. Har sett at mange sliter med slike ting og må restarte ting når de kjører usupportert. Har forøvrig ikke brukt Server 2.0 særlig mye selv, men kjørte 1.0.x en god del tidligere. Har forøvrig aldri hatt behov for å bruke IDE i VMene. IDE er tregere, bruker mer cpu og er generelt et dårlig valg. Lars Lenke til kommentar
petterg Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Du er inne på årsaken til at jeg aldri har kjørt IDE. Men i dette tilfellet trengte jeg IDE og det var da dette problemet dukket opp. Jeg holdt meg også til 1.0.x så lenge som mulig, men den støtter ikke win 2008 x64. Ubuntu server er så vidt jeg kan se støttet av vmware. Og vmware server 2 kjører dønn stabilt på en hjemme pc med ubuntu server og sata disker. Serveren som feiler er en dl380 med sas disker. Denne hw'n er også støtta av esxi, så det burde ikke ligge kompatiblitetsproblem der. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Stemmer det. Ubuntu 6.06, 6.10, 7.04, 7.10 og 8.04 er støttet. DL380G5 og G6 er en av de mest vanlige systemene å kjøre ESX på så jeg lurer jo litt på hvorfor i all verden du kjører VMware Server istedet for ESXi.... Lars Lenke til kommentar
petterg Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Fordi det trengs litt flere funksjoner enn esx gir i gratisversjon. Alternativene var å kjøpe infrastruktur eller få til noe tilsvarende i linux. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hmm.. VMware Server har ikke akkurat så mange funksjoner som gratisversjonen av ESXi ikke har. Utover USB-støtte så kan jeg ikke komme på noen verdens ting. Er det noe spesielt du tenker på? Lars Lenke til kommentar
petterg Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 vmware-server har ikke noe ekstra, men linux har. F.eks hw-overvåkning, speiling til cold standby server, hw-raid management, muligheten til å sette brannmurregler for kommunikasjon mellom de virtuelle maskinene på et sentralt sted Lenke til kommentar
wsp Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Angående usupportert hw så stemmer vel det angående hw og overvåkning. HW-overvåkning for HP-servere finnes for ESXi også hvis du bruker den versjonen som HP tilbyr her: https://h20392.www2.hp.com/portal/swdepot/try.do?productNumber=HPVM06 Denne har en CIM-provider som man kan bruke fra feks HP SIM. I tillegg så finnes det tredjepartsscript som kan ta ut status på hw og evt sende den videre til Openmanage, Nagios eller hva du nå enn bruker. Når det gjelder nettverk og brannmur så har ikke ESXi en egen NAT-funksjon innebygd eller en firewall sånn som Linux har. Dette kan likevel løses ved å bruke en virtuell maskin som firewall. Synkron speiling av disker i sanntid støttes dette ikke av VMFS per idag, men dette kan enten løses ved å bruke lagring over iscsi/nfs mot en server som støtter dette, eller bruke asynkron speiling istedet. Lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå