Gå til innhold

Hvorfor ødelegger camera raw hvitbalansen min?

Anbefalte innlegg

Hva er det camera raw gjør med hvitbalansen på bildene mine?

Jeg går så å si alltid gjennom raw når jeg skal redigere og publisere foto, men merker meg at bildene har en litt annen "tint" i raw enn i jpg. Når jeg først får opp "thumbnailsene" av bildene i Adobe Bridge har de riktige farger, men etter en liten stund så virker de som de oppdaterer seg på et eller annet hvis, også forandrer fargene seg. Meget irriterende. Her er et eksempel:

Original foto som jpg:

2aknrk.jpg

Som raw (åpnet, urørt, lagret):

i5vka0.jpg

Jeg liker den gulaktige hvitbalansen meget dårlig, og samme hvor mye jeg drar i spakene så kommer jeg ikke tilbake til jpg utgangspunktet.

Er det noe jeg gjør galt? Har ikke så veldig greie på raw...

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må jeg få si at dette ikke er noe jeg har peiling på, det med farger og sånt. Når det er sagt så kan jeg si hva jeg tenker kan være en grunn til at det blir forskjell på bildene, uten at det trenger å være det som er grunnen din. Om man tar bilder i både jpeg og RAW så bruker jpeg'en fra kameraet de innstillingen i bildestil som kameraet er forhåndstilt til å gi, mens RAW'en fra camera raw gir den bildestilen som ACR er forhåndsinnstilt til å gi. Prøv å se om ikke det er mulig å velge forskjellige bildestiler i ACR etter det som kameraet kan gi, på mitt 30D så kan jeg velge de samme som jeg kan velge i kameraet. Ellers kan du prøve om Canonsoftwaren gir det samme bildet, for der vil også kameraets innstillinger bli valgt som utgangspunkt om du åpner et rawbilde der. (Er litt trøtt nå, så kanskje jeg ikke helt får frem det jeg prøver å si.)

Lenke til kommentar

For det første så er det neppe rawforametet som sådan som tuller til fargene dine, men konverteren, som tydeligvis har en annen fargeprofil enn kamera sin jpg konverter.

Videre tviler jeg sterkt på at det er umulig å få samme farger. Det er bare du som ikke har fått det til ennå. Så om identiske farger er målet, bør du nok bare forsøke videre til du når målet ditt.

Skader sikkert ikke å eksperimentere med ulike kameraprofiler i konverteren. Du kan eventuelt lage dine egne profiler som matcher dine preferanser bedre. Skal du sikre deg helt riktige farger bør du bruke gråkort som referanse, og ha en riktig kallibrert monitor.

Den siste fininnstillinga av hvittbalanse på hvert enkeltbilde gjør du ved hjelp av WB og Tint.

Men jeg kan ikke annet enn å undres over hvorfor det første bildet er bedre. I mine øyne har det rødstikk, mens det under har gulstikk. De er ulike, men ingen av dem har helt naturlige farger.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...