Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ønsker nytt midi-tower kabinett

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger et nytt kabinett, veldig klar på hva jeg vil ha, men klarer ikke å finne det.

vil ha et midi tower med 18-20 cm vifte forran og brukbar eller mulighet for å feste på støvfilter. Vil i tillegg (og fasinerende nok er det dette som ødelegger) ha 3.5" portene (Helst over viften, for optimal flyt) snudd den "rette" veien, slik at de må settes inn fra midten av kabinettet, ikke fra siden. Funnet frustrerende mange kabinett med 12 cm vifte og 3.5" portene som en dobbel sperre for luftstrømmen.

Finnes det noe så enkelt, kan godt ha en åpning for vifte bak og i tak, men helt ikke 20cm i siden da disse er fryktelig vaskelig å få noe særlig støvfilter forran.

Takk for all hjelp.

Neste spørsmål, om ingen finner noe fornuftig, hvor vanskelig vil det være å bygge et enkelt kabinett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror neppe dette lar seg gjøre i et midi-tower.

Det er nok ikke plass i høyden for 4-5 brønner for 5,25", pluss 4-5 plasser for 3,5" over en så stor vifte. Det eneste måtte jo være om du kunne finne et kabinett som bare har 2 av hver - og da vil jeg si at vinninga går bort en del i spinninga.

CM Storm Sniper har vel mye av det du ber om, bortsett fra at 3,5" brønnene er vridd feil vei og står foran/bak viften. At du mener disse hindrer luftstrømmen, er vel ikke bare negativt - siden mange harddisker har behov for mye luft. Går du for SSD disk, kan du jo kjøpe dette kabinettet og en vinkelsliper. Fjerne 3,5" brønnene og finne en annen løsning for plassering av SSD-diskene (borrelås med festelim på baksiden er brukt av en kompis).

Lenke til kommentar

Har ingen behov for mer ann 2 5.25" og 2-3 3.5", Er heller inn behov for at 3.5" skal ligge over viften, bare at rammen de står i skal være vendt den riktige veien. altså slik som dette http://www.bekkelund.net/img/blogg/hjemmeserver_kabinett.jpg

Har ingenting imot at hdd får mye luft, vil bare ikke at luftsirkulasjonen skal bli hindret av noe som ikke trenger luft.

Har sett på storm, så bra ut med untak av hdd plasseringen, skal helt sikkert klare meg med kun 5.25" brønnene på det, men vil fjerning av 3.5" brønnene ødelegge den strukturelle integriteten i kabinettet?

Hovedgrunnen til at jeg vil ha uhindret lufttilførsel er at maskinen skal stå inni et skap og den eneste reelle kilden til frisk(kald) luft er i front. ser at 18-20" vifter ligger på ca dobble luftstrømen at 12-14" og lydnivået er lavere. Trenger altså at denne frakter nok luft til hele maskinen.

Takk for god hjelp

Edit:

Har nett sett på antec 200, det har portene riktig plassert og plass til 2 12" vifter i front. Lurer på å gå for det, men da skulle jeg ha laget et hull i gulvet for å få psu til å hente luft derifra, satt på høyere bein for å bedre luftstrømen til psu og få plass til et enkelt støvfilter der. Det skulle vel la seg gjøre uten alt for mye problemer eller?

Edit2:

Og etter mye om og men har jeg nok bestemt meg for å prøve dette, med to akasa apache 120 mm i front og en til cpu kjøler. Tenker å plukke vekk de viftene som kommer med antec 200, ikke noe bestemt behov for utblåsing og de ser relativt dårlige ut. Tenker at hvis jeg setter kjøleren horisontalt vil viften blåse varm luft mot åpningen i taket, høres ut som det skal funke bra for meg, bare å si ifra hvis det er noe jeg glemmer å ta høyde for.

Takk for hjelpen.

Endret av Adjin
Lenke til kommentar

Høres ut som at du har tenkt på det meste.

Slenger ut enda et alternativ, med et lite triks for støvfilter i sidedøren.

Du burde vurdere Thermaltake Element-serien. De har flere interessante kabinett for ditt bruk. Kanskje Element S er det beste. Et midi-tower der du selv kan bestemme hvilken vei du ønsker å montere 3,5" brønnene. Så vidt jeg husker har den 2 120 mm vifter i front.

om du vil se test.

PS

Når det gjelder vanskeligheter med støvfilter på sidedøren, så har jeg med hell brukt damestrømpebukser (slike nylon-saker). Trekk den over viften, skru fast, klipp bort unødvendig rester. Kan fort gå et par ganger før du får til teknikken, men det er utrolig effektivt som støvfilter.

Lenke til kommentar

he-he, strømpebukser ja, fantastisk ide, små hull og billig å bytte, går nok for den ja.

Eneste som så litt rart ut var luftehull til psu, regner med at jeg får en med 140mm vifte og de luftehullene så ikke ut til å være mer enn 60-80mm. Men veldig positivt med støvfilter der. ville kanskje helst hatt et støvfilter som kunne renses/byttes fra utsiden så det ikke blir behov for å åpne kabinettet i tide og utide. Men det er vel ikke så fryktelig farlig, den skal nok få nok luft uansett, hadde tenkt meg noe i området 650w og da er det vel ikke det største problemet å kjøle den ned tilstrekkelig.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...