Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Lysbryter med etterkoblet stikk

Anbefalte innlegg

Hei

Litt lenge siden jeg har holdt på med dette nå så jeg må spørre

Jeg skal koble til to lamper på et loft. "Etter" lysbryteren skal jeg ha to stikkontakter. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal koble til dette, har grublet over det litt nå

skal prøve å forklare enkelt: Fra koblingsboks har jeg lagt en 3x2,5 PR ned til en 1-polet bryter, fra bryteren har jeg lagt en 2x2,5 PR til første stikket. I koblingsboksen kommer da; tilførselen, 3-lederen og 2-lederen som går videre til lampen.

Legger ved en liten tegning

Ikke tenk på jordingen, den vet jeg hvor skal ;)

Setter pris på all hjelp, gjerne litt billedlig forklaring :)

Takk

post-209881-1265670452_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstod egentlig ikke tegningen din, så bare en lampe.

Men jeg ville ha gjort det slik.

Det er slik jeg har gjort det. Jeg har bare tegnet inn lederne. Feks i en PR 2x2,5 (brun, blå og jord) men jordingen har jeg ikke tegnet inn. Jeg lurer på hvordan jeg skal koble dette sammen

Men takk for inspill

Lenke til kommentar
Hei

Litt lenge siden jeg har holdt på med dette nå så jeg må spørre

Jeg skal koble til to lamper på et loft. "Etter" lysbryteren skal jeg ha to stikkontakter. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal koble til dette, har grublet over det litt nå

skal prøve å forklare enkelt: Fra koblingsboks har jeg lagt en 3x2,5 PR ned til en 1-polet bryter, fra bryteren har jeg lagt en 2x2,5 PR til første stikket. I koblingsboksen kommer da; tilførselen, 3-lederen og 2-lederen som går videre til lampen.

Legger ved en liten tegning

Ikke tenk på jordingen, den vet jeg hvor skal ;)

Setter pris på all hjelp, gjerne litt billedlig forklaring :)

Takk

Anbefaler du ringer en lokal elektriker og får han til å komme og gjøre jobben. Dette har du pr. norsk lov ikke lov å gjøre selv og kan være potensielt livsfarlig

Lenke til kommentar

Bare for å ha ting på det tørre her.. Sitat "Litt lenge siden jeg har holdt på med dette nå så jeg må spørre". Jeg har svennebrev, men jobbet aldri etter lærling tiden. Teknisk sett er jeg en "fagmann".

Men! Jeg husker ikke hvordan jeg gjør dette, det er muligens derfor jeg posta denne posten.. hmm

Bedre at jeg spør her, og kanskje noen som har mer peiling på dette kan hjelpe til, enn at jeg kobler feil og ting smeller.

Lenke til kommentar
Tegn det en gang til hvor alle ledninger sitter sammen.

Skal stikkontaktene også brytes sammen med lampene?

Nei de skal ikke brytes, det er det som er poenget.

Her er hva jeg skal oppnå, og her er hvordan jeg tror det skal kobles:

Jeg skal ha fast spenning 230v i stikkene hele tiden, uavhengig av bryteren.

Denne er forsåvidt grei (brun og blå/hvit fra 3-lederen. Sammen med brun og blå fra stikket) Bryteren skal enkelt og greit skru av og på lampene, uten at strømmen til stikkontaktene mister spenningen. Slik tror jeg det skal gjøres :

post-209881-1265744777_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...