Ratleto Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Madammen driver og syr klær, og disse skal tas bilde av og legges ut på nett. Bildene blir ikke større enn 800px i høyden, så jeg orker ikke være så kjempenøye med alt mulig, men skygger hadde vært greit å få mest mulig vekk. Vi har bittelitt plass i et gjesterom der vi har hengt opp et hvitt laken som bakgrunn. Jeg fotograferer fra utenfor gjesterommet, gjennom døra, for å få litt avstand mellom klærne som enten henges opp eller er på en klesdukke, bak til bakgrunnen. Jeg har veldig lite erfaring med å "manipulere lys", men fant fort ut at en taklampe på 40W, en Ikea nattbordslampe, uten skjerm, på 25 eller 40W, sammen med blits (Canon 430EX II) ikke fungerte særlig bra. Ble forskjellig lystemperaturer rundt om på bildet, skygger var vanskelig å bli kvitt osv osv. Så, da må man finne en billig løsning på dette. Jeg har kikket på f.eks.denne (Biltema, lavenergi arbeidslampe, 2x26 sparepærer). Et par sånne med matpapir eller noe tynt stoff foran for å myke opp lyset, ville det fungert? Jeg må poengtere at det skal være så billig som mulig. Jeg har egentlig ikke en 1000-lapp å bruke på dette engang. Går det ikke an å få det billigere, så blir det å ta bilder ute med garasjeporten ellerno' som bakgrunn på overskyede dager. Eller ville en Orbis ring flash løst alle mine problemer...? Selv om den koster $199... Andre løsninger? All hjelp settes pris på. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hva med en softbox eller paraply på blitsen? Jeg betalte drøyt 400 for ett "strobistsett" med lysstativ, holder for kamerablits og paraply på ebay, legg til en adapter fra hotshoe til PC terminal og en synkkabel så tror jeg du skal komme langt. Lenke til kommentar
buckley Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Du kan gjøre det enkelt ved å bruke 4stk A3 ark tapet sammen. Legg på gulvet og klærne oppå. Om kamerablitsen blir for dårlig lys kan du bruke arbeidslyskastere, selv om disse ikke gir direkte hvitt lys. Ta ett bilde av papiret "helt ute av fokus" og bruk dette bildet som hvitbalanse for kameraet når du tar bildene av klærne. Juster fargebalanse i gimp/photoshop til slutt. vi kjøpte studiolys fra kaffebrus.com og har ikke angret ett sekund.. 4000NOK, men mye fine bilder ;-) Det er i allefall en måte som har vært prøvd ;-) *korrigert til .com* - kaffebrus holder til i sverige ;-) Endret 9. februar 2010 av buckley Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) vi kjøpte studiolys fra kaffebrus.se og har ikke angret ett sekund.. 4000NOK, men mye fine bilder ;-) Dette var ett sært tips, jeg finner ikke ett eneste studiolys på kaffebrus.se, kun totalt uinterressante linker type parkert domene... edit - google avslører at det trolig er kaffebrus.com du mener. Du bør oppdatere innlegget ditt, kaffebrus.se er en spamside. Endret 9. februar 2010 av ventle Lenke til kommentar
j-ew Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Her er en lenke til billigste måte å skaffe seg "studiolys" etter gjør-det-selv metoden. Enkelt og billig Alternativet kan være å kjøpe et par brukte blitzer og en reflektor. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Den arbeidslykasteren kan gjøre jobben. Men brukt direkte gir den hardt lys på samme måten som en ekstern blits. Grunnen er at lysarealet (altså den lyskastende flata) er lite. Du kan motvirke dette ved å bounce lyset f.eks mot taket. Men det vil trolig gi for mykt lys igjen, altså gjengi motivet praktisk talt uten skygger, og dermed gjøre det flatt og livløst. Bouncet vil lyskasteren og gi relativt lite lys. En løsning er å øke lysarealet ved å kjøre lyset igjennom en diffuserende flate. Du kan f.eks lage ei ramme som du spenner opp papir over og plassere den framfor lyskasteren (samme prinsipp som skyer ved overskya vær). Fordelen med dette framfor å bounce, er at det gir deg større kontroll, og mindre lysstap. Du kan da variere hvor hardt lyset skal være ved å øke eller minke lysarealet i forhold til motivet ved å flytte det fram og tilbake. Jo nærere motivet du plasserer den reflekterende flata, jo mykere blir lyset. Styrken vil være omtrent konstant, så lenge lyskasteren står på samme avstand. Ønsker du å lette opp skygger, kan du supplere med en reflektor eller to Det lager du på samme måte som diffusoren, men bruker den til å reflektere lyset i stedet for å kjøre det igjennom. Flere lyskastere kan og være ei løsning. Alt dette, og mye mer, finner du i denne serien av videotutorials http://www.youtube.com/user/prophotolife Han har og en god del gode tips om andre billige gjør det selv løsninger. Lenke til kommentar
cpy Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 du kan titte på den, rimelig paraply med samme egenskaper som softbox, og annet utstyr, leveringstid varier fra selgere fra 1 til 2 uker. link ebay Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Takker for svarene så langt. Setter pris på dem. Har såvidt kikket på linkene, og skal gå mer nøye gjennom dem etterhvert. Sånn som jeg forstår det, så vil billigste måte å få et OK oppsett på, være å få én lyskilde med diffusing av noe slag, og en reflektor. Og det burde la seg gjøre til under tusenlappen, vil jeg tro. Ang paraplyen som cpy linket til, så så den veldig grei ut. Men jeg antar at jeg vil få litt problemer med å bruke den når jeg ikke har noen (lang) ledningsstyring eller trådløsstyring av blitsen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 To sånne og en sånn, eller like gjerne bare en sånn, så har du fjernstyring av blitsen. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Er alle kinesere på ferie eller? I alle tipsene jeg vurdere, og som er på Ebay, så står det The seller of this item is away until February 21, 2010. You may purchase this item, but there may be a delay in processing your order. Jeg trenger tingene NÅ! Neida, ikke så ille. Hehe. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Er alle kinesere på ferie eller? I alle tipsene jeg vurdere, og som er på Ebay, så står detThe seller of this item is away until February 21, 2010. You may purchase this item, but there may be a delay in processing your order. Jeg trenger tingene NÅ! Neida, ikke så ille. Hehe. Du er faktisk ikke så langt fra sannheten, de aller aller fleste kinesere er faktisk på ferrie. De feirer i disse dager kinesisk nyttår og det er større for dem enn jul, nyttår og påske til sammen for oss Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Regna med at det var noe sånt ja. Hehe. Men ante ikke at det var SÅ stort for dem. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 du kan titte på den, rimelig paraply med samme egenskaper som softbox, og annet utstyr, leveringstid varier fra selgere fra 1 til 2 uker. link ebay Takker for bra tips. Men trenger jeg noe for å få denne opp fra gulvet, eller følger det med stativ av noe slag? To sånne og en sånn, eller like gjerne bare en sånn, så har du fjernstyring av blitsen. Vurderer sterkt den siste der. Men sliter man med at blitsen ikke fyres av med sånne billig-ting, eller er det bare sånn 2 av 1000 ganger slikt skjer? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 To sånne og en sånn, eller like gjerne bare en sånn, så har du fjernstyring av blitsen. Vurderer sterkt den siste der. Men sliter man med at blitsen ikke fyres av med sånne billig-ting, eller er det bare sånn 2 av 1000 ganger slikt skjer? Har ett sett (en sender og tre mottakere) i bestilling, regner med å få dem i løpet av uka. Kan gi tilbakemelding når jeg har testet dem litt Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Hm. Har jeg ikke blits-synk-kabel-utgang (eller hva det heter) på Canon 30D? Men ikke på 350D? Blitsen jeg har er en Canon Speedlite 430EX II. Den har vel ikke slik inngang for synk? Eller? Jeg har i alle fall ikke funnet en slik en på blitsen. Men hvis jeg har utgang på 30Den min, da trenger jeg bare ledning og hot-shoe-sak til blitsen. Ikke sant? Men hva slags ledning? Vil en slik en funke? Endret 17. februar 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Hotshoe-adapter har vanligvis PC female-kontakt. 30D'en har også PC female, så du bør nok heller se etter en PC male - PC male-kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå