Gå til innhold

SSD - 1 eller 2 disker?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe SSD-disk(er) for å korte ned loadingtid i mine mest brukte spill og applikasjoner og lurer på hva som kostnadseffektivt å gjøre.

Tanken min var til å bruke en Intel X25-V 40Gb som OS-disk og en X25-M Gen2 som applikasjonsdisk, men etter å ha lest at mindre SSD-disker er tregere blir jeg usikker på om dette er en bra løsning.. For burde ikke den raskeste disken være OS-disk?

En mulighet er å gå for 2x X25-M disker, men det føltes samtidig bortkastet med en OS-disk hvor 60-70Gb av plassen aldri brukes..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som kan være av interesse med tanke på ytelse er å legge pagefila på disk 2, eventuelt legge pagefiler på begge.

Og selvfølgelig kjøre diskene på hver sine kontrollere.

Når det gjelder raskeste disk til OS eller applikasjoner er litt avhengig av hvilke av de "to" som krever mest skrive og lesetilganger (herunder litt tanker mot pagefila som blir brukt av begge også).

Når det kommer til hastigheter og størrelse har jeg ingen aning.

Henger meg litt på denne.

Note: jeg har ingen erfaring med SSD, bare generelt med flere av den gamle sorten hvor jeg har brukt lignendes triks for å lastbalansere.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Hvorfor gå for 2 disker? Enkleste er en disk og hvis du har behov for å skille applikasjoner og OS så er det bare å lage to partisjoner. Jeg bruker en Intel X25-M G2 160 GB har OS, spill og applikasjoner på samme partisjon og er veldig fornøyd med det. Filmer, bilder og musikk ligger på store spinnedisker.

Når det gjelder hastighet på Intel diskene så kan denne grafen fra Benchmark tråden vise hvor de ligger i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...