Gå til innhold

Kan man sperre USB-porter?

Ferendaz

Anbefalte innlegg

Heia!

Fant ikke helt ut hvor jeg skulle poste, så jeg endte på "annet" :D

Jeg lurer på om det er mulig å sperre/slå av USB-portene slik at de ikke virker, dvs reagerer når du putter noe inni.

Er åpen for både programmer/innstillinger og fysiske tiltak (må være låsbart).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det ikke vært en tråd om akkurat det samme for en stund siden (en måned eller noe slik)?

Uansett, jeg fremholder mitt forslag om å bruke limpistol til å plombere usb-porten. Utrolig enkelt og effektivt så lenge man er garantert å aldri få bruk for disse portene igjen.

Lenke til kommentar

Du kan deaktivere USB-porter i Enhetsbehandling i Windows 2000/XP.

Start -> Kjør -> devmgmt.msc -> Universal seriell busskontroller

Dermed gjelder det å finne ut hvilken som skal blokkeres, da det gjerne listes opp mange, og de har svært kryptiske navn også. Du får nesten bare prøve deg frem, koble til en USB-mus og deaktiver én og én (høyreklikk på oppføringen og velg Deaktiver), inntil musa slutter å fungere, da har du sikkert funnet den riktige.

Deaktivering av USB-porter kan vel for så vidt gjøres i BIOS også, men det varierer nok fra hva slags BIOS man har, til at jeg ikke kan beskrive fremgangsmetoden for deg her jeg sitter med såpass lite informasjon.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar

Det er ikke min/vår datamaskin, så jeg kan nok ikke bruke fysisk permanente løsninger :D

Jeg husker ikke hvilket OS den har, men såvidt jeg har sett blir det brukt klassisk visning på startmeny etc. Det tyder vel på 2000/xp?

Tusen takk for hjelp :D

@Geir_hk Prøvde å søke, uten hell.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om USB porter som er plassert i fronten av kabinettet, så er det ikke verre enn å bare rett og slett åpne kabinettet og fysisk koble ifra.

Desverre er ikke dette en fungerende metode for usb-portene som er integrert i hovedkortet. Her råder jeg trådstarter til å kikke i manualen til hovedkorte pluss rote litt i bios og se om det lar seg gjøre å deaktivere disse portene. Funker ikke det, så kan man ty til device manager som siste utvei da.

Lenke til kommentar

Lurer på hvem som er villig til å betale for "USB Blocker"

Kanskje de samme menneskene som kjøper but-plugs...

ANYWAYS Så brukte jeg litt for mye tid på å finne på dette innlegget, så ON-TOPIC så vil jeg si at device manager er beste løsningen. Kan du løse et problem i software, er det den løsningen som har minst sannsynlighet for å ta fyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...