Gå til innhold

Kommentartråd til oljeflekken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hyggelig å få positiv respons på dette! :D

Jeg har ikke fått gjort noe denne uken, grunnet at min far absolutt måtte dra alle de fire boremaskinene sine ut på landet og glemme de igjen der ute :hrm: Han har heldigvis dratt ut igjen denne helgen og kommer tilbake med en av de på søndag, da skal dere ikke se bort ifra at det blir en ny update med topplaten på plass :)

Ellers kan jeg si at jeg vurderer å bare kjøre på med vanlig hydraulikkolje til denne maskinen, noe som ikke er helt problemfritt ettersom det avgir en del farlige gasser. Planen blir da å gjøre kabinettet så tett som mulig, og man kommer en god del på vei med silikon.

Hvis det er noen som har innspill eller forslag så settes det pris på :)

Lenke til kommentar

Virkelig hyggelig med positiv tilbakemelding :)

Jeg skal prøve å holde koken oppe og gjøre litt hver uke, så slipper vi at det stopper opp :) Forresten, er det noen som har forslag til valg av SSD? Det kommer ikke til å være noen andre SATA-enheter på denne maskinen annet enn SSD, med andre ord vil jeg gjerne ha litt mer plass enn 40GB. Noen som har forslag til en god SSD på rundt 60GB(til en pris under 1500)?

Lenke til kommentar

Med andre ord vil jeg gjerne ha litt mer plass enn 40GB. Noen som har forslag til en god SSD på rundt 60GB(til en pris under 1500)?

Om du ikke aksepterer Intel x25-V til ca 900-950kr for 40GB, som er det som gir klart best ytelse til systemdisk vil Kingston V+ G2 64GB være "the next best thing" for deg i denne maskinen. Prisguiden sier 1085kr for 64GB på Amentio. Amentio selv sier 1100kr.

Antatt ytelse 4000-5000 IOPS les, ca 1500 IOPS skriv, 200+ MB/s les og 100+ MB/s skriv (ekstrapolert fra 30GB og 128GB versjonene).

Ser ut som et interresant oppsett dette, men det burde vell finnes en bedre olje type enn haudralikk-olje også som ikke koster skjorta?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mineral_oil

Det burde være greit mulig å få tak i noen liter av en n-alkan med lav viskositet og grei varmeoverføring. Det er også lurt å sjekke at den ikke har for høyt damptrykk (at den fordamper så du kan puste den inn...) og ikke er tilsatt giftige stoffer.

Lenke til kommentar

Tok et kjapt google søk og kom opp med dette:

http://www.biltema.no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Kombiolje-10W30/

http://www.biltema.no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Kombiolje-10W301/

10L olje til 269kr definert som "Høykvalitets universalolje (STOU)" som bør holde grei viskositet (30) ned til 10 grader (W10). Siden den er beregnet som motor/gir/hydraulikk olje så kanskje det er en idè å lukke systemet med silikon som du sier for å unngå avdamping.

Du kan også ta en tur på apoteket og spørre om de har (n-)alkaner med 13-16 karboner (ikke høyere, for da blir smeltepunktet over romtemperatur...) til en god pris. 13 fordi den har 102 grader celcuius antenningstemperatur (ikke selv-antenning... Lavere karbon nummer tenner ved for lav temperatur), og 16 fordi den har 18 grader celcius smeltepunkt. Lavere tall vil være mer tyntflytende, men sansynligvis være mer flyktige. Du kan fort nevne bruksområdet ditt og spørre om de har fler på lager hvem de mener er OK, og så gå for den billigste.

wiki om høyere alkaner: http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_alkanes

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har kjemi på skolen så jeg kjenner til mye av det du snakker om, og det jeg har vurdert var å gå til innkjøp av medisinsk parafin. Dette selger de på apoteket, og er vel en blanding av diverse alkaner med mer eller mindre ideell lengde på karbonkjeden. Problemet er at dette selges med en literpris rundt 300 kroner. Det hadde klart vært en fordel å benytte seg av dette, men da blir dette fort skremmende dyrt.

På en annen side merker jeg meg at literprisen stuper voldsomt hvis man kjøper større kvantum. En flaske på 100mL medisinsk parafin kostet på apoteket i overkant av 100 kroner. Dette gir altså en literpris på over 1000 kroner. Hvis jeg hadde kjøpt den største flasken de hadde, så hadde det kostet meg 300 kroner. Med andre ord ble literprisen en tredjedel når jeg skulle ha 10 ganger så mye. Hvis jeg da hadde funnet noen som solgte medisinsk parafin på 5L-tank så er det mulig at literprisen hadde sunket mot noe jeg kunne leve med.

Jeg tar ditt ord for at Intel x25-V er det riktige valget av SSD.

På en annen side har jeg lekt litt med tanken om å sette to OCZ Solid 2 Series Value 30 GB i RAID0(selv om dette strekker budsjettet), har du noen formening om hvordan det ville gjøre seg?

Ellers vil jeg bare si takk for grundig og god tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Solid 2 skal visstnokk være indilinx basert, men specs er lavere enn Vertex og Agility.

x25-V har bedre IOPS ytelse enn 2 Solid 2 i RAID 0, men 2R0 Solid 2 har en del bedre sekvensiell ytelse. 820kr på amentio med status ikke på lager gjør meg skeptisk. Og 820kr/30GB = 27,3kr/GB

x25-V koster ca 919kr på lager hos mpx for 40GB = 919/40 = 23kr/GB

Altså er x25-V en del billigere pr GB, pluss den yter høyere.

Et annet alternativ for lav-kost PCen, som vil være det beste om hovedkortet ikke støtter AHCI/RAID er Kingston V+ G2 64GB som koster 1100kr på amentio = 17,2kr/GB.

Jeg oppfordrer deg derfor til å enten undersøke i mellomtiden eller vente til du får hovedkortet og så sjekke om det støtter AHCI/RAID. Om det ikke gjør dette får du klart mest for pengene med Kingston V+ G2. Uten NCQ (som man får i AHCI/RAID) yter ingen av SSDene over 5000 IOPS les, og med bruksområdet du vil ha med maskinvaren du har listet vil ikke 1500 IOPS @ 4KB random write bli noen betydelig flaskehals. Kingston V+ G2 har også best sekvensiell ytelse, med 200/110 les/skriv. Solid 2 yter 170/70, og x25-V yter 190/40.

EDIT:

Om du ikke går for MEDISINSK parafin (som er overpriset for å være ren til bruk med kjemikalier og medisiner) men heller av den vanlige typen du brenner for varme om vintern kan du få literpris som er veldig akseptabel. Spørsmålet da blir bare om viskositeten blir for høy, og om den damper. (og selvfølgelig om antenningspunktet går under 90-100 grader...).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter RAID/AHCI, og jeg har det for så vidt også stående på rommet. Utifra det du sier så tror jeg at jeg lander på Intel x25-V. Jeg tror nok 40GB skal gå greit for denne maskinen, jeg har tross alt det meste jeg trenger delt ut over nettet hjemme. Takk for hjelpen! Når det gjelder parafin, så skal jeg prøve å få sjekket dette ut så fort som mulig. Hadde vært greit å finne et alternativ til hydraulikkoljen, ettersom denne er langt ifra er ideell på flere punkter.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke merket noe som helst til effekten av hydraulikk som løsemiddel, og maskinen fungerer flott fremdeles. Temperaturene går det også fint med og ved surfing på nettet osv ligger CPU på ca 35 grader. Det eneste problemet er at jeg ikke klarer å få sirkulert oljen godt nok og oljen er dermed ganske mye varmere i toppen av tanken enn i bunnen. Dette er strengt tatt ikke noe problem ettersom temperaturene holder seg rimelig lave hele tiden, men ved tyngre bruk av grafikkbrikken blir temperaturskillet irriterende stort. Jeg har planer om å plassere en enkel vifte til i tanken(som vil dytte kald olje opp), og jeg har en liggende som kan passe ypperlig til oppgaven.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...