Gå til innhold

deny access to folder/files

Anbefalte innlegg

Det jeg har i tankene er følgende...

man har bilder på hjemmesiden, sant. Og man kan jo høyreklikke på dem og velge "vis bilde" eller lignende... Det som er da, er at hele filbanen vises i adresselinja. hele mappestrukturen...

Kunne tenkte meg å nekte adgang slik. Endten ved å sende brukeren tilbake til siden de var på. eller at det kommer til en eller annen feilmeldingsscript...

Mener dette kan gjøres med .htaccesss - Noen som kjenner til hvordan dette gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg har i tankene er følgende...

man har bilder på hjemmesiden, sant. Og man kan jo høyreklikke på dem og velge "vis bilde" eller lignende... Det som er da, er at hele filbanen vises i adresselinja. hele mappestrukturen...

Kunne tenkte meg å nekte adgang slik. Endten ved å sende brukeren tilbake til siden de var på. eller at det kommer til en eller annen feilmeldingsscript...

Mener dette kan gjøres med .htaccesss - Noen som kjenner til hvordan dette gjøres?

Du kan passordbeskytte katalogen som bildet ligger i, og forhindre generell katalogbrowsing vha. .htaccess. Du kan også forhindre at folk linker direkte til bildene dine, som beskrevet her:

http://www.clockwatchers.com/htaccess_images.html

Ingen av disse tingene forhindrer det du vil forhindre, tror jeg. For at et bilde skal kunne vises i en browser i det heletatt må browseren se url'en til bildet. Denne får den jo i html-koden til siden som bildet er på, og dermed er katta ute av sekken.

Noen sider har javascript som fanger opp høyreklikk-eventet og gir en feilmelding, men det unngår man jo lett ved å bare skru av javascript, eller man kan bare velge view source fra en meny som javascript ikke har kontroll over.

Hvis du ikke vil at mappestrukturen din gjenspeiles i url'en kan du streame bildene istedenfor å linke til bildefilene statisk. Da «skjuler» du stiveien til bildene i php-koden på serveren som brukerne ikke får se.

se f.eks.

http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...fm/1156210.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...