asdubvb Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hvilket format bør jeg konvertere lydfilene mine til før jeg brenner de? Hvis det har noe å si da... Vil at CDene skal funke på CD-spilleren min og andre sine. Jeg brenner med CD-R ett eller annet ukjent merke :S Jeg har brent med WMP i .WMA format før. Funka på en gammel cd-spiller etter to forsøk Men det funket ikke på den nye vi har :S Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Mange CD-spillere takler bare CDA- eller WAV- format. Hvis det ikke CD-spilleren din støtter wma eller mp3 (se i bruksanvisningen), må du bruke wav. Lenke til kommentar
asdubvb Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Mange CD-spillere takler bare CDA- eller WAV- format. Hvis det ikke CD-spilleren din støtter wma eller mp3 (se i bruksanvisningen), må du bruke wav. Takker! Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Da kan jo jeg spørre, hva gir best lydkvalitet når man brenner CDer? Jeg importerer/konverterer CDer til MPR-format, bitrate 320 med VBR (høyeste kvalitet) i "joint stereo" og 48000hz. Også brenner jeg CD'er i iTunes, bruker da hastighet 4x eller 8x. Er dette optimalt? Hvor mye taper man på det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det er naturligvis ikke optimalt, komprimering til MP3 vil alltid bli en viss degradering. Det er bedre med tapsfri komprimering, som FLAC. Da kan en CD gjenopprettes til WAV med orginal kvalitet. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Okey. Men hva er FLAC? Jeg kan bruke "Apple Lossless" eller WAV-koding ved import. Blir disse det samme, altså tapsfri komprimering? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 FLAC "Apple Lossless" tilsvarer FLAC. WAV er ikke komprimert, så det tar stor plass. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Ok takk I hvilken hastighet vil du anbefale å brenne? Sist prøvde jeg x2... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 I teorien er det ingen forskjell mellom laveste og høyeste hastighet, men i praksis må man sette ned hastigheten hvis det blir problemer. Kommer sikkert an på kvaliteten til media og drev. Så tar man seg tid til å bruke x2 så bør det vel bli bra uansett. Men nå er det lenge siden jeg gjorde dette. Bruker kun MP3 fra disk. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Ok. Brenner en del CDer til å ha i bilen skjønner du, derfor jeg spørr... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Til bilen bruker jeg iPod (med disk), den styres som en CD skifter. Svært mye bedre enn å styre med CD'er. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Til bilen bruker jeg iPod (med disk), den styres som en CD skifter. Svært mye bedre enn å styre med CD'er. Jepp, I know I know. Men jeg synes det er verd styret, siden lydkvaliteten er best på CDer. Har flest originale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå