Gå til innhold

Ingenør utdanning, hvilken krav til matte?

Noxnon

Anbefalte innlegg

Jeg har nå nylig sett en del på ingenør linja, hvor jeg har stor interesse for å ta et studium. Kravene for å komme inn er 3MX/MN matte (som tilsvarer det vi kaller i dag R2 matte) og fysikk2 . Jeg holder på med S1 matte, hvor jeg holder meg mellom 4-5 i karakter... ambisjoner for å få 6. Dessuten har jeg fysikk i år og har planer om å forsette neste år(Får 4 i fysikk).

Poenget er at min matte (S1->S2) ikke er tilstrekkelig etter kravene for inntak på ingenør linja. I følge mattelæreren jeg har nå mener han at jeg burde klare meg med matten jeg har nå.. men er vedlig usikker nå..

Vet noen om inntaks kravet ikke har noen untak? Om jeg får gode karakterer i matten jeg har nå, vil ikke det ha noe å si eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kreves nok bestått i fagene 3MX og 2FY (Husker ikke hva de nye navnene er), bestått fagbrev eller fullført TRES for å søke seg innpå en ingeniør utdanning. Nå har jeg bare planer om å starte opp så har lite erfaring med det, men det sies at matten og fysikken er relativt hard. Det er hvertfall de to jeg frykter mest.

Lenke til kommentar

Eg vil anbefale å bytte matte, eventuellt ta R2 matte som privatist. Om du vil bli ingeniør så må du ta desse fagene. Om du ikkje tar dei på vgs så må du ta dei på eit forkurs til ingeniørutdanninga.

Om ikkje anna så vil du med R2 matte ha valget om å ta ingeniørutdanning sjølv om du kanskje ender opp med å ta ei anna utdanning.

Om du fortsetter på s matte no så betyr det at du reelt sett har valgt bort ingeniørutdanninga.

Eg forstår ikkje kvifor læraren din anbefaler deg å klare deg med den matten du har så det ville eg snakka meir med han/ho om. Det kan være greit å vite om du blir anbefalt å klare deg med s matte fordi du har kommet så langt i s matte alereide, om det er fordi læraren meiner du har for dårlige karakterar for R2, om det er fordi r klassa er full, eller om læraren rett og slett har ein anna ide om kva utdanning du bør ta.

Vil du gå ingeniør så må du ha rett matte og fysikk, med kun s matte så har du ein del færre valg etter vgs. Kan også informere om at sjølv om det er ein fordel med gode karakterar i matte og fysikk så held det med ståkarakter for å komme inn på ein ingeniørhøgskule. Det einaste som skjer med dårlige karakterar er at du vil ha litt vanskeligare for å komme inn på førstevalget. Kjenner sjølv til folk som har hatt dårlige karakterar frå vidaregåande men som har kommet inn på ingeniørutdanninga og funnet ny motivasjon slik at dei fullførte med gode karakterar frå høgskulen. I jobbintervju er det karakterane frå høgskulen som betyr noke, ingen som bryr seg om du hadde dårlige karakterar på vgs om du har gode karakterar frå høgskule eller universitet.

Lenke til kommentar

Okay takk for oppklaringa... Det hørtes veldig vanskelig å ta R2 som privatist ettersom jeg ikke da har R1 eller noe grunnlag for det. Hvor mye koster et slikt forkurs? Hvis jeg allerede har bestått fysikk2 og ønsker bare å ta R1 og R2 matte, vil det være mulig? Eller må jeg ta hele realfags biten om igjen? Forresten; hvor lang tid tar et slikt kurs?

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar

Forkurset til ingeniør er vanligvis 1 år, men dette er da meint for dei som mangler både matte og fysikk. Skal du ta R2 må du ta R1 fyrst. Kostnaden med eit slikt forkurs veit eg ikkje, men eg trur det er "gratis" slik at det koster deg berre semesteravgift pluss 1 år ekstra med studielån.

Men du kan ta R matten som privatist. Om du no tar s matte så er delar av pensumet det samme i begge mattefaga, så delar av det som du kan få på privatist eksamen har du allereide lært.

Det krever litt eigeninnsats å ta fag som privatist, men det er langt ifra umogleg. Om du i tillegg leiger deg ein lærar eller ein av dei flinkare elevane i r matte til å hjelpe deg nokre timar så burde dette fint.

Lenke til kommentar

The Avatar: Forkurset på ett år er strengt tatt ment for folk uten studiekompetanse. Skal man bare ta realfagsbiten kommer man unna med et halvt år :-)

Ellers enig i at jeg ville forsøkt å ta R-matten som privatist heller. Du vil sannsynligvis få lov til å være det som kalles hospitant i R2-timene i høst, altså at du er til stede i timene uten å bli vurdert. Tar du R1 som privatist enten nå eller til jul, vil du også muligens kunne få elev-status i R2 til neste år.

Lenke til kommentar

Hmm ta privatist til sommeren i R1 virker jo også ganske krevende.. Men dere har åpna meg for nye ideér! Jeg vil bruke følgende uke til å tenke på det... snakke med mattelærer og rådgiver. Takk for all hjelpen, jeg er kjempe takknemmelig for det! =)

Lenke til kommentar

Tar du ettårig forkurs for å øke realfagskompetansen din klarer du deg fint uten studielån. Matematikk + Fysikk på forkurs er 17t i uka, som gir deg minst 20t i uka med jobb. 80x120=9600 pr mnd. Mer enn du får i lån/stipend.

Dessuten er det ikke så dumt å ta forkurs for å skjerpe realfagskompetansen. Det gir deg et godt utgangspunkt for å starte på en ingeniørutdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...