nomore Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Dette er kommentartråden til arbeidsloggen min om Smart Vekkerklokke v2. Vennligst hold alle kommentarene i denne tråden! Kommenter i vei! Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Dette ser utrolig spennende ut! Men blir det ikke litt mye ledninger over alt når du skal ha til putevibratoren og sensor på om du ligger i senga? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Både og. Putevibratoren er bare en ledning. Hvorvidt eg skal ha en egen sensor for å vite om eg ligger i senga vet eg ikke enda. Kanskje det finnes en bedre måte å sjekke det på? Første tanken min var å legge ei kontaktmatte eller vekt under overmadrassen. Men eg er ikke sikker på om det er den beste måten å gjøre det på. Forslag mottas Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Hahaha, du har ikke vurdert å legge deg en halvtime tidligere og stå opp en time tidligere? Dette virket jævlig tungvint. Uansett skal du ha lykke til. Ser spennende ut. Endret 8. februar 2010 av Benny Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Den letteste måten er ikke alltid den morsomste Om eg legger meg 30 minutt før så slumrer eg bare mer. Ingen løsning for meg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Fant et lignende prosjekt: - Arduino Binary Alarm Clock Lenke til kommentar
eydybdal Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Trenger vel ikke gjøre det så tungvindt som å plassere vektsensor i madrassen? Det burde vel være godt nok med en microbryter plassert i en av fot stolpene til senga, sammen med en fjærbelastet ordning. Se for deg en microbryter, sammen med en justerbar fjær. Man tilpasser fjæren slik at den presser sengen en halv cm over gulvet når det ikke ligger noen personer i sengen. Når sengen frigjøres fra gulvet løser microbryteren ut. Det bør nok være en fjær som kan tilpasses, ettersom man ofte har litt mer innhold i sengen på vinterstid enn på sommeren, og sengen vil variere noe i vekt mellom de ulike årstidene. Fordeler: Billige komponenter. Bakdeler: Bakdelene vil jo selvsagt være at dersom man setter noe i senga, så vil microbryteren løse ut, og man vil få en feil deteksjon. En viktig faktor under programeringen. En annen stor bakdel er at man bør nok være noe handy for å modifisere sengen med en god fjær løsning. Et annet godt alternativ vil kanskje være en fotocelle detektor. Et godt eksempel er detektoren som står på alle kassedisker med rullebånd på dagligvare butikkene. Når en vare kommer frem til kassen, stopper båndet. Dette løses enkelt med en fotocelle detektor plassert på ene siden av båndet, og en refleks på andre siden. Når lys strålen kuttes, løser detektoren ut. En slik sensor plassert litt over sengens normale høyde (oppredd tilstand) vil kunne detektere om noe befinner seg i sengen eller ikke. Fordeler: Billig løsning Bakdeler: Dersom man ligger veldig urolig, så kan man havne i en possisjon hvor lys strålen ikke ser deg. Den største bakdelen er nok at ting lett kan komme i veien for lys strålen. Setter man noe i veien for lys strålen så er den ubrukelig. Et tredje alternativ, som nok er det beste, vil være et IR øye. Et IR øye plassert i taket over hodeputene vil kunne registrere varme som blir avgitt fra omgivelsene. Dette trenger ikke nødvendigvis være varme i bevegelse. Kroppstemperaturen vil alltid være høyere enn romtemperaturen, og et IR øye vil derfor alltid kunne registrere en person i et rom, uavhengig om denne er i bevegelse eller ikke. Enkle IR komponenter som bevegelesdetektorer osv inneholder et IR øye. Softwaren i en slik komponent er ikke bygget for å se varme, men se varme i bevegelse for å kunne registrere endringer. Man kan nok manipulere et slikt IR øye, for å detektere om området inneholder samme temperatur, eller om det er store temperatur forskjeller i området IR øyet ser. Dersom det er stor temperatur forskjell (20 grader rom temperatur, og 37 grader kroppstemperatur), vil IR enheten kunne detektere at en person er tilstede innenfor synsområdet. Det finnes nok mange IR enheter som IR kameraer osv som kan brukes til et slikt formål. Alternativet er å få tak i en enhet som inneholder en IR enhet, plukke ut denne, og skaffe nødvendig hardware for å lese av data. Fordeler: God og sikker detektsjon av gjenstander som avgir varme (personer / dyr) Bakdeler: Dersom man har til vane å sove under en tykk vinterdyne, med både hender og hode, i et varmt rom, vil et IR øye få noe problemer med å se de store temperatur forskjellene. Samtidig er det en dyr og komplisert løsning som krever mye utstyr og tolmodighet, ikke minst prøving og feiling. Good luck! =) Endret 9. februar 2010 av eydybdal Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Trenger vel ikke gjøre det så tungvindt... *SNIP* Exactly! Hva med bare en bryter hvor du manuelt skrur av klokka i et annet rom? Det krever altså at du må stå opp og gå i et annet rom for så å slå den av, og da er det ikke like lett å falle for fristelsen og legge seg tilbake i senga. Endret 9. februar 2010 av Bluebeard Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Fordi eg ønsker at det skal være en viss form for automatikk inne i bilde for å unngå at eg glemmer å slå av klokka eller at eg uheldigvis slår av klokka før eg egentlig var våken. Takker for forslag eydybdal. Dette med en bryter under et eller flere av bena har eg tenkt på før, men eg anser det som uaktuelt da mye klær eller ei bikkje for den del fort kan trigge sensoren. Andre alternativ var en god ide, men ser for meg potensiale for feilutslag der også. Uoppreid dyne kan trigge den for eks. IR kamera derimot var en veldig god ide. Men, som du sier, veldig komplisert. Eg skal ha løsningen i bakhode for det kan jo hende eg kommer over noe tilsvarende på nettet To mulige løsninger eg har sett på i mellomtiden er blåtann(søk etter telefoner i nærheten) og/eller pulsmåler. Fordel med disse er at begge støtter muligheten for to personer i senga(og vekking av kun en av gangen). Nå er eg singel atm, men vet jo aldri. Ulempen med blåtann er at eg må begynne å ta med meg telefonen til sengs igjen og at blåtann alltid må være på(noe den er siden eg bruker blåtann håndfri). Ulempen med pulsmåler er at eg må bevist ta på meg en pulsmåler når eg legger meg og ha denne på i 7-9 timer. En ting er at den kan bli ubehagelig, men det trekker også mye strøm. En annen fordel da er muligheten for å følge med på søvnkvaliteten til hver enkelt person og kanskje bruke dette i kalkuleringen av optimalt tidspunkt for vekking(i en lett søvnfase). I tillegg er eg heller ikke sikker på om eg skal ha et display på enheten. Eg kan kanskje bruke displayet i Squeezeboxen til å vise meldinger når det trengs. Og siden Squeezeboxen allerede viser klokkeslett så blir det litt overkill å ha to. Lenke til kommentar
duckers Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 RFID brikke under huden og en sensor i rommet (drit i billig..) Så kan du benytte den samme brikken til start av bilen og låsing av ytterdøren i tillegg. Åååå som jeg gleder meg til framtiden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Problemet med RFID er kort rekkevidde(som oftest). Alternativene som eg kan se er å bruke vanlig RF(i en så liten chip som mulig), mobiltelefon(via blåtann) eller via senderen i iPod+Nike-settet. Men eg leker litt med tanken på det samme som du Lenke til kommentar
quantum Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Kongeprosjekt. At du ville våkna av deg selv om du droppa prosjektet til fordel for mer søvn skal vi overhoooooodet ikke tenkte på her ... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Joda, men da ville eg samtidig forsovet meg Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Etter litt tenking og research tror eg at eg har kommet frem til å bruke blåtann til å sjekke tilstedeværelse. Dette gir da to muligheter: - kontinuerlig søk etter andre blåtann enheter for å oppdage når min telefon er i umiddelbar nærhet(= eg er i rommet og vekkerklokka er aktivert) - mulighet for å lage et program til mobilen for kommunikasjon med klokken(manuelt spesifisere vekketidspunkt, endre oppsett, stille tid/dato osv) Så da må eg få bestilt inn en blåtann modul også Er det forresten noen som mener kategorien eg la disse trådene i er feil? Eg fant liksom ikke noe mer passende. Etterhvert kan det jo se ut til å være mer elektronikk her enn programmering, men til slutt håper eg det blir mye av begge deler. Tips til andre steder å legge de evnt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Ville bare komme med en liten oppdatering her siden det er så lenge siden. Prosjektet er ikke lagt på is Eg venter fortsatt på deler. Har bestilt mye rart fra den andre siden men dette er første gangen det har tatt over 10 dager. Skuffet. Og den ene pakken(av to) har eg sporing på, og den ligger fortsatt i tollen. Neste gang prøver eg jetcarrier.com. Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Du er min nye helt! Dette er sheriff! Ja det er mange måter som hadde vært enklere, men dette er da mer moro! Dessuten er det lettere å stå opp om morgenen hvis man har noe å glede seg til! (jeg kjøpte meg motorsykkel, var lett å stå opp i ca 3 mnd ) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 La til en liten oppdatering i selve arbeidsloggen med noen bilder av de første tilkoblingene. Har svidd av en DS1307 sanntidsklokkekontroller allerede. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Har svidd av en DS1307 sanntidsklokkekontroller allerede. Jeg har litt å gjøre med et prosjekt hvor vi etterhvert kommer til å måtte bygge en styringsboks som, uheldigvis,må vœre veldig nøyaktig. Håpet er å kunne basere det på samme komponentene du har brukt faktisk. Når du har fått lekt litt med klokkekontrolleren hadde det vært fint å høre hva du syns om den. Er den stabil og nøyaktig? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Eg har så langt ikke fått sammenlignet nøyaktigheten over tid, men komponenten i seg selv er veldig enkel å jobbe mot og så langt veldig stabil. At en av disse ble svidd var helt og holdent min egen feil Det geniale med DS1307 er at den har egne tilkoblingspunkter for batteritilkobling. Og med et lite klokkebatteri skal komponenten klare å holde på tiden i 12-15 år. Genialt Nøyaktigheten dog skal være veldig bra, og stort sett går dette på nøyaktigheten på krystallen som kobles til. Her valgte eg en billig, siden eg vil oppdatere klokken regelmessig via nettverket uansett. Så for min del var kriteriet at den klarer å holde tiden innenfor et par minutter etter et par uker, og det tviler eg på at blir noe problem. Mest sannsynlig er den mer nøyaktig enn det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Ser dessverre ut til, etter mye prøving, og minst like mye feiling, at eg må gå bort i fra den opprinnelige planen med å bruke ZigBee til kommunikasjon. Hovedproblemet ligger i at eg ikke klarer å få til en fornuftig måte å bruke xbee-modulene på. Eg får til å sende info frem og tilbake, men å tolke informasjonen og gjøre noe med den overgår min evne på nåværende tidspunkt. Eg ser derfor på muligheten for å bytte ut ZigBee med standard nettverk eller WLAN. Fortrinnsvis WLAN da eg kun ønsker at klokka skal kobles til strøm, og fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå