Gå til innhold

[Løst]Hjelp til kjøp av Gaming PC (10,000kr)

Anbefalte innlegg

@henrik

Ingenting galt me noctua kjøleren, hvor jeg har hentet datakunnskapen min fra, blant annet gjennon 20 år med dette som hobby, bygget rundt 100 rigger,3 år på It-akedemiet, og aktiv bruker av data siden Amiga 500 tiden.

Og ja er det rom for en god kjøler i budsjettet så tar en det, men ikke på beskostning av ting som ellers ville gitt en bedre rigg.

Noctua kjøleren hører typisk hjemme i en stille rigg, og for klokking.

På stock frekvens er det inga problemer med standard kjøleren.

Nå har jeg svar på hvor jeg har min datakunnskap ifra, nå kan du fortelle hvor du har din ifra. Dersom riggen du selv har satt opp i din egen tråd skal være en attest på dine kunnskaper, ja så stryker du med glans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ikke, vet ikke så mye om din kompetanse, og hvor mye du er villig til å overklokke. Ellers så ser det veldig bra ut. Godt grafikkort fra xfx, som er på tilbud på komplett nå (xt versjonen).

Bra med x16 crossfire. Ser veldig bra ut egentlig. For fremtiden så vil jeg anbefale ssd. De er herlige. Men akkurat nå har du et topp oppsett.

Så får du avgjøre om du vil ha en kjøler eller ikke. Du kan jo alltids kjøpe en senere.

Håper du har en god skjerm, komplett har tilbud på 27" fra benq nå. En kompis har den, den er STOR. Men utrolig god i forhold til pris

Kanskje litt for stor den? Haha

Ser på netshop nå.. de har frakten på rundt 400kr (med kabinett, skjerm og resten av pc'n)

Uten skjermen koster det 10080 (ink. frakt) som er akkurat mitt budsjett

P.S: Er 5870 så veldi "overpower" iforhold til 5850? Ettersom prisen er 900kr høyere

Sum 8 945,-

Miljøavgift 0,-

Fraktforsikring 0,-

Frakt inkl. evt. gebyr 454,-

Mva 2 350,-

Totalt 11 750,-

(Med skjerm, kabinett osv.)

Endret av Synpanic
Lenke til kommentar

Det er ca 15% ytelsesforskjell mellom 5870 og 5850, i de fleste spill vil du ikke se denne forskjellen, sålenge du spiller på en skjerm, dette da standard LCD skjermer viser 60hz,dvs 60 fps. Det vil være i endel tunge spill kanskje være en merkbar forskjell.

Men i dagens spill vil disse kortat stort sett produsere over 60 fps , altså du ser ikke forskjell, og jeg tviler på at du ser forskjell mellom 45 og 50 fps heller. Nå snakker jeg ut ifra at du skal spille på en skjerm med 1920x1080. Derimot har du tanker om eyefinety så er 5870 et godt valg.

PS på gamersettinger har det absolutt inga betydning for spilleytelsen om du blodklokker cpu'er somi7-920, i5-750, phii 965. I allefall ikke med en skjerm.

Lenke til kommentar

Nei, du kan lett klokke en radeon 5850 til radeon 5870 nivå på referansekjøler.

Angående Noctua kjøleren, hva er vitsen? Jeg kjørte en PHII 965 på stock og det funket helt fint, kan overclocke den 200mhz med stock (3.6ghz) uten noe særlig høyere temperaturer. Jeg ville heller gått for en Zalman 9000 serie eller noe slikt som kjøler, da de finnes til en rimelig pris og synker temperaturer med rundt 10 Celsius (Kilde: Min maskin).

Når det kommer til XFX XT versjonen av radeon 5870 så er det waste av hundrelapper, da den bare er litt overclocket.

HAF 932? Hvorfor? HAF 922 funker da vel helt fint, om ikke bedre?

Lenke til kommentar

Fra en anmeldelse:

The Radeon HD 5870 is obviously faster than the model 5850, with an average margin that we have shown between 15% and 20% depending on the resolution. Analyzing the technical specifications of the two cards,Behavior of this kind is expected, confirming the Radeon HD 5850 solution: lower performance, but at a price that outweighs the advantage in frames per second inmate from the solution Radeon HD 5870.

Lenke til kommentar
Nei, du kan lett klokke en radeon 5850 til radeon 5870 nivå på referansekjøler.

Angående Noctua kjøleren, hva er vitsen? Jeg kjørte en PHII 965 på stock og det funket helt fint, kan overclocke den 200mhz med stock (3.6ghz) uten noe særlig høyere temperaturer. Jeg ville heller gått for en Zalman 9000 serie eller noe slikt som kjøler, da de finnes til en rimelig pris og synker temperaturer med rundt 10 Celsius (Kilde: Min maskin).

Når det kommer til XFX XT versjonen av radeon 5870 så er det waste av hundrelapper, da den bare er litt overclocket.

HAF 932? Hvorfor? HAF 922 funker da vel helt fint, om ikke bedre?

XT versjonen er på tilbud på komplett. Altså billigere enn standard 5870. Hvorfor ikke kjøpe den da....

Det er stor forskjell på klokke 200 mhz som du har gjort. Enn å klokke 2ghz raskere som mange av oss gjør. Noctua er sikkert overkill for trådstarter, men jeg visste ikke hvor man skal overklokke.

Ville heller gått for haf 932. Det er stort, samtidig som at det er fremtidsrettet, altså du får plass til alle de store skjermkortene (5970) som mange midi tower sliter litt med.

Samtidig så koster jo zalman 9000 serien fra 500 kr og oppover. og det er jo bare 100 kr +- billigere enn noctua. Samtidig så får du mye dårligere kjøling med zalman 9000 serien sammenlignet med noctua.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hmm... Noen forslag i så fall angående vifte? Eller ingen vifte?

XFX Radeon HD 5870 (XT verdisjonen) koster også bare 2,995,- på netshop

dustinhome har 99kr frakt, men skjermkortene koster noen hundrelapper mer.. Burde jeg bestille alle de "store delene" fra dustinhome og skjermkort og eventuelle andre "små" deler fra komplett/netshop/alt. nettsider?

Endret av Synpanic
Lenke til kommentar

Her må jeg korrigere c64, phii 955 125w og phii965 140w er identiske bortsett fra klokkefrekvensen, klokker omtrent likt osv.

HEI, HEI, HEI..må du ikke tillegge meg ting jeg ikke har sagt for så å korrigere dette!!

Min kildehenvisning (tidligere vedlagte lenke) viste at kun klokkefrekvensen var forskjellig. Om det var snakk om ulike revisjoner er det selvsagt forskjeller. :yes:

Lenke til kommentar
Hmm... Noen forslag i så fall angående vifte? Eller ingen vifte?

XFX Radeon HD 5870 (XT verdisjonen) koster også bare 2,995,- på dustinhome (som også har en hundrelapp i frakt uansett, så det sparer jeg muligens 200-400kr på.)

Hvis du tenker på CPU vifte, så tror jeg helt ærlig du ikke har bruk for det med det første. Det er ikke nødvendig å blodklokke til ditt bruk. Eneste grunnen at jeg har noctua så jeg kan klokke til 4.5+ ghz er at jeg encoder masse terrabyte med raw film hver uke.

Kos deg heller med pcen, en cpu vifte kan alltids installeres senere hvis du vil ha mer fart på sakene. Spar pengene og heller bruk de på en SSD disk, evt andre ting, som flere skjermer osv.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Ok, kan alltids bestille cpu vifte senere.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...EA-D5F1D34BB308

Noe jeg burde skifte på/kjøpe fra side med billigere frakt? (frakten fra komplett er på 522,50; 11.515,60kr tilsammen

Pleier å bruke dustinhome selv, men det er bare fordi jeg registrerte meg med student email tilbake i tida, så jeg får gratis frakt, samt at alle varer er billigere. Men komplett er kjempe greit det og.

Men som sagt, gode produkter du har valgt. Skjermen er også veldig god. Både til film og spill. Du vil ikke bli skuffet med du har satt opp der. Jeg ville ha trykket på kjøp knappen med en gang.

Så får du bare håpe at dagene går fort til den kommer :)

Lenke til kommentar

Ser ingen svake ledd der, psu er grei, ikke topp, men grei og god nok for 2 x 5870, eneste jeg faktisk synes du bruker for mye på er kabinett, men det er tross alt et meget godt kabinett som du kan bruke over flere bygg, hehe, har enda at digert chieftech kabinett fra mitten av 90 tallet so den gang var ganske dyrt, kjøpte det fordi jeg ville ha det.

Her kan du leke deg litt med hvor stor psu du trenger for overklokking og forskjellige oppsett

@henrik

Siden du tydligvis forsøker å stille spørsmålstegn med hva jeg kan og ikke kan. Vil jeg gjærne vite om jeg har sagt en ting i de tråder du har sett innlegg fra meg som er feil.

Overklokking har mange fordeler, men selv ikke 5970 gir deg en eneste fordømte frames mer i 2560x1x00 om den er klokket til din i7-920 3,4 eller 4 ghz.

Og jeg har svart hvordan jeg har fådd min datakunnskap, nå vil jeg gjerne vite ditt erfaringsgrunnlag til å være storkjefta her.

Edit:

Selvsagt har jeg endel feil, særskilt masse skrivefeil :) og jeg kan selvsagt ikke alle fakta om data og databygging, det er nettopp det at der stadig skifter , det å vite hva som gir mest for penga som gjør det morsomt å holde på med dette.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Noen siste spørsmål før jeg bestiller:

På netonnet.no koster frakten bare 99kr

Skjerm,

hovedkort,

HDD

Sum: 3 427,-

Burde jeg kjøpe de tingene fra netonnet (noen som har erfaring?) og resten fra komplett?

Ram,

AMD Phenom II x4 965 BE,

Kabinett,

Strømforsyning

Skjermkort.

Sum: 7.471,- (eks. frakt, frakt = 302.90)

Sum tilsammen: 11.200,90kr (sparer 300kr på denne måten)

Forskjell på Sapphire og XFX ("XT" verdisjonen) sine HD 5870'er?

Endret av Synpanic
Lenke til kommentar

Ok, da gjør jeg det ;)

Forskjell på Sapphire Radeon HD 5870 og XFX Radeon HD 5870 ("XT" Verdisjonen)?

Bare 50kr i forskjell men godt å vite

Pris tilsammen: 11.200,90kr

EDIT:

Bilde av handlekurven(e):

newbitmapimageow.png

Endret av Synpanic
Lenke til kommentar
XT versjonen er på tilbud på komplett. Altså billigere enn standard 5870. Hvorfor ikke kjøpe den da....

Det er stor forskjell på klokke 200 mhz som du har gjort. Enn å klokke 2ghz raskere som mange av oss gjør. Noctua er sikkert overkill for trådstarter, men jeg visste ikke hvor man skal overklokke.

Ville heller gått for haf 932. Det er stort, samtidig som at det er fremtidsrettet, altså du får plass til alle de store skjermkortene (5970) som mange midi tower sliter litt med.

Samtidig så koster jo zalman 9000 serien fra 500 kr og oppover. og det er jo bare 100 kr +- billigere enn noctua. Samtidig så får du mye dårligere kjøling med zalman 9000 serien sammenlignet med noctua.

Jeg følger ikke med på priser.

Jeg har ikke klokket, jeg kjørte faktisk den på 4GHz, men load temps gikk opp i 70C i load med standardkjøler, noe som blir farlig høyt. Min CPU kjører på 3,4Ghz fordi jeg synes ikke det er nødvendig å overclocke enda, med min Zalman 9500 så sank temp med 10-15 grader, og den kostet 350kr når jeg kjøpte den, som sagt jeg aner ikke dagens priser pga. jeg rett og slett ikke har tid for øyeblikket til å følge med på noe så uviktig.

Ja, jeg følte meg litt truffet når du kom med "200mhz" kommentaren :p Hadde jeg kunnet kjøre 4ghz hadde jeg gjort det hehe.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...