Cemi Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Det viste seg at det kun var et likhetstegn for mye i den ene funksjonen som førte til at den kjørte en alNavn.get(i) når i var større enn størrelsen på arraylisten Original post: Jeg holder på å lage en mp3 spiller, og jeg har prøvd å søke på denne feilen på google men finner ikke noe informasjon som kunne hjelpe meg å løse det, annet enn at det vil si at programmet ikke kan nå arraylisten. Jeg har et hovedprogram som genererer en instans av en klasse som lager vinduet og tar seg av avspilling. Jeg har igjen to underklasser PlaylistHandler og SettingsHandler som tar seg av håndtering av henholdsvis spillelistene og instillinger. I filen PlaylistHandler har jeg definert ArrayList<Mp3Fil> Spilleliste=new ArrayList<Mp3Fil>(); // Legge til mp3 i arraylist. public void addSpilleliste(Mp3Fil mp3){ Spilleliste.add(mp3); } // For å hente spillelisten til bruk i en funksjon hvor det trengtes. public ArrayList<Mp3Fil> getSpilleliste() { return Spilleliste; } //For loading av lagrede spillelister. public void setSpilleliste(ArrayList<Mp3Fil> spilleliste) { Spilleliste = spilleliste; } Da jeg først tenkte at det kun var fordi arraylisten var tom når den prøvde å generere en liste over sanger så har jeg lagt inn sjekker som gjør at denne biten ikke kjøres når arraylisten er tom. Men når jeg skal åpne en sang vha. ph.Spilleliste.get(i).getFilnavn() Hvor ph er en instans av PlaylistHandler og Spilleliste er arraylisten, i er et tall for hvilken som skal hentes, og getFilnavn() er en funksjon i klassen mp3. Så får jeg error i Eclipse: Try again: java.lang.IndexOutOfBoundsException: Index: 1, Size: 1 Noen som kan svare meg på hva jeg gjør feil? Endret 8. februar 2010 av Cemi Lenke til kommentar
miXer Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Du prøver mest sannsynlig å hente ut en verdi som ikke finnes. Arrays er 0 basert, så prøv å sett ph.Spilleliste.get(i-1).getFilnavn() og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå