jbn Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har kjøpt en Nikon Coolscan V ED og sitter og scanner inn hauger av dias,etter mye prøving og feiling klarte jeg å komme fram til en god innstilling som funker utmerket.Men, etterhvert skal jeg til med noen hundre eller kanskje tusener av negativer,jeg gjorde et lite forsøk på det,både farver og svart/hvitt,og for å si det som det er :resultatet lignet ikke grisen,som det heter med et gammelt uttrykk.Før jeg begynner å prøve og feile her også,er det noen eksperter der ute som kunne bidra med tips til innstillinger,slik at jeg kunne spare litt tid ? På forhånd takk ! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Jeg har skannet "noen tusen" skann med Coolscan og brukt mye tid på alle innstillinger, skannet og reskannet. Så utrolig tregt som skannerprogrammet til Nikon er så er dette nesten en umulig oppgave. Å finne en innstilling som passer på store "batch" av bilder er også umulig og etter alle mine tester rett å slett bortkastet. Man må i alle tilfelle etterjustere i PS på de bildene man ønsker å få mest ut av. Nå når jeg etter all erfaringen skanner en "batch" så huker jeg bare av for ICE og lar resten av innstillingene stå urørt. Da får jeg jevnest resultat. Eventuelle bilder som jeg ikke er fornøyd med skanningen (f.eks. undereksponerte) som jeg synes det er verdt å jobbe mer på legger jeg til side og reskanner dem med varierende innstillinger for å prøve å tyne mest mulig ut av bildet. Dias blir best om de ikke er i glassramme, så hvis det er et dias jeg har skannet med glassramme som jeg ønsker å bearbeide og printe ut så setter jeg det i en dias ramme hvor jeg har knust glasset. Men forskjellen er ikke spesielt stor. Veldig viktig å få emulsjonen riktig vei!!! Direkte skann av bilder som fra før er korrekt eksponert blir veldig bra rett ut av skanneren. Men etterarbeide på skannete bilder er der hvor man virkelig kan få ut utrolig mye ekstra kvalitet i bildene. Forskjellig film reagerer veldig forskjellig i skanneren så det er ingen grunn til å bruke for mye tid på innstillinger unntagen for å redde enkelte "katastrofer". Skanning tar masse tid så jeg lager meg rutiner slik som å starte en batch rett før jeg skal gjør noe annet, som under middags tilbereding, spising,se på TV, rett før jeg skal ut en tur osv. Jeg angrer faktisk nesten på at jeg ikke kjøpte Coolscan 5000 ED da jeg startet med dette for flere år siden selv om den var dobbelt så dyr. Da kunne jeg fått Batch magasin for dias rammer. Å bli tvunget til å skanne ett og ett dias tar ekstremt mye bortkastet tid. At Nikon ikke laget magasin muligheter på Coolscan V ED er en "skandale". Men det og skanne tempo er vel også de eneste forskjellene mellom disse. Kommer jeg noen gang over en pent brukt Coolscan 5000 ED så kjøper jeg den. Film kommer jeg til å bruke i mange år enda. Hvis du vil gå dypere inn i skanning så burde du sjekke ut skanning software fra SilverFast for Coolscan som har mange å forbedrete funksjoner i forhold til Nikon's software som begynner å bli rimelig gammelt. Hverken software eller skannerne fra Nikon er blitt oppdatert siden de ble introdusert og det er ganske lenge siden (2004). Men fremdeles er det de beste skannerne! Endret 12. februar 2010 av arthon Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Vuescan er også et alternativ. Jeg prøvde Silverfast (trial) og likte det dårlig. Vuescan har jeg ikke prøvd, men har intensjoner. Ellers er jeg enig i det arthon sier - utrolig tregt/arbeidssomt, men ok resultat. Jeg bruker kun svart/hvit negativ for tiden, men bruker stort sett å justere for hvert enkelt bilde for å slippe å scanne på nytt. Særlig på helt manuelle kamera ser jeg at fotografen varierer lyssettingen Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Startet et større skanne prosjekt i helga. Nikon 5000 og Siverfast. Er skikkelig imponert over Siverfast. Har foreløpig kun skannet negativer, dels i svært dårlig forfatning. Dust & Scratch fjerning går som en drøm. Siverfast har mye automasjon som gjør arbeidet lettere. En ulempe er at det ikke finnes ferdige profiler til alle typer film, da blir det litt prøve og feile på litt obskure merker som Sakuracolor etc. Men dette tar tid, brukte stort sett hele søndagen på ca 300 negativer. Vanvittig moro å se igjen mye gamle bilder (: /Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå