Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ulovlig å gå uten bukser?

€uropa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser at veddemålet er ugyldig, men jeg kunne likevel finne på å gjennomføre det.

Vil det ikke være urimelig av skolen å sette ned karakteren i oppførsel for noe som ikke er nevnt i skolereglementet? (Sitert i et tidligere innlegg)

Vurderingsgradene i orden og oppførsel er som følger (sakset fra opplæringsforskrifta § 3-6):

God (G): vanleg god orden og vanleg god åtferd

Nokså god (Ng): klare avvik frå vanleg orden og frå vanleg åtferd

Lite god (Lg): i ekstraordinære tilfelle ved store avvik frå vanleg orden og frå vanleg åtferd.

Jeg vil si at å gå bukseløs på skolen er et klart avvik fra vanlig oppførsel. Det er for øvrig ikke slik at kun ting som er nevnt i skolereglementet kan føre til nedsatt ordens- eller oppførselskarakter.

Se ellers denne paragrafen i opplæringsforskrifta (§ 3-5) som oppsummerer hvordan man skal se på grunnlaget for nevnte karakterer:

§ 3-5. Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd

Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd er knytt til i kva grad eleven opptrer i tråd med ordensreglementet til skolen.

Grunnlaget for vurdering i orden er knytt til om eleven er førebudd til opplæringa, og korleis arbeidsvanane og arbeidsinnsatsen til eleven er. Det inneber mellom anna om eleven er punktleg, følgjer opp arbeid som skal gjerast, og har med nødvendig læremiddel og utstyr.

Grunnlaget for vurdering i åtferd er knytt til korleis eleven oppfører seg overfor medelevar, lærarar og andre tilsette i og utanfor opplæringa. Det inneber mellom anna om eleven viser omsyn og respekt for andre.

Vurderinga av orden og åtferd skal haldast åtskild frå vurderinga av eleven sin kompetanse i fag.

I vurderinga i orden og i åtferd skal det takast omsyn til føresetnadene eleven har. Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov. Fråvær kan føre til nedsett karakter i anten orden eller i åtferd.

Som du ser slår man fast grunnlaget i første ledd - det er i første rekke skolens ordensreglement man skal vurderes mot (siden dette er en felles vurderingsmal).

Annet og tredje ledd gir mer generelle retningslinjer. Disse knyttes til hva ordens- og oppførselskarakterene symboliserer, og derfor hvilke normbrudd som sorterer under hvilken karakter.

Det er klart at klanderverdig oppførsel ikke skal "belønnes" fordi det ikke står i skolens ordensreglement. Dersom det motsatte var tilfelle ville det lede til enormt store og komplekse ordensreglement, eller veldig vage og usikre bestemmelser i reglementet. Det er ingen tjent med. Ting som er klart klanderverdige må derfor kunne føre til reaksjoner selv om de ikke står i reglementet. For eksempel sto det ingenting om tyveri fra medelever i min skoles ordensreglement, men jeg hadde så absolutt ikke forventet å få G i oppførsel hvis jeg hadde stjålet fra en medelev...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...