Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ulovlig å gå uten bukser?

€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg har inngått et veddemål. Som en følge av dette behøver jeg å vite om det er ulovlig å gå uten bukser offentlig, nærmere bestemt på en skole? Jeg har ikke funnet noe vedrørende "bukseløshet" i skolereglementet.

Jeg har også et annet spørsmål i samme gata. I byen min er det en bilvei og et fortau. Ved dette fortauet er det et hus som står helt inntil fortauet, og et vindu som tillater alle og enhver å se rett inn i huset. Kan menneskene som bor her være så lettkledte de bare vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt. Dette veddemålet hørte jeg om fra en felles bekjent i går. Har ikke noe juridisk å komme med, men vil neppe tro det er noe problem. Regner ikke med at noen av dere går med jenteundertøy.

Ellers er det vel bare å troppe opp før 9 og først av dere to, så klarer du deg vel. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har inngått et veddemål. Som en følge av dette behøver jeg å vite om det er ulovlig å gå uten bukser offentlig, nærmere bestemt på en skole?

Skjønner det slik at du har veddet på om du tør å gå bukseløs eller ikke. (Hvor bukseløs da, snakker vi om netto her, eller hva?) Men nå vil du altså helgardere og se om du kan bli straffet for det. Vel har du veddet , så "go for it", hvis du er så sikker i din sak. Så får du jo se hva som skjer. Du vinner jo veddemålet uansett, men kan kanskje altså bli straffet for det. He,he... :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

En litt stor boxershorts gjør vel susen, da taper du ikke veddemålet og jukser bare litt :)

Hvis man har vindu rett ved fortauet og liker å gå rundt naken hjemme så tror jeg nok man kan bli anmeldt for blotting... Tror ikke det hadde gått upåaktet hen hvis jeg gned med naken inntil verandadøra i nabolaget feks.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å være alene om å gå uten bukser. Jeg behøver ikke å gå med dameundertøy eller noe slikt, jeg kan bare ikke ha på meg bukser. Men når(hvis) jeg gjennomfører det skal jeg absolutt ha en kort og trang boksershorts (så jeg tjener på det).

Men jeg gjennomfører det ikke hvis jeg kan bli straffet for det.

Jeg vil sitere fra skolereglementet, så jeg er sikker på at ikke noe av den straffbare atferden dekker bukseløshet.

1.2.1 B. Atferd

Den gode elev

opptrer hensynsfullt

er hjelpsom og høflig

er rolig i skolebygningen især i bibliotekområdet

følger skolens interne regler (for eksempel for kjøring på området og for røyking)

viser respekt for andre

Elever som ikke oppfyller disse kravene, kan risikere nedsatt karakter i oppførsel. Følgende forhold tolereres ikke og vil bli sett svært alvorlig på:

Skade på skolens eiendom

Hærverk

Tyveri

Voldsom munnbruk

Truende atferd

Vold

Mobbing

Rasistiske utsagn og handlinger

Seksuell trakassering

Sjikane pga religion eller livssyn

Fusk

Det skal foretas en samlet vurdering av den enkelte elev der type/grad av forseelser vektlegges mer enn antall anmerkninger. Likevel skal man vanligvis ikke legge avgjørende vekt på enkelthendelser. Brudd på punktene nevnt ovenfor og på enkelte av bestemmelsene i de følgende delene av reglementet (1.2.1, 1.2.2, 1.2.4, 1.2.6 og deler av 1.2.11) sees likevel på som så alvorlige at de enkeltvis vektlegges sterkt.

Morsomt. Dette veddemålet hørte jeg om fra en felles bekjent i går. Har ikke noe juridisk å komme med, men vil neppe tro det er noe problem. Regner ikke med at noen av dere går med jenteundertøy.

Ellers er det vel bare å troppe opp før 9 og først av dere to, så klarer du deg vel. ;)

Du bor i Indre Østfold?

Lenke til kommentar

Det kan være straffbart etter straffeloven § 201 (bokstav a, b, eller c avhengig av omstendighetene). Å traske rundt iført kun undertøy har tidligere falt inn under "uanstendig adferd", men jeg har mine tvil om hvorvidt det fortsatt gjør det. Uanstendig adferd er en norm som må ses på i lys av hva samfunnet ser på som uanstendig - derav tvil om straffbarheten fortsatt gjelder.

(For øvrig vil en avtale om å gå uten bukser antageligvis omfattes av forbudet mot å inngå avtaler som strider mot ærbarheten, og derfor ikke være gyldig.)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
(For øvrig vil en avtale om å gå uten bukser antageligvis omfattes av forbudet mot å inngå avtaler som strider mot ærbarheten, og derfor ikke være gyldig.)

I ethvert tilfelle oppstår ingen Forpligtelse av spill og veddemål. Vokt deg vel for strl.ikrl. §12, o' bukseløse gambler.

Lenke til kommentar
Det kan være straffbart etter straffeloven § 201 (bokstav a, b, eller c avhengig av omstendighetene). Å traske rundt iført kun undertøy har tidligere falt inn under "uanstendig adferd", men jeg har mine tvil om hvorvidt det fortsatt gjør det. Uanstendig adferd er en norm som må ses på i lys av hva samfunnet ser på som uanstendig - derav tvil om straffbarheten fortsatt gjelder.

Er sånne ting faktisk pensum i Jus-studiet? Eller er du bare nyskjerrig på egenhånd?

Lenke til kommentar

En god Jus-student kan alt opp, ned, frem og tilbake ja? Og han kan jo også ha lett etter paragrafen etter han leste tråden.

Men hvis man kan gå iført en speed'o på stranda og andre offentlige steder er det vel lovlig på en skole og så lenge det ikke strider imot skolens reglement?

Lenke til kommentar

Hvilket klassetrinn er det snakk om her? Dersom det er barn under 16 år tilstede kan det kanskje telle negativt for vurderinga om det er straffbart.

Edit: straffeloven § 201 c eg tenkte på.

Ang. kva ein jus-student kan av lovverk så er det strengt tatt ikkje verre enn å vite kva ein skal søke etter på lovdata.no, der er det også lista opp tidligere saker og resultata av dei.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Jada, jeg går bukseløs hjemme så ofte jeg kan, men det gir meg ikke uttelling for veddemålet. Jeg går Vg1 og kommer til å være 17 år innen jeg tar av meg buksene. Det verste som kan skje er altså at en lærer ber oss om å ta på oss buksene våre?

Veddemålet er ugyldig, i og med at det sannsynligvis strider mot ærbarhetsregelen. Se tidligere poster.

Hva skal ellers skje? Politirazzia? Nedsatt karakter i oppførsel kan jo være en mulig konsekvens.

Lenke til kommentar
Jeg ser at veddemålet er ugyldig, men jeg kunne likevel finne på å gjennomføre det.

Vil det ikke være urimelig av skolen å sette ned karakteren i oppførsel for noe som ikke er nevnt i skolereglementet? (Sitert i et tidligere innlegg)

Man syntes kanskje ikke det var nødvendig å nevne det, i og med at det for de fleste er ganske selvfølgelig å ikke gå i underbuksa på skolen.

Vet dog ikke om nedsatt karakter kan betegnes som en "straff" og/eller om vanlige rettssikkerhetsprinsipper vil gjøre seg gjeldende..

Er du heldig treffer du på en lærer med litt humor som bare ber deg få på deg bukser asap. Er du uheldig treffer du på den gamle grinebiteren som øyner pensjonisttilværelsen i det fjerne, og ser på hver elev som en rakkerunge og lost case. :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...