Zapmi Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Heisann, Jeg hadde kjørt meg fast i en grøft, så skulle en bil trekke meg opp. Det som skjedde var at jeg satte min bil i revers og rygget samtidig som at han trakk meg, siden bilen satt virkelig godt fast. I det vi kom laus stoppet han etter noen meter og det endte med at jeg kjørte i ræva på han. Vi begge har fått skader på bilen som tilsvarer sprekker i bakskjerm og litt bulk i karosseri. Jeg lurer på, hvem sin "feil" er det hvis det går så langt at man skal trekke forsikringen inn i dette ? ( jeg og han kjenner hverandre) Vil helst ha ordentlige svar og ikke "gå på www.vegvesen.no". Har vært å leitet, og googlet, men fant ikke noe der.(er litt shaky også så er vansklig å lete.) Edit: Jeg vil gjerne vite hva reglene sier om trekking av bil opp av grøft og lignende. Ser fram til mange svar ! MvH - RH Endret 8. februar 2010 av RockingHard Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Høres ut som at forsikringsselskapet vil si skylddeling. En annen ting, sjekk først hva det vil koste å reparere det selv enn å ta det på forsikringen (med tanke på tap av eventuelle bonuser). Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Høres ut som at forsikringsselskapet vil si skylddeling. En annen ting, sjekk først hva det vil koste å reparere det selv enn å ta det på forsikringen (med tanke på tap av eventuelle bonuser). Ja, han ene skal på takst-sjekk på torsdagen. Vi begge er 18 år og har forsikring på foreldrene våre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 (endret) Noen drar deg opp, du kjører inn i bilen som drar deg opp, og mener virkelig at det er noen annen sin feil enn din egen? Når noen drar deg opp, og du sitter i bilen, så er du fører av bilen. Du mener vel kanskje at vedkommende som dro deg opp skulle kjøre med din bil hengende etter seg til evig tid? (Dette minner meg om alle de videoene på nettet om folk som dytter biler som har veltet tilbake på hjulene, men ikke tenker på at bilen vil begynne å rulle med det samme den står på hjulene med mindre noen har vært smart nok til å sette på bremsen) Endret 8. februar 2010 av gxi 1 Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Herregud seff er det din skyld. Han var grei å trakk deg opp å så var du uoppmerksom å kjørte i han. Litt av en "kompis" du... Lenke til kommentar
Biler Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 hva er det med deg gromit190, han skulle hjelpe til å trekke opp bilen, det var heller ikke med vilje å kjøre i han.. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hahaha! Du må jo være komplett idiot som tror du skal finne en slags trafikk-regel som frifinner deg fra å betale for skadene du har påført! Eier du ikke skam? Hvordan hadde du følt deg; hvis du skulle hjelpe noen som hadde satt seg fast, og de kjørte på deg og skulle få DEG til å betale for det... ?! Lenke til kommentar
salah Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Både lovmessig og moralsk har du feil. Sett fra loven: Den som rygger har skylda uansett. Mao. du. Etisk sett: Han er grei, møter opp og hjelper deg opp i grøfta. Du gasser på og treffer han og prøver å stikke av med regninga? Jeg ville sagt beklager på det sterkeste og selvfølgelig betalt regningen hans. Og jeg er glad jeg ikke har slike venner. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Sett fra loven: Den som rygger har skylda uansett. Mao. du. Hadde situasjonen vært annerledes (med tanke på skyld, hvis man skal dra det så langt) hvis bilene hadde stått med frontene mot hverandre, slik at trådstarter hadde frontkollidert med kameraten? Lenke til kommentar
radivx Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Strengt tatt har biler som skal inn på vei vikeplikt for biler på veien. Tror nok at skylddeling er det beste trådstarter kan klare. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Hva er galt med dere ? Jeg har sagt at jeg er lei for det og vil betale skadene, men dette var et teoretisk spørsmål! Forstår godt hvordan han har det, og prøver ikke å snike meg unna. Men han vurderer å ta det tiol forsikringselskap når vi kan fikse det utenfor, så jeg ville vite hvem sin skyld det ville vært. Dere burde skamme dere som trekker raske konklusjoner uten å vite noe først. Er ikke dum eller frekk. Takker for alle fornuftige svar Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Da bruker vi sunn fornuft og kutter ut alle flame/tullesvarene. Shit happens, hjelp mannen ut av problemet med kloke poster.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Etisk sett: Han er grei, møter opp og hjelper deg opp i grøfta. Du gasser på og treffer han og prøver å stikke av med regninga? Jeg ville sagt beklager på det sterkeste og selvfølgelig betalt regningen hans. Og jeg er glad jeg ikke har slike venner. Hadde han berre stukket av med rekninga hadde dette vore løyst for lenge sidan. No var ingen av oss til stade, så om dette var uunngåeleg skal eg ikkje påstå, men ut frå det du skriv er du ansvarlig her. Det er du som blir frekk no. Spør du så må du rekne med å få svar. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hvis vi lager en annen setting da... Tauebilen hjalp deg og og dette skjedde.. Hvem hadde fått skyld da? Jeg ville uansett ikke tatt det på forsikring, men hvis dere setter bilene på verksted så kommer det en takstmann og vurderer hva det vil koste. Så kan dere prate med forsikringsselskapet og høre hva kostnadene blir totalt med bonustap hvis dere tar det på forsikring. Så kan dere vurdere etter det hva dere velger. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Hvis vi lager en annen setting da... Tauebilen hjalp deg og og dette skjedde.. Hvem hadde fått skyld da? Jeg ville uansett ikke tatt det på forsikring, men hvis dere setter bilene på verksted så kommer det en takstmann og vurderer hva det vil koste. Så kan dere prate med forsikringsselskapet og høre hva kostnadene blir totalt med bonustap hvis dere tar det på forsikring. Så kan dere vurdere etter det hva dere velger. Høres smart ut, og er det som vil skje med det første. Takker for svaret Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Lurer på om det kan lønne seg å ikke ta delt skyld også, da må jo begge parter ut med egenandel... Si at du var uheldig og rygga på kompisen din i stedet... Tror du kommer billigere ut da. Har begge en egenandel på 6000 må du ut med 12000, hvis du tar all skyld blir det jo bare 6000, stemmer ikke det? Må jo jukse litt med skademeldingsskjema osv, så man har kanskje en risiko for å bli tatt for forsikringssvinde? Ikke vet jeg. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 I følge TS stod bilen til kameraten i ro da dette skjedde, så teknisk sett er jo det det som har skjedd; at vedkommende har rygget på ett stilleståendes kjøretøy. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 I følge TS stod bilen til kameraten i ro da dette skjedde, så teknisk sett er jo det det som har skjedd; at vedkommende har rygget på ett stilleståendes kjøretøy. De sleipe forsikringsselskapene gjør nok det de kan får å få inn penger vettu, så man vet aldri Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2010 Lurer på om det kan lønne seg å ikke ta delt skyld også, da må jo begge parter ut med egenandel... Si at du var uheldig og rygga på kompisen din i stedet... Tror du kommer billigere ut da. Har begge en egenandel på 6000 må du ut med 12000, hvis du tar all skyld blir det jo bare 6000, stemmer ikke det? Må jo jukse litt med skademeldingsskjema osv, så man har kanskje en risiko for å bli tatt for forsikringssvinde? Ikke vet jeg. God tankegang du har der, eneste problemet er at min far (som bilen er forsikret på) ikke er villig til å la dette gå på hans forsikring. Han har kjørt skadefritt hele tiden og vil ikke ha noe på forsikringen. (Noe som jeg mener er veldig forståelig) Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Herregud seff er det din skyld. Han var grei å trakk deg opp å så var du uoppmerksom å kjørte i han. Litt av en "kompis" du... God sagt, helt enig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå