Gå til innhold

Kan jeg bruke AMD Athlon XP 2500+ ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har idag dette hovedkortet

 

Idag har jeg en AMD XP 1700+ og nå som CPU'er har blitt så billig så vurderer jeg å bytte CPU.

 

På dette HK så har jeg også 512 MB DDR-DIMM PC2100. (266 MHz)

 

Så kommer spørsmålet: Kan jeg kjøre en AMD Athlon XP 2500+ (Barton 333 MHz) på dette hovedkortet med den eksisterende RAM eller må jeg skifte RAM også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur nok eg ville ha skifta ram til det som blei anbefalt lengre oppe i poste.

 

PC2100 har 266mhz, mens Xp2500+ har 333mhz

dermed kan du risikere at maskina får problem grunna "overklokking" av ram.

Minnebrikker med høgare mhz stiller seg inn til det som cpuen vil ha.

 

Ps nokre hk kan sette fsb/minne til ulike innstillinger, men når ramen er treigere enn bus hastigheiten vil systemet ikkje yte fullt ut kva det kan.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Den vil kjøre med en FSB på 333 MHz (1.83 GHz). Du kan jo alltids klokke den litt, bare sørg for god kjøling.

 

Vil da i den anledningen anbefale deg en Swiftech MCX 462 PLUS. Koster kr. 565 hos Microplex. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?a...rtnr=mcx462plus

 

Det er jo kjekt å ha en god vifte også da. Ta en titt på denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?artnr=kovs2p

 

Kjølepasta er heller ikke så dumt. Anbefaler Arctic Silver 3.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?artnr=as33g

Lenke til kommentar

Jepp, det støtter 2500+

 

(Bare sjekk "supported CPU's" i høyre menyfelt.) Det skal også gå fint å kjøre den nåværende ram'en sammen med en 2500+. Det er bare å sette rett multiplier/divider på ram'en i forhold til FSB.

 

Jeg har nesten samme hovedkort (MSI KT3 Ultra) som offisiellt ikke skal støtte 166MHz FSB (og dermed barton), men gjett om det skal prøves likevel snart.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på etter og ha sett igjennom endel poster som handler om akkurat det samme:

 

Hvorfor vil ingen lese igjennom først og andre side før de poster? Er greit at noen personer ikke er kjent med søke funksjonen ,men det er vel mulig og lese litt nedover på siden?

Lenke til kommentar

Jeg venter xp2500 barton iløpet av uka. Jeg har også 266mhz rambrikker. Det at dette kunne bli et problem var jeg ikke klar over. Hvor stor ytelses forskjell kan man få pga dette?

 

Kan noen forklare dette nærmere?

Det er bare å sette rett multiplier/divider på ram'en i forhold til FSB

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på etter og ha sett igjennom endel poster som handler om akkurat det samme:

 

Hvorfor vil ingen lese igjennom først og andre side før de poster? Er greit at noen personer ikke er kjent med søke funksjonen ,men det er vel mulig og lese litt nedover på siden?

Du kom meg i forkjøpet, en annen ting jeg ikke skjønner er at de ikke sjekker opp selv. alle hk jeg har hatt gjennom tidene har hatt det beskrevet nøye på sine hjemmesider
Lenke til kommentar

:)

Jepp , Barton fungerer på dette hovedkortet . Jeg har MSI KT3 Ultra , og har AMD 2500+ ( litt klokka opp) på det uten problemer. MEN på mitt hovedkort er det IKKE mulig å kombinere denne prosessoren med 2100 RAM . Det er ingen divider i BIOS for å sette hastigheten NED i forhold til front side buss hastigheten . Jeg har aldri hørt om det heller , men det har kansje andre her på forumet. Sjekk BIOS`en på hovedkortet . Jeg ville nok kjøpt PC 2700 RAM hadde jeg vært deg !!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Hvis en skal tenke litt økonomi i dette må det da være mye lurere å kjøpe en prosessor med 266 fsb. Det vil koste halvparten å kjøpe en 2400 istedet for en 2500 og ram. Ytelsesforskjellen er ikke så veldig stor, men koster ganske forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag et ASUS A7V333 RAID hovedkort med en AMD XP2100+ CPU og en Swiftech MCX462U kjøler. Har også 512MB PC2700 RAM. Har også blitt fristet til å kjøpe meg en XP2500+ nå som prisen har blitt så lav.

 

Vil jeg kunne bruke en XP2500+ på dette hovedkortet?

Kan jeg bruke min eksisterende kjøler på en XP2500+?

Vil jeg få noe merkbar forbedring av ytelsen?

Noen som vet?

 

På forhånd takk for svar...

Lenke til kommentar

Kjører nå 2500+ stabilt på 177x12,5 med Igloo 2500 (Litt kraftigere verson av Silent Breeze) 65grader med kabinettviftene av, 52 med kab-vifter på. Helt stabilt når kab-viftene står på iallefall (skrur dem bare av om natta, og da er det ikke rare greiene som kjøres...har akkurat begynt med D2OL (bruker mest mulig CPU), får se ossen det går i natt :-? )

Lenke til kommentar
Vil bare legge til at stabiliteten og ytelsen kan diskuteres når man kjører 166 FSB på et KT3 Ultra2. Har selv gjort dette og var ikke fornøyd.

Det var jo rart siden KT3 Ultra2 skal støtte 166MHz FSB. Sjekket du hva som gjorde det ustabilt? RAM, CPU, Chipsett, Strømforsyning etc? PS. Noen som har prøvd med KT3 Ultra (ikke Ultra2) ?

 

prøvde nå å sette multiplier på 15x med Ultra 2...

...fikk 5x isteden...

Noen av multiplierene er "remapped" til andre verdier og noen CPU'er har ikke den rette "broen" til å kjøre på høyere multiplier enn 12,5x. Det er en guide her som sikkert kan hjelpe deg til å endre multiplieren til høyere verdier:

http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?...1757&type=guide

 

Jeg planlegger å kjøpe en barton 2500+ til mitt KT3 Ultra (ikke 2) og kjøre den på 16x 140MHz = 2240MHz.

Lenke til kommentar
Vil bare legge til at stabiliteten og ytelsen kan diskuteres når man kjører 166 FSB på et KT3 Ultra2. Har selv gjort dette og var ikke fornøyd.

Det var jo rart siden KT3 Ultra2 skal støtte 166MHz FSB. Sjekket du hva som gjorde det ustabilt? RAM, CPU, Chipsett, Strømforsyning etc? PS. Noen som har prøvd med KT3 Ultra (ikke Ultra2) ?

 

Det er en del som har opplevd ustabilitet med det kortet (ultra2), så jeg er ikke alene. Prøvde de meste for å finne ut av det, men fikk etterhvert mistanker om at det er selve kortet som ikke tålte det. Noen klarer det, og andre ikke. KT333 er vel i utgangspunktet ikke laget for 166Mhz FSB, så jeg fant det ikke så merkelig at det ikke gikk.

Uansett så får man en lusen minnebåndbredde med KT333 når man kjører 166FSB. Jeg fikk mer minnebåndbredde og høyere scores i div benchmarks når jeg kjørte 150 Fsb enn når jeg kjørte 166. Dette viste seg å ikke bare gjelde meg og mitt kort, men også hos en del andre.

Valget ble isteden å kjøpe et nForce2 kort, som jeg faktisk ikke kan rose nok. Jeg har sagt det før, og sier det igjen; Abit har skutt gullfuglen med NF7 serien sin. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En ting jeg lurer på etter og ha sett igjennom endel poster som handler om akkurat det samme:  

 

Hvorfor vil ingen lese igjennom først og andre side før de poster? Er greit at noen personer ikke er kjent med søke funksjonen ,men det er vel mulig og lese litt nedover på siden?

 

De fleste er dårlig kjent med overskrift funksjon også, derfor er det vanskelig å finne de postene som tar opp det du er ute etter....

 

"Det er få som liker å jobbe, de fleste vil la andre gjøre det for dem isteden."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...