robertaas Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Frihandel vil jevne ut forskjellene i verden, og du vet det.Godt mulig det, og du kan gjerne argumentere for at liberalismen vil gjøre verden til et bedre sted. Men å åpne grensene slik verden ser ut i dag vil ta flere tiår med mindre du vil ha en kaotisk overgang til DLF-samfunnet.Det vil nok ta mye mer enn kun et par tiår med så store forskjeller som det er i verden idag og det som er viktig er å få samtlige andre land i verden med på eksperimentet med helt åpne grenser, det kan ikke være et ensidig eksperiment fra Norges side. At et lite parti som ikke engang klarer få en eneste representant inn på Stortinget skulle klare å få samtlige land i verden med på et så stort eksperiment som vil kunne ta flere hundre år før situasjonen bedrer seg er mildt sagt urelaistisk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Eneste negative fri innvandring på langt sikt kan medføre er at Norge vil miste sin kultur og identitet... Hvilken kultur og hvilken identitet? a. Lefse, lutefisk, brun saus, hallingdans, fjellvandring og bunad? b. Pizza, rødvin, bernaise, trance, charterfeber og H&M? Hollywood og MTV kjørte skytteltrafikk over vår kultur for lenge siden. Om det er en god eller dårlig ting kan diskuteres. Geir Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Kultur er ikke en statisk ting og det er positivt med progresjon i kulturen samtidig som en har kunnskap om fortiden. Det som ikke er positivt er at dårlig og bakoversynt(i den forstand at det hindre ny kunnskap, teknologi og utvikling) kultur skal ta over. Det som er litt morsomt når en skal diskutere kultur i Norge er at det omtrent utelukkende blir nevnt kultur som de fleste nordmenn er positive til (og som er blitt en del av Norges kultur etter hvert) slik som pizza, tv og hollywood, når en skal forsvare hvor positivt innvandring som ikke deler denne kulturen er. De aller aller fleste nordmenn er positive til amerikansk (/vestlig) innvandring. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hvilken kultur og hvilken identitet? Tenkte mer på språk og norsk atferd... Edit: Hvordan skal DLF sørge for at innvandrere skal lære seg norsk, og vil dere ha noen krav til norsk kompetanse? Endret 9. februar 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Eneste negative fri innvandring på langt sikt kan medføre er at Norge vil miste sin kultur og identitet... Hvilken kultur og hvilken identitet? a. Lefse, lutefisk, brun saus, hallingdans, fjellvandring og bunad? b. Pizza, rødvin, bernaise, trance, charterfeber og H&M? Hollywood og MTV kjørte skytteltrafikk over vår kultur for lenge siden. Om det er en god eller dårlig ting kan diskuteres. Geir Hva med verdier som ytringsfrihet, kjønnslikestilling, religionsfrihet, homofil aksept, utdanning for alle osv. Verdier som i det fulle og det hele IKKE er til stede i den muslimske verden. Verdier som er både grunnlovsfestet og med i menneskerettighetserklæringen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ja hva med dem? Er de en del av norsk kultur, eller er det verdier vi har fått utenlands fra i tidligere tider? Ellers er det da nok av etniske norske kulturborgere som ikke er enig i hverken kjønnslikestilling eller homofil ditto. Se bare hva som skjer når en godt kristen norsk KrF-dame våger å ymte frempå om at homofile bør få disse grunnlovsfestede rettighetene... Jeg er ellers så heldig å være administrator også i en kategori der et flertall av brukerne - fortsatt etnisk norske - synes å være mot religionsfrihet, om det da ikke defineres som frihet fra religion. Geir Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg er ellers så heldig å være administrator også i en kategori der et flertall av brukerne - fortsatt etnisk norske - synes å være mot religionsfrihet, om det da ikke defineres som frihet fra religion. Geir Hvilken undersøkelse er det jeg har glemt? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ja hva med dem? Er de en del av norsk kultur, eller er det verdier vi har fått utenlands fra i tidligere tider? De er verdier som eksisterer i Norge i dag, men som IKKE eksisterer i de fleste arabiske land. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Kultur og identitet er en privatsak. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Fri innvandring er et veldig fint ideal, og jeg har veldig lyst til å mene at Norge burde føre en helt fri innvandringspolitikk. Dessverre tror jeg en gjennomføring av det ville skakkjørt samfunnet økonomisk sett. Misforstå meg ikke, jeg vil ha en liberal innvandringspolitikk. "Norsk kultur" bryr jeg meg ikke om. Om hundre år kommer det til å finnes nordmenn som snakker om de gamle gode dagene med god norsk kultur i starten av det andre årtusenet, og om to hundre år kommer det til å finnes nordmenn som snakker om de gamle gode dagene med god norsk kultur i starten av det tjueandre århundret. Jeg ønsker innvandrere og deres kultur velkommen i Norge, for lite er så morsomt som å dra til byen å finne en frukt du aldri har spist før, en lukt du aldri har luktet før eller kjøpe varer en aldri har kjøpt før. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 en gjennomføring av det ville skakkjørt samfunnet økonomisk sett. Hvorfor det? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hvilken undersøkelse er det jeg har glemt? Ingen, tror jeg. Det er bare min høyst personlige oppfatning av en del brukere i religionskategorien. Ja hva med dem? Er de en del av norsk kultur, eller er det verdier vi har fått utenlands fra i tidligere tider? De er verdier som eksisterer i Norge i dag, men som IKKE eksisterer i de fleste arabiske land. Og poenget er? Det er vel verdier som eksisterer i store deler av verdens befolkning, med noen få unntak. Får vi fri innvandring (og utvandring) er det ikke slik at hele verdens befolkning plutselig blir muslimsk/arabisk. All verdens muslimer til sammen er ikke flere enn Kinas befolkning, og det er ingen som er så veldig redde for at vi skal bli kinesiske over natten... Geir Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 en gjennomføring av det ville skakkjørt samfunnet økonomisk sett. Hvorfor det? Fordi fri innvandring vil kreve å fullstendig avskaffe velferdsmodellen vi i dag har, som igjen krever at vi må implementere fullstendig fritt marked. Og et fritt marked på mer overordnede nivåer enn tendenser i enkelt bransjer eksisterer ikke og aldri kan eksistere foruten i teorien. Den bunnløse troen på det frie markedet er som å tro på julenissen. Forlokkende og fullstendig feil. Derfra kan man diskutere om vår samfunnsmodell bør lene seg mer eller mindre mot liberalismen eller mot kommunismen. Men et ensidig syn fra begge sider er fullstendig misforstått. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 en gjennomføring av det ville skakkjørt samfunnet økonomisk sett. Hvorfor det? Fordi fri innvandring vil kreve å fullstendig avskaffe velferdsmodellen vi i dag har, som igjen krever at vi må implementere fullstendig fritt marked. Og det vil skakkjøre økonomien? Du har litt å lære om laissez faire! Den bunnløse troen på det frie markedet er som å tro på julenissen. Nei, det er den bunnløse troen på at vold er løsningen på alle problemer, som er religiøs. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 laissez faire! Anarki! Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Nei, ingen vil nekte deg å betale skatt . Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Vel marxisten. Vi vet at du vil ha liberalisme. Men du må tenke på at de fleste andre ikke vil det. Derfor vil vi ikke ha fri innvandring fordi da må vi ha liberalisme,en ideologi vi ikke finner tilfredsstillende måte. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Vel marxisten. Vi vet at du vil ha liberalisme. Men du må tenke på at de fleste andre ikke vil det. Derfor vil vi ikke ha fri innvandring fordi da må vi ha liberalisme,en ideologi vi ikke finner tilfredsstillende måte. Hvorfor skulle fri innvandring fungere noe bedre under liberalismen? Fri innvandring funker egentlig ikke noe særlig. Restriktiv innvandring som de har f.eks i Canada funker, men jeg tror den funker bedre under Anglo-saxon modellen. Men det er noe som er sant, innvandringspolitikken som SV og Venstre ønsker i dag kommer til å gjøre Norge mer høyrevridd og fattigere. Men det blir ikke noe DLF samfunn for det. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hvorfor skulle fri innvandring fungere noe bedre under liberalismen? Fri innvandring funker egentlig ikke noe særlig. Restriktiv innvandring som de har f.eks i Canada funker, men jeg tror den funker bedre under Anglo-saxon modellen. Eventuelt så har Canada en stor fordel av å være mindre geografisk tilgjengelig enn de andre rike landene. Vil ikke akkurat kalle innvandringen til Australia en suksess. Der har de konflikter med innvandrergrupper slik som indere og vietnamesere som det ikke er noen konflikter med her. Det går dessuten veldig bra med andre generasjon fra land som Vietnam og India i mang europeiske land også inkludert Norge. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Vel marxisten. Vi vet at du vil ha liberalisme. Men du må tenke på at de fleste andre ikke vil det. Oversatt: Vi vet at du vil bestemme over ditt eget liv. Men du må tenke på at de fleste ikke vil la deg bestemme over ditt eget liv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå