Metino Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hei! Sitter her og vurderer å sende inn en søknad til flere type utdanninger i Luftforsvaret. Tenker spesielt på Kontroll og varsling (KV) , Flyvedlikeholde - EASA , Flybesetningsmedlem og Bakkeutstyr (kilde: her). Jeg lurer på om det er noen som har noe interessant å fortelle om disse utdanningene og om noen vet hvilke karakterer som stilles for opptakene. Da tenker jeg på de som krever studiekompetanse. Jeg har forøvrig gk og vk1 elektro, vk1 automasjon og generell studiekompetanse fra VGS. Skulle gjerne hørt erfaringer/opplevelser fra noen som har fullført noen av utdanningene tidligere. En ting til, hvordan er lønnen for de som går en av de nevte linjene? Vil de bli betalt som en vanlig serjant (kan vel variere mye). Satt meg noen tanker siden det blir en teknisk rettet utdanning. På forhånd takk Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Mens du faktisk går utdanninga, så er det ikke særlig bra betalt. Etter utdanninga får du en del høyere lønn som teknisk enn som operativt befal, i følge gutta på flystasjonen jeg tjenestegjorde ved. Karakterkrav er heller lave, da forsvaret hovedsakelig ser på andre ting. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Du får utbetalt dagpenger + korporaltillegg det første året av utdanningen, deretter blir du sersjant og får Sersjants lønn resten av utdanningen. På de tekniske linjene er du vel opp til et halvt år på skolen etter at du blir Sersjant. K/V utdanningen så blir du sendt ut i jobb etter at du blir Sersjant. Når det gjelder lønna når du kommer ut i jobb som Sersjant så vil det variere allt etter hvor du kommer. Det vil variere hvor mye ekstra lønn du får i form av øvelser og overtid allt etter hvor du er. Dette har jeg ingen fasit på. Men vil tro at det generellt sett vil være mere lønnsomt å ta teknisk utdanning kontra K/V utdanningen. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Mens du faktisk går utdanninga, så er det ikke særlig bra betalt. Etter utdanninga får du en del høyere lønn som teknisk enn som operativt befal, i følge gutta på flystasjonen jeg tjenestegjorde ved. Karakterkrav er heller lave, da forsvaret hovedsakelig ser på andre ting. Det er vel heller motsatt! Det er jo de som er operative som får ØUA, OT og VUA.. Teknikerene har jo rømt til SAS, Norwegian osv. i mange år, til tross for at Forsvaret prøver å tviholde på de.. Trikset er å være tekniker ved en luftving som har mye oppdrag! Men uansett, så overlever man fint på Sersjant-lønn som 20-åring, man må jo alltids begynne et sted! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Beklager. Det jeg mente var at grunnlønna etter det jeg har hørt er høyere for tekninkerne. Lenke til kommentar
Metino Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Ok, takk for responsen. Så forstår jeg det rett så er det grunnleggende befalsutdanning første halve året, så begynner fagudanningen etter jul i 6 måneder, og siste året er praksisperiode på 1 år? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det er slik 1+1 år teknisk BS er ja Lenke til kommentar
Metino Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Hm, jeg merket meg at det er forskjell på disse to sidene side1 og side2, merk bakkeutstyr. For meg ser det ut som det er samme utdanningen men med ulike opptake, er det noen som vet om det er tilfelle? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Hm, jeg merket meg at det er forskjell på disse to sidene side1 og side2, merk bakkeutstyr. For meg ser det ut som det er samme utdanningen men med ulike opptake, er det noen som vet om det er tilfelle? Ja det stemmer ar det er forskjellige krav, de spesialiseringene som ansees som mere teknisk krevende må du ha yrkesskoleutdanning for å komme inn på. Mens de som er litt lettere teknisk er generell studiekompetanse som er opptakskravet. Det er forskjell fra år til år hvilke spesialiseringer de har utdanning på og du vil bli fordelt ut i fra hvilken utdanning du har og delvis hva du ønsker selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå